Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 753 ggr
[postmortum91]
0

Bantingstips för råtta.

Hej, jag har nydligen tagit hand om två råttor av en tjej som inte hade tiden att ha kvar dem. En av dem, Ralph är väldigt fet, han kan knappt klättra för han orkar inte bära upp sig själv.

Några tips om hur jag ska få honom smal igen?

SweGizmo
0

mer motion och ta bort fett från maten samt minska kolhydrater. Ge mer ovan jord grönsaker.

Min blogg: SweGizmo.se

[postmortum91]
0

Ja okej, motionen blir svår eftersom han typ går när han är ute och kan inte klättra direkt

SweGizmo
0

låt han simma i badkaret kanske:)?

Min blogg: SweGizmo.se

[postmortum91]
0

Han kanske inte orkar simma och drunknar istället, de vågar jag inte :P

Zolah
0

Beror ju helt på om du lämnar han utan uppsikt (och det ska man inte ens göra med barn :P ) och hur mycket vatten du sätter i karet. annars är det ett bra sätt då hans leder osv inte blir lika belastade då han är i vatten.

försök lägga godbitar och sådant han gillar på ställen så han tvingas röra sig mer

Banankaka320
0

Ha lågt vatten, han tränar mer att gå i vatten än på land eftersom det är lite mer motstånd :) Som Zolah säger, sprid ut maten. :)

[Sara FE]
0

Du kan ju alltid dra något som luktar gott i ett snöre, framför honom. :)

thildatessie
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

vad roligt att du har fler råttor nu :) grattis. Hur övertygade  du din pojkvän om att det var en bra ide? :) motion och ändrad mat är mitt tips, som dem andra har sagt :)

[postmortum91]
0

Tack för svaren, jag försökte bada honom och mina andra råttor idag, ingen av dem verkade uppskatta det:P

jag ska testa så han får kämpa genom lite djupare vatten och även testa att ha ett snöre med något gott i. Tack så mycket för tipsen, jag kan återkomma och säga hur de går :P
ska testa med godbitar också lite här och var.

#8 Ja visst är det =)
Haha, han var inte hemma när jag gjorde det, jag hade berättat om de innan men han blev inte glad, då argumenterade jag med att det är ju jag som gör allt arbete med råttorna, han märker ju inte om det är två till råttor i buren. Sedan skaffade jag dem, tyvärr går de två inte ihop med mina andra så jag fick även köpa en till bur så nu blev de ju ännu mer plats tagen i lägenheten. min pojkvän är inte så glad på mig, men ajg vet att han kommer lugna sig och acceptera det.

Jag har dock lovat honom på heder och samvete att de inte blir fler än 5 :P

thildatessie
0

hhe så bra, roligt :D du kan säkert övertyga för fler när han väl har blivit kär i dem ;) det ärmin pojkvän ett levande exempel på :p

[postmortum91]
0

hehe ja det kommer redan lite smått, på morgonen när jag fortfarande ligger och drar mig i sängen så kan jag höra honom stå och prata med dem och ge dem råttgodis :)

Sedan brukar han ta ut en av dom själv och hålla i en stund :P

Så jag tror han också kommer börja bli "kär" i dem :P

thildatessie
0

#11Haha precis som min kille då! Han gör det i smyg ;) fast börjar bli bättre nu när vi har skaffat fler djur som då är gemensamma :)

[postmortum91]
0

#12 haha det är som de inte vill erkänna att de faktiskt gillar råttor :)

MarajLowajz
0

Inte som min kille då, gick fram till buren direkt - tog upp en råtta och sa 'Dig kan jag nog göda upp så du blir en riktigt tjockis' Å började mata med ost medans jag sitter där ' Doh! >.< '

Grattis till råttorna btw =)

Ett annat tips som jag inte tror nån annan nämnde var att göra små hyllor som han kan hoppa emellan med jämna mellanrum - hjälpte min tjockis jag fick hem så nu har han börjat röra på sig lite mer =)

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein

thildatessie
0

#13 hehe kanske känns lite barnsligt/pinsamt efter att dem va emot djuret först ;)

[postmortum91]
0

#14 hehe David (min kille) såg ditt inlägg nu och sa: haha nu ska jag också börja göda upp dina råttor, mohaha …

hahaha

#15 Jo de måste ju vara så

MarajLowajz
0

Klart dom ska gödas upp :P Måste ju bli lite bortskämda :P

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein

Fawo
0

Måste också banta min ena råtta innan hon blir för fet för att ens gå. Jag förstår inte hur hon kan bli så fet, medans de andra är slimmade!

Angående pojkvänner.. jag bor tsm med en snubbe, och jag skulle "bara" ha 3 råttor. Jag har 10 i dagens läge xD Men nu har jag själv satt gränsen :-)

// Fawo (;

[postmortum91]
0

#18 hahaha klockren :P

Mezzzanina
0

Ett tips som funkar för mina råttor är att jag har en liten fjädervippa som jag viftar framför råttorna när de är ute lösa på golvet.De blir som tokiga och jagar fjädervippan! Jag har helt enkelt köpt fjädrar som jag tejpat och klistrat fast på en liten pinne.Testa det!

[postmortum91]
0

det ska jag, tack för tipset