Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 2203 ggr
[mysvensk]
0

Rönnbär!

Gav mina pojkar rönnbär nu också! Ni anar inte hur tokiga de blev! De verkar verkligen älska det!

Och det är väl väldigt nyttigt också?

cosmonita
0

Det är inte giftigt i alla fall. Men jag vet inte hur det är om man ger mycket av det.

Zolah
0

apelsin osv har ju mycket c vitaminer, och det är inte bra för hannar. Har rönnbär mycket c vitamin?

Guldheden
0

åååh… lite ot kanske meeeen.. har kokat SÅ MYCKET rönnbärsgele!! det är dunder! i söta burkar med rosetter på ges det bort till grannar och vänner! tänkte dock inte på råttorna..  Rönnbär rules!

sockerrattan
0

#2 Ja Rönnbär innehåller enormt mycket c-vitamin

Mia//

Zolah
0

#4 så rent logiskt sett så borde inte rönnbär vara bra heller?

hus-musen
0

Det mesta är ok i små mängder, c-vitamin är vattenlösligt och du kissar ut överskottet. Fast om man verkligen överdoserar så kan det ge leverskador, men jag tror inte att en råtta verkligen trycker i sig så mycket frivilligt.

Qui dormit, non peccat

Zolah
0

#6 nu täkner jag på tråden om vad man inte bör ge sina råttor, och då var apelsin och c vitaminer med.

här har vi det

Citrusfrukter* - Till honor går det bra i små mängder, men INTE till hanar. Cancerframkallande. Särskilt skadlig i större mängd då det inte är bra att överkonsumera c-vitamin, vilket råttor kan producera själva.

hus-musen
0

Förresten vartifrån kommer det att citrusfrukter ska vara skadligt enbart för hanar? Finns det någon undersökning på detta?
Låter lite som en myt i mina öron då citrusfrukter innehåller ämnen som kan skydda mot cancer.

Qui dormit, non peccat

hus-musen
0

#7 Jo men det är en del som inte stämmer 100 % i den tråden och därav söker jag ren fakta. Jag har inte hittat något specifikt som förklarar varför man absolut inte kan ge citrusfrukter just till hanråttor, jag vet att man inte kan ge det till vissa fåglar för de dör av det.

Det är citrusfrukternas skal och det vita på skalet som ska undvikas, inte citrusfrukten i sig. Det påstås att d-limonen kan reagera med ett protein i hanråttornas njurar och kan bilda tumörer. Vilket är lite konstigt eftersom det inte verkar finnas någon specifik forskning på att det är sant och limonen är cancerhämmande i vanliga fall.
Men det har blivit lite av en sanning i råttvärlden, och sprids ju just via forum.

Qui dormit, non peccat

hus-musen
0

Å så var det något mer jag tänkte på som jag totalglömt.. jäkla hjärna att aldrig funka som jag vill! Blä återkommer när jag är vaken förhoppningsvis.

Qui dormit, non peccat

Zolah
0

#10 Kan inte ge dig ren fakta då enda källan till sådana här saker är just på den här sidan, jag är hellre försiktig än att prova mig på egen hand :) Men det skulle vara intressant att veta om det är bluff eller inte.Men då måste man väl ha kontakt med nån form av forskare?

[Sara FE]
0

Överkonsumtion av C-vitamin kan i alla fall orsaka gråstarr hos människor, men å andra sidan är det mycket som är farligt i lite större mängd, vilket man inte alltid tänker på (t ex kanel och krossade linfrön). Jag tror absolut att de kan överäta sådant som inte är bra för dem. En av mina flickor blev till exempel besatt av Yes…

hus-musen
0

#13 Av yes? Det som är så äckligt! Fick en pojke att sluta bita på plasthuset genom att stryka yes på, han försökte inte ens.. Antar att de är som med människor, alla har olika smaklökarSkrattande

Qui dormit, non peccat

Mad73an
0

Har skickat frågan om vitamin c vidare till Debbie Ducommun för er som inte vet vem denna amerikanska dam är kan titta här www.ratfanclub.org

återkommer med svar….

[Sara FE]
1

#14 Det var så jag upptäckte att hon var tokig i det. ;) Jag smetade in ett elementrör med Yes (eftersom hon gnagde av färgen och visade de andra hur man skulle göra), och hon kastade sig genast över det. När jag försökte ta bort henne blev hon som galen, tjöt och hoppade hit och dit. Efter det upptäckte hon att flaskan med Yes stod på diskbänken, och att smaken även fanns på diskborsten och disksvampen.

Nu får hon inte vara i köket längre. ;)

mikeiko
0

#16 AAHAHAHHAHAAaa åh vilken underbar berättelse! xD

[Sara FE]
0

#17 Den damen är speciell. ;) Fast nu blev det en liten sidotråd här, ber om ursäkt, TS!

hus-musen
0

#16 haha galen damSkrattande

Qui dormit, non peccat

Mad73an
1

Ett snabbt svar av debbie blev följande.

"Jag har aldrig hört att C-vitamin är skadligt för råttor. Detta kan vara en myt som startade på grund av risken för olja i skalet av apelsiner till hanråttor. d-limonen oljan i skalet, som hamnar i apelsinjuice under framställningen, kan orsaka njurskador och njurcancer detta beror på ett protein som bara hanråttor har i sina njurar. Bitar av apelsin frukt är okej om du sköljer av den noga, men apelsinjuice ska aldrig ges till hanråttor."

Debbie.

Så nej ge rönnbär till tamråttorna men med måtta… så det inte blir en fylle råtta…. <:3)~

hus-musen
0

#20 Tack för informationen! Då är det som jag tänkte ändå, en mytGlad

Qui dormit, non peccat

mikeiko
0

Har även läst att det vita joxet innanför skalet - det man brukar pilla bort på exempelvis mandariner - också är skadligt för hanar, som tillägg bara.

hus-musen
0

#22 japps det är det vita samt skalet som du ska undvika att ge till hanar på alla citrusfrukterGlad

Qui dormit, non peccat

LindaBlue
0

En ren spekulation bara, men jag talar av egen erfarenhet… Förutom risken att det kan finnas giftiga saker i det vita innanför skalet, så kan det också svälla lite grann i magen, så kanske är ännu en anledning att inte ge det till råttor. Jag åt för mycket apelsin en gång när jag var halvliten, och fick kräkas en hel natt, det var inge roligt alls. Råttor kan ju dessutom inte kräkas, så antar att de skulle kunna få ordentligt ont i magen.

hus-musen
0

#24 Att överkonsumera är ju aldrig bra, apelsiner är syrliga och kan irritera magen och strupen om man äter för mycket. Har själv varit magsjuk, och kvällen innan jag insjuknande åt jag apelsiner.. Aj som flytande syra kan jag säga.

Råttor har dock en mycket tuffare mage än vad människor har, så de kan äta saker och tåla dem bättre än människor.

Qui dormit, non peccat