Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 756 ggr
artema
0

hona/hane?

Vad föredrar ni och varför?

Hur är era råttor/kön?

[Nooway]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har bara haft honor, och jag valde honor för att de inte har någon pung Oskyldig (logiskt haha).
Men nu skulle jag gärna ha hanar med! Får dock vänta tills jag flyttar.

Mina honor är väldigt livliga. Springa, undersöka och äventyr står på agendan varje vaken stund haha. Blir inte så mycket mys men när de väl vill mysa så är det ordentligt! Ultras favorit just nu är att krypa in i tröjan och sova medans Polaris hellre sitter/ligger på axeln och spanar :)
Men oftast har de inte tid att mysa när det finns så mycket annat spännande!

artema
0

Men har dom inte keltid på dygnet när de slappnar av?

[Nooway]
0

Jo då ibland så, men oftast så blir de pigga på två röda när man försöker gosa hehe.

mieeow
0

Jag har bara haft honor jag med, och så blev det för att min storebror köpte vår första råtta, och då han ville ha en vit och djuraffären endast hade en, så blev det den och hon var en hona. simple as that :P

Min erfarenhet är att de nästan bara vill busa, leka och gå på äventyr när de är unga. Men ju äldre de blir, desto gosigare blir dem. Dock har jag inget att jämnföra med då jag aldrig har haft hanar…

Men tanken är faktist att skaffa hanar snart, hoppas på en liten nallebjörn… Oskyldig hahaha

Ratlings
0

Har både honor och hanar.
Jag upplever honor mer spralliga, busiga och äventyrslustna tillskillnad mot dom stora mysklumparna till hanar. Men självklart är det induviduellt. :)

// Lise
When nothing goes right, go left!

OttoIsTheShit
0

innan hade jag 6 honor och nu har jag 3 hanar. å jag kan säga att jag tyckte om både honor och hanar. Mina honor var i och för sig mer springiga och min äldsta hanekan vara ganska lugn. förutom när han är med dom yngre xD

You know you're not the way you seem
You're not a puppet on a string
Maybe it's not too late
You could still feel the hand of fate
Just close your eyes and play the game <3

CarroJohansson
0

Mina första råttor var två hanar, jag upplevde dom som lata små djur.

Dom orkade liksom inte göra någonting.. Men dom var pigga ändå, haha.

Nu har jag två honor, mycket mera spralliga och roligare eftersom dom rör på sig och "orkar" hitta på massa saker.

Så jag kommer nog fortsätta ha honor nu framöver! Skrattande

Allamej
0

Jag föredrar lugna djur, även att honorna ska vara så pass lugna att dom föredrar att gosa framför att gräva ur blomkrukorna, välta halva bokhyllan osv på två röda sekunder så det är vad jag avlar på, djur som älskar att gosa men som gladerligen far ut på en upptäcksfärd

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

bankfack
0

Och jag gillar jättegamla hanar har jag upptäckt, det finns en charm där, och så honor. Honor, honor, honor! Bästa nånsin. Jag har allt ifrån mystjejer som bara vill ligga på axeln eller i tröjan till tokfia som klättrar i lampan och hoppar mellan möblerna och de är fantastiska allihopa. Jag vet inte varför men jag gillar honor så mycket mer, men så har det varit hittills i alla fall.

Så ibland är det inte ens om man gillar mys/aktivitet utan någon annan kemi… Du kanske borde ta och åka och hälsa på någon uppfödare eller annan med råttor och gosa och se vad du gillar?

marshall
0

Har endast erfarenhet av hanar men rent allmänt så verkar de lugnare och latare än det motsatta könet. Skrattande

hus-musen
0

Föredrar hanar alla gånger, gillar inte honor alls med vissa undantag då förståss. Har själv bara hanar och kommer inte att skaffa honor.

Hanar är charmigtroll, busiga, framåt, gosklumpar osv, dessutom gillar jag att de är lite storlek på dem. En stor vuxen hona är ju som en 6månaders hane typ.

Qui dormit, non peccat

[Alenzi]
0

Jag tycker hanar luktar illa (oavsett städning, deras urin luktar bara fränare), och pungen är.. rätt äcklig Skäms Därför valde jag flickor den här gången. Dock var mina pojkar något mer mysbenägna än damerna här är, och det kan jag sakna.

[Emma--]
0

Hanar eftersom dom är större och verkar oftast vara lugnare. Sen har jag ju hanar som helst bara springer runt också.