Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 3453 ggr
alexfifan
0

Rimlig dos?

Var akut hos veterinären idag pga en råtta som fick någon rosselattack. Fick utskrivet bactrim, som jag inte ens skulle ha egentligen utan baytril mixtur men dom hade inte det hemma. Och dosering 0,35 ml 2ggr dagligen. Låter ganska mycket i mina öron så tänkte om någon kanske hade erfarenhet av det här? Medicinerade nyligen en annan råtta med problem i övre luftvägarna, han väger dubbelt så mkt och fick 0,2 ml 2ggr dagligen.. :S

you can't face the problem, if the problem is your face……

mikeiko
0

Till mina tjejer fick jag ut 0,1, så väldigt mycket lägre dos…Tycker din dos låter för hög med andra ord.

silverorm
1

Den vanliga dosen brukar vara gällande Bactrim (40mg) flytande - 0,1ml/100g råtta. Så väger råttan tex 500g ska den ha 0,5ml 2 ggr dagligen.Glad

mikeiko
0

haha då var det jag som fick fel dos xp

OttoIsTheShit
0

jag har den flytande.. jag fick 0,2 ml på en 560 gr råtta :P

You know you're not the way you seem
You're not a puppet on a string
Maybe it's not too late
You could still feel the hand of fate
Just close your eyes and play the game <3

Jinaum
0

fick 0,25 ml på en råtta på nästan 600 gram. Dock bara en gång om dagen.

AnnaRamnemark
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vet inte om Baytril är starkare eller svagare men jag brukar få de och då är de 0,1ml per 500g.

Kalli
0

Bactrim ska generellt ges mer av än Baytril. Senast jag var på Blå Stjärna här i Göteborg fick jag 0.18 ml 2 ggr per dag till en råtta som vägde strax under 300 gram.

alexfifan
0

Denna råttan som ska ha nu väger runt 320g. Hanen som skulle ha 0,2  väger nog närmare 600g. Men bactrim är ju inte direkt den starkaste antibiotikan man kan hitta så förmodar att det inte gör någon skada då :S

Litar nämligen inte riktigt på den veterinären när det kommer till råttor, elr smådjur öht. Tror till och med min kanin på 1,4 kg fick mindre bactrim när han var jättesjuk därifrån… ><

you can't face the problem, if the problem is your face……

Waka
0

När en av mina skulle få det så hade han gått ner massa i vikt (dom han sen gick upp när han blev frisk) så han vägde typ.. 350 eller så.
Och jag fick skulle ge 0,25 morgon och kväll till honom.
Och när jag skulle ge till en annan råtta som vägde typ ca 500 s skulle jag öka dosen till 0,3 nästan 0,35 sa dom.
Dock hjälpte det bara på första killen, den andra råttan blev bara sjukare och sjukare trots bactrim och baytril.
annars har jag bara bra erfarenheter av bactrim.
Men jag tycker 0.25 låter som en vettig dos.

// Lydia.

Take it or leave it!

Ljaede @ bilddagboken
http://ljaede.tumblr.com/
http://bangbangbang.blogg.se