Tillfällig bur
Hej!
Jag ska på fredag ta med råttorna upp dit jag flyttar men får inte upp buren (den är rätt stor, det är en Jenny-bur) förän 1-1,5 vecka efteråt.
Jag tänkte köpa en bur som jag antingen får med mig eller får skickat dit jag flyttar.
Jag har inga fantasisummor i plånboken så satsar på något mindre och billigare.
De ska alltså ha den i 1-1,5 vecka och sen som ev sjukbur. De kommer få vara ute flera timmar varje dag (hela tiden när jag inte är i skolan eller sover) så jag undrar hur liten bur kan jag ha?
Jag har två unga pojkar, födda i mars/april någon gång så de är inte så stora.
går nog bra att ha en mindre bur om de får vara ute, jag lät två av mina råttor ett tag sen bo i en TRANSPORT BUR som är till för katter och kaniner då jag blev utsparkad haha, och de gick bra, hade öppet och de var lika glada för de.. så tror nog du skulle kunna göra så. (=
Men tar de inte sig igenom gallret på en kattbur? Mina är rätt slanka när de sträcker på sig…

Du bör satsa på en bur där de kan röra sig och leka, småråttor har spring i benen. Synnerligen om de inte kan vara ute hela dagarna.
Minimåtten enligt lag är 60*30*30 och det är nog det minsta du bör ha även om det inte är för så länge. En sådan bur funkar utmärkt som sjukbur sen oxå.
Qui dormit, non peccat
Var kan jag få tag i en billig sådan bur?

Blocket är väl det bästa faktiskt, eller någon lokal annonssajt.
Men jennyburen är väl ihopfällbar? kanske kan utesluta något annat eller packa annorlunda? Vet inte hur du ska flytta, kommunalt eller bil?
jag släpade en furet tower genom hela sthlm kommunalt så det går :)
Qui dormit, non peccat
Kollat blocket men finns inget i varken norr- eller västerbotten…
Är den? Hur då?
Jag åker först buss och får sen skjuts med min pojkväns mammas fulla bil så…
Jag har förvisso släpat en billy bokhylla i trasig kartong från kungens kurva till stora essingen xD

#6 Kanske luras, kom på att det är nog inte en jennybur jag tänker på som man kan fälla ihop. Det syns om den är ihopfällbar iaf då tar du tag i gallret och allt viker ihop sig. Annars är det bara kommunalt så hade du kunnat ställt den på en pirra och dragit den bara
Älskar pirror, världens enklaste uppfinning.
Ja finns det inga burar där så får du köpa i affär, men det känns inte så billigt direkt.. plus att du måste hitta en zooaffär där du ska bo. Att beställa kan nog vara för lite tid för om du ska bo där på fredag.
Du kan inte lämna råttorna hemma då och hämta dem och buren sen? I värsta fall alltså.
Qui dormit, non peccat
Okej^^
ska kolla i affär i morgon!
Jo men då blir det mamma som tar hand om dem och det gillar jag inte… Det är hon som fått stalin att börja bitas…

Fast det är ju bara att korrigera din mamma om hon gör något felaktigt, en råtta ska inte bitas oavsett vem som hanterar dem.
Qui dormit, non peccat
Men jag tror problemet är att hon är rädd för dem och det är svårt att göra något åt…
#10 min mamma är jätterädd fö mina råttor, men alltid när jag e borta ett tag så pratar hon med dom och tar hand om dom som de vore hennes egna, för hon vet hur värdefulla dom är för mig.. så berätta bara vad hon ska göra så kan ju de lösa sig också (=
Jo min mamma gör också så… Pratar mycket med dem, skämmer bort dem med grönsaker och så… Men hennes kroppspråk är spänt vilket har gjort stalin rädd (tror jag)
och då bits hon? din mamma kanske kan bara undvika den råttan, har ingen aning men.. hoppas de löser sig för dig. (:
Problemet är att sen mamma passade dem senast så biter han alla…

Då är det snarare råttans beteende det är fel på och inte din mamma om hon nu inte har misshandlat råttan, (vilket jag såklart inte tror att din mamma gör!!)
Han skulle troligtvis ha börjat nafsa oavsett vem som passat honom, men du själv skulle kanske ha sett tecknen tidigare och korrigerat honom snabbare.
Han är ju i tonårsåldern när de kan börja balla ur och få för sig att bitas.
Qui dormit, non peccat