Min råtta Soya!
kommentera gärna!!!!!!
Söt liten tant :)
vet…=)))
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
söt :p
En liten gumma :3
Hennes päls ser rätt tunn ut? brukar 'viltfärgade' råttor se ut så?

#5 Nej det gör de inte. Viltfärgade råttor har precis samma päls som alla andra råttor.
Qui dormit, non peccat
Hon ser dessutom inte viltfärgad ut utan snarare svart, vet ni anledningen till hennes håravfall annars är det kanske klok att gå till en veterinär? Även om hon är gammal har ingen av mina råttor sett så hemsk ut i pälsen på äldre dagar, kliar hon sig mycket?
#7 hon är inte svart utan mörkbrun!!
och jag vill inte säga att hon har håravfall och hon kliar sig inte otan tvättar sig precis som vanligt!!
#9 Typiskt ålderstecken på ba?

Gamla råttor blir ofta tunnhåriga, så det behöver inte vara något konstigt med det. Synnerligen rexar kan se riktigt skabbiga ut med åldern.
Har hon alltid varit tunnhårig Mira? Annars kan du prova och ge henne lite fetare mat och mer protein som kött, leverpastej mm. Det brukar råttor få fin glansig päls av.
Qui dormit, non peccat
#9: Att sakna päls? Jag har då aldrig varit med om det vid knappt två års ålder och absolut inte på en slät råtta. Mina 2½ åringar har haft päls runt ögonen in i det sista. Men om du menar att färgen blir flammig så. :)
#12 Nej, jag tycker att jag sett många råttor som blir lite kalare runt just ögonen när de börjar bli gamla - och då räknar jag inte antal år och månader - utan vad som för just den specifika råttindividen är ålderdom.
Tycker också att pälsen blir i sämre skick rent allmänt, så att den kanske kan uppffattas som gles, fast den mest bara ser "skabbig" ut…
#13: I så fall ber jag om ursäkt, aldrig tidigare varit med om detta. Alla mina råttor har då haft fin päls även på sin ålders höst. 
#14 Inget du behöver ursäkta, alla råttor är individer och det är klart att deras sista tid kan se olika ut :)
#11 ja hon har alltid varit ganska tunnhårig, men har ju blivit lite tunnare men tiden!! men det är väll åldern! ska prova med mer fetare mat!
#12 jag tycker inte att hon saknar päls runt ögonen men vadå hon är gammal!!!!!!!!!!!!!!

#16 Jo hon är tunnhårig både runt ögonen och på kroppen. Vi menar inte att hon saknar päls helt på huvudet. Men prova att mata henne med mer fett och protein och se om det blir någon ändring.
Qui dormit, non peccat
det fattar jag att ni inte menar att hon är helt kal på huvet!!:)
men jag ska ge henne mer fett mat…!!
Innan du ger henne en massa fet mat, kolla in tråden om mat. Det är rätt viktigt vad för sorts mat du ger så du inte ger henne för mycket av ohälsosam. Lax är tex en form av fisk med hälsosam fett -
#19 okej tack!!
#15: Tydligen tar TS illa upp och då är det lika bra att be om ursäkt, syftet var inte att göra någon upprörd utan råttans bästa. Sen är det såklart individuellt hur råttor åldras men av de hundratals gamla råttor jag haft/träffat/sett så kan jag inte påstå att någon sett ut som TS råtta, därav min uppfattning av att det är ovanligt.