Fundersam.
Mitt råttköp börjar dra ihop sig, och jag har alltid velat ha hanar.
Dels för att jag vill ha storleken, lite mer råtta, helt enkelt. Dom ska vara lugnare och dom drabbas inte lika många olika sorters chanser.
Men på sistonde har jag läst mer om hanar som stinker. väldigt mycket. Kan man liksom dämpa lukten? eller dom luktar bara väldigt mycket?

Hanar luktar inte alls illa och de stinker definitivt inte! Inte så länge du städar och ser till att råttorna är rena.
Personligen tycker jag att hanar luktar som söta kex, typ mariekex!
Sen så är det individuellt, jag har träffat hanar som är kissbollar och jag har träffat honor som är kissbollar.
Om man är känslig för lukter bör man nog inte skaffa råttor över huvud taget, de luktar oavsett kön. Vill man ha det doftfritt så får man städa ofta helt enkelt.
Qui dormit, non peccat
Jag är ju då en av dom som tycker att hanar luktar äckligt
Men om dom luktar mer vet jag inte. Dom luktar bara på ett annat vis.
Men som #1 skrev så luktar råttor, honor som hanar.
En som jag köpte råttunge av en gång hade både honor och hanar och hon tyckte att honorna luktade värre, så det är nog individuellt 
Om du vill ha hanar så kör på det, tror inte att det är så farligt om man städar ofta och så.
hanar stinker inte.. enligt mig så, de som säger att de stinker städar helt enkelt inte tillräckligt ofta i buren..
Mina hanar är rena stinkfria zoonen om man jämför med mina grisiga honor :-)
// Fawo (;
Jag har två hanar och de stinker definitivt inte. :) Jag byter filtarna de sover på en gång om dagen, för det är oftast där de kissar. Sedan byter jag strö en gång varannan vecka. Tar bort allt bajs i toalådan en gång om dagen också.
Man är säkert olika känslig mot lukten men ingen som kommit och hälsat på hos mig har tyckt att det luktar illa. Har du möjlighet kan du ju hälsa på någon som har hanar. Lycka till med råttköpet!
Tycker precis som husmusen, dom luktar inte.
Alla råttor luktar tille n viss grad, själv tyckte jag att mina honor luktade mest faktis. Tror helt enkelt för att dom var mer av piss viskor än vad mina hanar är ( killarna är toa tränade med ).
Så generella tips till att hålla ren en råttbur.
Toa träna dina råttor
Lägg/spänn fast handukar på hyllplan som du sedan kan lätt byta ut
Tvätta tyger som finns i buren ofta, tex hängmatta och hyll handukar.
Rensa bon och byt bo material ofta
låt dom få rikligt med vatten, detta är bara en teori från min sida men jag tycker iafl urin hos människor osv luktar mer ju mindre dom dricker. Borde ju vara samma sak med råttor. Mer vätska, mindre stink kiss. Kan säkert fixas genom att ge dom gurka osv och se till att dom alltid har vatten i automaten. Vad tror ni andra?
Bra bottenmaterial som suger åt sig ordentligt, tycker att toalätt funkar gallant. Men det finns massor med andra saker som ska vara ännu bättre med- och såklart rensa när det börjar lukta. Hur ofta du behöver rense beror ju på hur många råttor du har samt hur stor bur.

#6 japps det stämmer, desto mindre koncentrerad urin desto mindre lukt. Olika mat ger oxå olika doft
Qui dormit, non peccat
om du inte vill att det ska stinka så använd inte rivet papper i buren :P det kissar ner det med en gång å det luktar INTE mys
Jag har haft honor innan, har hanar nu och upplever att de luktar mer. Städar man ut buren oftare, tömmer lådor och torkar av hyllplan blir det inga problem med det.
För övrigt är det väldigt individuellt huruvida hanarna är lugnare.
Jag vet inte om de luktar mer, men de luktar på ett annat sätt. Jag personligen tycker det är äckligare än honornas odör :P Men klart alla burar stinker om man inte håller rent!
Jag tycker själv hanar luktar lite mer, deras avföring då. Men den verkar vara väldigt indiviudellt här … Antingen hos råttorna eller oss :D