Omplacering måhända
Lade upp henne för omplacering tidigare, säkert ett halvår sen nu, för att hon var skygg och jag kunde inte hantera henne, hon bet inte då men kunde få panikanfall, det får hon dock inte idag.Men hon är skygg och har bitit mig ibland i buren av ingen anlending egentligen, går fram och kan hugga en medan man grejjar med något som inte alls är i närheten av henne.
Det är väl det man förväntar sig av en zooråtta..
Nu när två bebisar flyttat in i buren har hon blivit rätt dryg nästan elak, bara de små går bakom henne, inte så att de följer efter, bara ska åt samma håll så gör hon utfall och slår till, inge bitande och sår men hon blir bara så förbannad verkar det som. Så fort de är i närheten nu så piper antingen hon eller de små, hon piskar med svansen och gör typ, agressiva puttanden.. Tror ni förstår hur jag menar..
Har kännt igenom henne, verkar inte ha ont, men piper ibland bara man petar på henne, lyfter henne.
Vet inte riktigt vad jag ska hitta på, helt klart så trivs hon inte, känns som om hon aldrig gjort det. Det känns samtidigt fel att försöka omplacera och lägga ansvaret på någon annan. Men man vet ju inte om hon skulle må bättre av en större stadigare flock? Vill inte att små bebisarna ska råka illa ut.
Det här blir en diskussionstråd samt annons om det går bra? Lägger upp det som krävs för en annons iaf.
- födelsedatum, 20 Sep 2010
- färg, teckning o hårlag, Black striped roan, slät
- kön, Hona
- kullstorlek vid födsel o vid avvänjning (4v) -
- faderns namn, födelsedatum, vikt-
- moderns namn, födelsedatum, vikt-
- syfte med parningen el om det är omplacering, anledning, anledningen står i beskrivningen där uppe
- omplacering- hur råttan/råttorna är i karaktär, i flock etc, står där uppe
- pris och om råttorna är reg i SRS eller annan klubb, inte reggad, vill inte ha något för henne
- ort där råttan/råttorna finns, Norberg i norra Väsmanland
- telnr, epost och alternativa kontaktsätt (inte bara PM här på iFokus) lowa_90@hotmail.com
- Om annonsen ska vara låst eller ej, ej låst
Själv hade jag nog valt att låta henne somna in. Hade inte velat lägga ansvaret på någon annan. Hon verkar ju inte må bra. 
Jag är själv inne på den biten.. Tänkte att man lika gärna kunde kolla här innan va andra tycker..
Först å ligger hon vid Babsan som är ledaren, helt lugnt å grejar, sen bara knäpper det till som om hon komemr på ah men just ja ,jag måste ju spöa skiten ur småttingarna.. blir ledsen bara vid tanken på avlivning men ja vågar inte ha henne inne hos dem nu när ja ska åka utomland i 10 dagar och har ingen som kan kolla igenom dem. Är ju som sagt inga bitmärken ännu men tänk o mdet börjar då man är borta.. Ingen som har nå tips på va man kan göra?
Ha henne i en annan bur ett tag, sätta in henne efter nån dag och prova igen eller komemr det troligtvis bli samma visa igen?
Testa att låta de små vara i en annan bur så det luktar enbart dem och sedan låta henne sitta där ensam någon dag? Så kan du prova sen att ha henne i samma bur som dem, tänkte att hon kanske får vänja sig vid deras doft ett tag i lugn och ro? Nu spånar jag bara lite förstås, men det kanske är värt att prova?
Hoppas att det löser sig i varje fall, det är tungt att låta en vän somna in och det önskar jag inte någon. :(
hon sitter nu i en egen liten bur, i närheten av denstora buren, å hon sitter ju bara å ser ynklig ut å verkar vilja få komma tillbaka in igen, det skär i en! MEn jag funderar på att bara fixa en tid imorgon å få det överstökat
Ratass, när jag hade en rådis som var aggressis tog jag ut henne till en egen bur i två dagar. Under dom dagarna hade jag skrubbat rent buren och dom andra hade bosatt sig med sina dofter. Då blir automatiskt den som satt ensam nykomlingen. Det var inga problem efter det, förutom med nykomlingar dårå, men bara att köra samma visa igen.
Om inte annat, kanske du kan ha henne och någon annan lugn, stabil, flocksmart, orädd råtta i en egen bur. Förhoppningsvis lär sig Gloria då att du är snäll av denna andra.
Det funkade på min Lova.
// Lise
When nothing goes right, go left!
Den enda stabila honan jag har är ju babsan, men henne har hon ju gått med innan de små kom också, och hon har bitit mig och vart skitskraj hela sitt liv, så de vette tusan om det skulle funka..
Det är verkligen en press på en nu när vi åker på fredag eftermiddag till london,så ska ja avliva henne, vill ja ju göra det innan å inte låta henne sitta själv i 10 dar..
Men sätt henne med Babbsan under dom dagarna då? Då sitter hon inte ensam och kan inte kaxa sig med någon annan.
// Lise
Buren ja har är för liten för två vuxna råttor egentligen, och skulle de nu sitta själva i två dar tills vi åker så skulle ja ändå itne vilja sätta in dem när vi åker, har ingen här som kan/vågar kolla igenom råtorna så jag får inte reda på alls hur det går föränn om tio dagar efter..
Är den inte ens tillräcklig för 10 dagar bara? 
// Lise
ja får väl åka över till djuraffärn å fixa en större bur i så fall, sure för 10 dar räcker den väl men det känns elakt ^^' vill ju inte ha motsatt effekt att de blir tkiga på varann om de känenr att det är för trångt
Nej det ska dom ju inte göra..
Hoppas det löser sig, så att du kan åka på semester och ta tag i henne sedan!
// Lise
Hade henne borta frå de andra igår i typ bara en timme eller så. hittills inge pip va ja vet och ALLA ligger i en å samma hängmatta.. Det har minsann inte hänt på länge.. får se nu på förmiddan hur hon beter sig, ananrs så stänger ja in henne i den adnra buren tills vi åker imorron för ja ska grovrengöra buren idag. Så får hon själv komma tillbaka som nykomling imorron.. Ska be min granne om hon kan tänka sig kolla de små någon dag jag är borta.
Det låter ju bra, det! :)
// Lise
Ja det gör väl det :P Man blir ändå så trött på na att det hela tin är upp å ner hur hon är, och man glömmer sånt hon haft för sig tidigare och allt går tillbaka på noll, sen har hon en elak period å man fastnar här igen på samma spår..
Jo det förstår jag verkligen. 
Hoppas ni kan iallafall få en fridfull semester och ta tag i det här när ni kommer hem istället för att stressa fram ett beslut.
// Lise