Oprovocerad attack!
Jag har två råttkillar här hemma, bröder som har levt ihop "hela livet" (dom är födda i våras). Det förekommer en del småbrottning och pipande då och då men aldrig något allvarligt så att de fått sår, ryckt loss päls eller liknande.
Det är främst den ena brodern (Henry) som är på den andra (Haren) och ska visa rang.
Nåväl, nu hade jag dom hur som helst ute medan jag låg och kollade på TV och på nåt sätt fick Haren upp dörren till badrummet och lyckades krypa in under badkaret och rulla sig i avloppsklägg (mums). Så jag fick förstås sätta honom i badkaret och tvätta hononom.
Efter lite torkande satte jag ner honom på golvet vid buren så han skulle kunna gå in om han ville, han satte sig dock bara utanför och putsade sig. Då kryper plötsligt Henry fram från under buren och är helt uppburrad i pälsen och väser som en jag-vet-inte-vad och fullkomligt kastar sig över Haren och hugger efter honom. Haren får så klart panik och skriker och när jag sätter handen emellan för att ta upp Haren hoppar Henry istället på min hand (han liksom greppar tag runt hela handen) och hugger mig. Slutresultatet är att jag har ett sår på handen och Haren ett sår ovanför höger bakben. Båda är dock relativt ytliga, men blöder.
Jag förstår inte alls vad attacken kom utav eftersom dom som sagt i vanliga fall är kompisar och inget speciellt hade hänt innan. Jag funderar på om Henry kan ha reagerat på att Haren luktade konstigt pga tvätten och trott att han var en ny råtta och sen högg mig eftersom min hand luktade likadant och han helt enkelt inte hann registrera att det var jag?
Till saken bör kanske nämnas att jag fick hem en ny råttbebis i söndags så det har försekommit lite nya "konstiga" lukter senaste dagarna som gjort (särskilt henry) killarna lite ettriga.
Och följdfrågorna blir ju; vågarj ag stoppa in Haren i buren igen nu? Ska jag prova att t.ex. gnida in honom med deras gemensamma hängmatta innan så att han får tillbaka lite av sin vanliga lukt?
Och är det här en varning om att Henry kanske inte kommer acceptera den nya bebisen sen när han ska introduceras?
:(

Ja du har helt klart en knasig råtta i din ägo. Han reagerade för att hans bror luktade fel och dig bet han för att du kom emellan. Sånna råttor kan vara väldigt svåra, ibland accepterar de ungar ibland inte. Du märker det snabbt dock om det är någon ide att ens försöka.
Hade en sådan hane, han fick vandra vidare för situationen var ohållbar.
Qui dormit, non peccat