Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 486 ggr
Chel-lina
0

Introduktion - hjälp?

Då min ena råtta fick somna in pga flera tumörer flyttade min andra 2 åriga tös till min kompis som har 2 honor på 1 och ett halvt år. Första mötet mellan råttorna gick jättebra, särskillt med min kompis ena råtta (och det gör det fortfarande).

Nu är det så att den andra råttan hon har är väldigt aggresiv gentemot min råtta och jag vet inte riktigt vad jag ska göra. Vi har bytt saker i varandras burar så att de känner varandras lukter, vi har ställt burarna nära varandra, låtit dem träffats på neutrala platser och badat råttorna/baddat dem med vaniljpulver. Städat hela hennes rum/burarna och möblerat om i råttornas burar etc. men ena råttan är fortfarande så aggressiv. Sålänge man har dem inne i min kompis rum så ska hennes råtta hoppa på min råtta med rumpan före, burra upp sig till en igelkott och enligt min kompis har hon även dragit bort hår. Vi har försökt få den ena att gå ihop med min i över en vecka nu.

Jag undrar, hur långt ska man låta dem gå egentligen? Båda är rädda att den aggressiva ska bita den andra så att det blir ett stort sår.

Banankaka320
0

Burrar hon upp sig sådär utanför på en neutral plats också? Har ni låtit dem "slåss" lite? Vad händer om du petar till råttan när den burrar upp sig?

Jag bruka låta råttorna bråka lite när dem träffas första gångerna, men blir de för mycket så petar jag till den som är mest "elak". Då brukar dem lägga ner. Men ha inte burarna nära varandra för det brukar ofta trissa upp dem, dem ser varandra som "rivaler" som vandrar runt för nära buren oftast. Men samma rum går bra så dem känner lukter allafall.

Chel-lina
0

Nej, hon burrar inte upp sig när dem är på en neutral plats, endast i hennes rum. Jag har inte provat att peta till henne när hon burrar upp sig så det kanske är något att prova, kompisen har iallafall lagt henne på rygg när hon har hoppat på min råtta men det verkar inte funka. Första mötet såg jättefint ut, förutom att hennes aggressiva var så nervös. Min råtta och hennes andra (icke aggressiva) råtta var hur lugna som helst, min gick runt, stannade till och tvångsputsade hennes aggressiva lite innan hon fick sin lilla "moment" och halvblundade med ena tassen på den aggressiva. Jag har inte riktigt varit med alla gånger när hennes har hoppat på min men enligt hennes beskrivning låter det som att det har blivit lite värre påhoppningar, ska dit imorgon så får se då. Det är inte så att dem "boxas" utan hennes hoppar helt enkelt på min med baken före, hon har typ ragg hela tiden när dem är på sängen i hennes rum.

Burarna står inte precis brevid varandra utan med ca en meters mellanrum och hennes bur står på en liten bänk medans min står på golvet.

cosmonita
0

Jag undrar hur länge ni låtit dem träffas på neutral plats innan ni försöker få ihop dem?

Banankaka320
0

Vill också veta hur länge ni försökt :)

Men testa att inte ge dem färskfoder på en hel dag, och ta ut alla roliga saker ur buren. Rensa buren från alla lukter på kvällen, låt dem träffa utanför buren ungefär en timme. (Beroende på hennes beteende, ser hon ut att acceptera de andra så är det okej. Ju längre väntan desto bättre.) Sen kan du sätta in råttorna i buren och samtidigt något jättegott och helst nya leksaker med inga gamla lukter. Det har alltid funkat för mig, då har dem varit så upptagna med maten och undersöka efter det … sen är dem ganska trötta och går och lägger sig och oftast ihop :)

Chel-lina
0

De har träffats varje dag, några timmar i ca en vecka innan hon städade båda burarna + sitt rum och provade med att sätta ihop dem. Min kompis tycker att min råtta har blivit rädd för den aggressiva nu så hon har inte låtit dem träffas. Hon har ett trähus i sin bur.. kan det vara så att lukten fortfarande finns kvar i det huset?