Dela av ft?
Jag har en ferret tower hemma och jag använder bara den ena delen till mina hanar då de är så få. Mina honor bor i en helt annan bur men jag vill gärna att de ska bo i en ft också.
Hur ligger det till med att ha hanar och honor i varsin del, fungerar det bra?
Mina är inga burgnagare, men är det en stor risk att de börjar bli för fixerade att komma åt varandra, att de börjar gnaga hål på hela alltet? xD
Och hur gör ni med det stora hålet som binder burarna samman? Jag har just nu en stor cola flaska nerproppad i hålet så de inte kan ta sig ner.. Den sitter väldigt hårt :P
// Fawo (;
Mina tjejer bodde i den först, hade en som kom på att om man gnager sönder hålen så får man komma och gå som man vill.
Flickorna flyttades till stålvoljären.
Lagade hålen så gott jag kunde med vinkeljärn osv. gömde dom rejält och lät pojkarna flytta in. Det gick bra ett tag tills en av dom fick dille på att flytta på allting. Då såg dom lagningarna och efter det så var dom historia.
Så jag spärrade av till nedredelen där alla hålen var med en picklesburk. Sitter som sten.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Jag har delat på min och satt en tung keramikskål för hundar över hålet och typ grävt ner med bottenmaterial, sen är det en stege ivägen. :)
Mina råttor tuggar aldrig på buren eller nåt sånt, dem träffar varandra när ena gänget är ute och klättrar på buren och det är ganska lugnt.
ska det itne gå att köpa som en botten utan hål som den längst ner i stälelt, om man går till djuraffärn och ber dem beställa hem? känns ju så idiotiskt av burbyggarna att göra en bur med hål utan möjligheter? :S
Jag har en Royal-bur, men i min bur lade jag en plexiglasskiva (förslagsvis att färga den så att de inte kan se varandra) över hålet. Den var rätt stor så i min bur kunde jag kila fast den under själva bottenhalvan.
Något sådant kanske kan fungera på en FT.
#3 Jag tror jennyburarna har samma mått … man kan leta upp en gammal billig och byta botten :)
mjo, men med tanke på att man kan ju bestäla hem som fågelburbottnar om de gått sönder så borde man ju även kunan bestälal separata delar till dessa också.. skadar ju aldrig att fr,ga
Hmm. Jag ska nog inte vara så lat att jag spenderar pengar på en helt ny ohålig botten. Det är nog ganska lätt att täppa igen hålet på många sätt o vis. Jag är mest rädd för att de börjar bita hål xD
// Fawo (;
Men om jag bara ser till att hålet är helt ogenomkomligt, så borde det inte vara några problem? Förutom då eventuella gnagningar.. men man får väl hålla koll :)
// Fawo (;
Jag stal min hunds stora tunga keramik skål. Under denne skål har jag en billig plast skål från ikea som täpper till. Detta då inge råttor från underplan. Ska kunna komm upp och sitta under keramik skålen och tugga sönder.
Försök inte testa med någon lätt skål bara. Då får du tjuvparning ;-)
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Jag skulle inte våga ha honor och hanar i samma bur som det är plastbottnar i.
Det tar bara nån timme för honorna att gnaga sig in till hanarna om dom vill det .
Jag har mina honor i gallerbur med plåtbotten och karbinhakar på alla buröppningar.
Precis som Wintermynta säger jag. Men jag slipper ha hänglås på luckorna för mina sitter så otroligt bra ändå.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Det vore underbart om det fungerar det här.
Jag har nu proppat igen hålet med plåtburkar i alla storlekar och tunga grejjor + att jag har lagt en tung keramik kruka över och sedan fyllt med bottenströ högt upp. Så nu är det flera lager plåt de måste bita igenom för att kunna ta sig upp/ner. Dock så har hanarna aldrig visat något intresse till honorna när de stått bredvid varandra. Det är mera honorna på nedre planet jag är misstänksam på.
Jag kommer att se om de reagerar något och jag kommer ha koll på dem. Och buren står vid sängen så jag kan ha koll. Jag är väldigt ljudkänslig så kommer vakna om de gnager.
När mina honor vad bebisar så gnagde de på buren. Jag vaknade alltid och de slutade emd att de fick stå i vardagsrummet. Dock så gnager de inte längre så de kan stå i rummet. Jag hoppas bara att de inte börjar gnaga igen, för då måste jag byta tillbaka till den andra buren direkt.
// Fawo (;
Jag har haft en hona som gnagade på precis allt. Hon skickade jag tillbaka till absinthe. Hade en finne efter det som tog galler och hon fick flytta där hon kunde få komma i centrum konstant. Nu har det varit rätt lugnt. Men 1 mån sedan så var det någon ny som tuggat sönder. Har aning om vilken tjej det är. Men de tre är ende på 10 år.
