Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 834 ggr
mieeow
0

Beslutsångest..

Well.. hemma just nu har jag två råtthonor.

Tissla: 1,5 år ungefär gissar jag på, zooråtta. Jag har inte plocka upp henne alls utan att hon piper, spänner hela kroppen och hyperventilera. Eftersom hon fungerat i flocken så har jag behållt henne. Men nu har hon fått bumblefoot, och det är omöjligt för mig att medicinera henne på något sätt utan att stressa henne enormt mycket.

Sedan har jag också Rose, en 3-årig dam (eller så är hon tre snart, minns inte exakta födelsedatumet..) Hon är hur underbar som helst! dock har hon kronisk mycoplasma, jag har medicinerat henne två gånger utan att det försvunnit. Men hon verkar inte lida av det, än i alla fall.

Så nu kommer jag till där jag velar.. just nu håller tissla och Rose på att bråkas lite om rangen, inga problem tänker jag. Men så hittar jag sår på Rose, detta är inte okej. Men.. vad ska jag göra?

Jag är nästan helt säker på att det är dags att avliva Tissla, hon är inte tam, bumblefoot som jag inte kan medicinera, och nu att hon biter Rose.

Redan när jag fick hem henne så märktes det att hon var zoo-råtta, det tog tre dygn innan hon blev accepterad. Och samma flock brukar acceptera bebisar på tre minuter! Hon betedde sig konstigt, sprang efter de äldre och red på dem, fastän de sa till henne.

Men.. avlivar jag henne så blir Rose ensam. Och jag går i skolan 8-16 varje dag, självklart skulle hon få vara ute i mitt rum hela tiden då jag var hemma ifall hon är ensam. Men det blir ju ändå inte tillräckligt?

Och det känns som om hon är lite för gammal för att introducera nya? Dessutom vill jag ha från uppfödare, och det kan ta tid. (dessutom är jag sugen på att skaffa hanar nästa gång jag skaffar fler råttor.)

Även för gammal för omplacering..

Egentligen kanske hon inte lider av att vara ensam, hon börjar bli trött och vill oftast inte vara utanför buren särskilt länge.

Vad tycker ni? Skrev nog mest tråden för att få skriva av mig lite.. men kan vara bra att höra andras åsikter.

mieeow
0

Kan ju lägga till att de bråkar inte hela tiden, de sover tillsammans och tvättar varandra. Men eftersom Rose har sår men inte Tissla så känns det som att det gått överstyr..?

Allamej
0

Låter inte som rangfajt, eller i en version är det ju det… Tissla är på Rose för att hon är gammal och Tissla anser att hon ska bort.

Alternativen vet du ju redan.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

mieeow
0

#2 men när jag hade en gamling innan så gick det aldrig såhär långt? var det kanske så att den äldre "gav sig" ?

Men ja, nu förstår jag det hela bättre..

Allamej
0

Antagligen så gav sig din förra gamling. Det är pissjobbigt att se på när dom gör sin grej inom flocken och de naturliga instinkterna.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

mieeow
0

#4 ja, verkligen.. :( Tror du Rose skulle lida mycket av att vara ensam så många timmar om dygnet? Egentligen jag som borde veta det bäst iofs.. men det är så svårt >.<

Allamej
0

Det är nog bara att inse att Rose inte har så långt kvar oavsett så jag tror inte att hon skulle må dåligt att vara ensam med dig den sista tiden. Hon får då en chans att rå om dig själv…

hus-musen
0

Ja det är en sorts rangfajt, eller snarare avlägsnande ur flocken så hon blir störst, bäst och vackrast-bråk. Normala råttor gör inte så skulle jag säga, utan bara sånna som redan har problem. Normala råttor så länge det finns utrymme och gott om mat är tillåtande mot äldre även när de yngre tar över som ledare.

Jag hade inte accepterat det, det är inte snällt mot gamlingen. Och eftersom hon är rätt gammal så hade jag hellre haft henne ensam i lugn och ro sista tiden ut.

Qui dormit, non peccat

mieeow
0

Ja, det är som jag tänker då. Jag ringer och bokar avlivning till på tisdag. De kanske får bo särade tills dess också… Tissla skulle ändå inte uppskatta att vara den som är kvar sist med mig, eftersom hon aldrig Blivit tam, rose däremot tror jag skulle ha det bra i lugn och ro sista tiden. Tack för svar alla, det är alltid svårt att göra såna här val :')