Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1035 ggr
[tramstrasa]
0

råtta som bits

hej jag har en lite stönos som bits. det är inte så att hon är i en trängd situtaion utan hon kan få för sig att hugga när man ska ta ut den andra eller ge dom mat.. hon bits aldrig när jag har henne ute bara när hon är i buren å jag ska jag något där inne..

hur ska jag göra för att träna bort detta betende? jag är väldigt tacksam för alla tips och erfarnheter!

MvH

Ofelia

Allamej
0

En burvaktare skulle inte bli långlivad här men det kommer nog flera goda råd senare i tråden. Jag vill kunna lita på att jag kan stoppa in händerna när som helst och hur som helst i buren och inte bli biten.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

sockerrattan
0

Ibland kan det va så om man både har hanar och honor… att "vissa" honor blir aggresiv av handoft. Har en sådan hemma nu! I så fall va i honburen innan hanburen!

Mia//

[tramstrasa]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

jo vill också kunna sticka in handen utan att ha ett stort sår på fingert efteråt..

har bara två honor så där är inga handofter att bli tjurig över..

hus-musen
0

Det finns dem som är burvaktare som allamej skriver, och sånna skulle inte bli långlivade här heller om de inte hade en mycket bra ursäkt.

Men om du analyserar händelsen, exakt när markerar hon? Visar hon varningssignaler innan eller är det tvärhugg?  Förefaller hon stressad eller orolig? Har hon ont någonstans?

Qui dormit, non peccat

[tramstrasa]
0

vad katten är en burvaktare? O.o

hon ställer sig på bakbenen å verkar nyfiken sen biter hon.. heller så går hon bara fram å biter.. hon verkar inte stressad på något sätt och som sagt när jag har henne ut så är det inga som hellst problem.. hon har inte gett mig några tecken på att hon har ont.. och beteendet har väl eskalerat sedan hon fick en ny kompis i buren som hon också kan vara ganska elak mot.. hoppar på henne oprovocerat..

Allamej
0

Som du beskriver det så skulle det i mitt hus bli en av de saliga råttorna som gått till de sälla jaktmarkerna och får äta vindruvor hela tiden.

Jag skulle aldrig våga hålla på i en bur där det finns en vaktare, en som bits helt oprovocerat och av ren djävulskap för att du har stoppat in handen i hennes bur.

Jag ska kunna städa och leka med de andra råttorna utan att behöva vara orolig att bli biten.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

[tramstrasa]
0

oj det lät lite som en drastisk åtgärd.. får se hur jag gör kommer nog försöka träna bort det med lite godis eller något sådant innan jag ger upp på henne..

men tack för alla svar

hus-musen
0

Sånna råttor kan förefalla lömska och oberäkneliga, hade själv en liten Vasstand som gillade att markera. Efter stenhård uppfostran fick jag pli på honom och han blev en riktigt bra råtta. 
Han hade tillåtelse att markera, dvs ta ett finger i munnen löst och sedan gå. Men han fick inte hugga, och han lärde sig snabbt att bitas hårt ledde till mindre trevliga saker. Man behövde aldrig vara rädd för att busa i buren eller plocka upp honom, han accepterade allt eftersom jag var ledare. Han var högrangad i flocken sen tidigare och underbar med bäbisar så därför valde jag att jobba med honom. Aldrig elak på någon annan råtta.
En annan hane fick jag avliva, för han gick inte att jobba med och var allmänt elak på både djur och människor. Han började oxå smygande med att vara dum på sin bror och sedan markera på mig.

Men man kan inte vara rädd för en råtta, då hamnar du i underläge på en gång. Råttan vet att du backar och därför leker hon tyrann i buren. Det är hennes revir och hon försvarar buren.

Hon är inte rädd för dig så hon bits därför, utan hon utmanar dig och vill jaga iväg dig för att hon inte tycker att det passar. 
Händer det att hon spottar och fräser åt dig?
Burrar hon upp pälsen och går sidledes, stryker sig mot saker eller trampar med tassarna i marken?

Qui dormit, non peccat

[tramstrasa]
0

okey vad skönt att det fins andra lösningar.. har när hon gjurt så "knäppt" henne på nosen å sagt fy.. inte hårt eller så men bara för att markera att det inte är okey..

hur gjorde du när du träna din råtta?

nej något sånt beteened har hon aldrig uppvisat..

hus-musen
1

Skönt det, då kanske det finns hopp och går att jobba med! Råttor som visar stora dominans eller aggressionsproblem kan vara totalt hopplösa och mår bäst av att somna in anser jag.

Egentligen handlar det bara om att bryta dåligt beteende och belöna bra beteende. Hur man gör det är olika från råtta till råtta.
När du ser att hon är på väg (om du kan se några sånna tecken) så skrik eller pip till. Så skulle en annan råtta ha gjort för att varna, och förhoppningsvis räcker det för att börja göra henne fundersam.
Sen om hon markerar så fortsätt att toucha till henne på nosen eller peta till henne direkt i sidan. Det behöver inte vara särskilt hårt, utan bara en markering tillbaka.
Ett kommando du kan träna in där är tex Nej gå! Mycket användbart senare om du har de ute och råttan gör något hon inte får som att gnaga på tapeten eller liknande.
När hon kommer fram till dig utan att visa tecken så belöna henne med något gott.

En sak du kan öva på med henne när det har lugnat sig lite är flyttningen. Typ lyft upp håll i och sen sätt ner i buren. Är hon lugn så belöna med godis.
Däremot det du inte ska göra är att lägga henne på  rygg. Vet att det rekommenders ibland och jag ser mycket sällan någon anlednin till att göra det, det brukar dessutom inte funka särskilt bra. D

Qui dormit, non peccat

[tramstrasa]
0

tack! :D ska prova det.. :)