Dock har jag själv valt att ha honor på undre delen och hanar övre. Hanarna tuggar inget alls. om honorna tuggar sin botten så kommer de bara ut och inte in till hanarna. Men jag har köpt akvarie sted/lava sten. hade i de två bakre hörnen. Så de hade inge chans sedan tjuvparningen skedde.
Men sålde den ft buren. Nu är det en 3 vån kaninbur till tjejerna. Hoppas att mycket mer utrymme på 3 plan ska få dom aktiva när jag inte kan ha dom ute. Så de inte tuggar. För den där Daga eller misery behöver verkligen komma ut varje dag. Annars kan jag nog räkna med något tuggmärke
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Jag har också honorna på undre delen snart. Jag kommer inreda det med så mycket hängmattor, toarullar, rör o struntsaker som möjligt, så de inte kommer ha tid att tugga på galler/botten xD
Jag har haft honor i den buren förut, fast hade inte hanar på den tiden. Jag hoppas att de inte påverkas av dem.
Anledningen till att jag vill ha honorna i en ft också är för att jag tycker den e så lättstädad. Jag har haft honorna i en royal suite 95 double, men den blir så himla skitig o luktar illa. Måste städa exakt varje dag för att få den ren då kisset lägger sig i springorna mellan gallret o bottenplanen. Jag blev lite less på att plocka ut stora bottenskivor varje dag och tvätta. Buren skitar också ner mycket runt om sig, då det ramlar strö från den hela tiden.
// Fawo (;
Hade det varit min bur så hade jag införskaffat plåt o lagt uppepå hyllan som sedan sats fast ordentligt. Men det hade medfört ett hårt underlag som hade behövt mycket med tjockt lager strö. Tyvärr har det ju medfört en del tjuvparningar när honor o hanar har bott så..o det hade inte jag vågat… Men det är jag det. :-)
#15 jo klart ska man vara försiktig. Jag gör allt nu för att det ska fungera.
Jag har redan ett 7 cm tjockt lager strö, så de måste gräva ganska djupt för att komma till botten. Men mina hanar har bott i översta delen av buren i många veckor(med borris dörrmattor som botten), och de har aldrig ens bitit någonstans. En helt gnagfri bur för tillfället.
// Fawo (;
Dela av den på ett säkert sätt genom att sätta botten med hålet nere och den ohåliga botten i mitten. :) Det kommer jag att göra i framtiden när de flesta av mina råttor har dött bort och jag bara har några få kvar. Då ska honorna och hanarna få dela på en FT. :)
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
#17 Jo det skuklle jag kunnat gjort. Men om jag sätter den med hålet nedåt så kommer mina nyfikna honor vara där och "pilla" direkt! De möblerar om allting som de själva vill ha det, och om det är igenproppat på deras mark så kommer de börja gnaga och försöka få loss det.
Hanarna däremot bryr sig inte ett smack om deras inredning :)
// Fawo (;
Um, nu undrar jag. Om de sitter nu nära varandra och hör varandra. Ska man lägga in lite "doftprover" hos vardera för att få dem att "vänja" sig vid doften? O kanske börja tycka att den är normal? Eller kommer de gå helt åt skogen?
Bara en tanke som kom upp, ingen teori själv om hur det kan gå.
// Fawo (;

Vill bara påpeka att honor rymmer inte bara om och när dom får tråkigt.
Vid varje löp (dvs var 3-5 dag) kan dom försöka rymma om det finns hanar i närheten. Plastbotten är då inget skydd och små honor kan dessutom klämma sig igenom ett hål på 1.5 cm.
Har båda könen i min FT. Från början hade jag håldelen som bottendel med en tung kastrull för själva hålet. Men flickorna lyckades efter någon månad lista ut hur man lyfte upp den. I samma veva bytte jag från mattor till alspån, så jag tänkte att jag ju lika gärna kunde ta en plastbit och lilla igen hålet underifrån. Tog ett lock och limmade fast och fyllde sen med spån. Än har dom inte lyckats gräva sig ner till locket. Och även om dom gör det så är ingen av dom någon gnagare. Har inte ett enda gnagmärke på min FT, och då har jag haft den i över ett halvår nu.
Lock till sånnahär plaströr med buntband i massa olika storlekar och färger som man kan köpa på Biltema är ett bra tips. Passar perfekt att limma fast och buntband är alltid bra att ha när man har råttor (dom är iaf oumbärliga för mig) 
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?