Orolig..
Är lite orolig för mina små råttpojkar som kom hem idag, de verkar inte ha rört vattnet eller matskålen ett dugg.
Har även provat ge dem lite äpple och barnmat, inte det heller.
Bör man värma upp barnmaten lite (till ljummet), eller funkar det att ge den kall?
Kanske är de bara trötta efter färden hem och all omställning?
När jag hämtade dem var det då full fart och bus på dem..
låt dom vila en stund, gurka funkar alltid att lämna framme.
kan hända att förändringen stressat dom lite
Tack för svaret! Får hoppas på att dom mår lite bättre imorgon :)
Eftersom dom inte har ätit så har jag varit jätterädd för att det är därför dom bara ligger i sitt hus och sover hela tiden..
Ska lägga i lite gurka och låta dem vara helt själva i rummet över natten :)
#2 Låter som en bra ide :) på morgonen kan du ju ge dom nåt som luktar mycket och får dom att bli nyfikna. Det kommer gå fint ska du se ;)
#3 Tack så mycket, uppskattar verkligen din hjälp och dina råd! :)
Har du något tips på vad jag kan ge dem imorgon som luktar mycket och får dem nyfikna? :)
#4 Så lite så :3
Hmm, alla gillar ju skinka? ^^ ( men i lagom mängd då förstås xD ) du skulle kunna göra lite gröt, mosa i korv/skinka eller annat gott, ev fisk! och kanske lite grönsaker, typ majs. själv har jag tagit tillagad pollock och geggat med gröten + majs. Väldigt uppskattat ^^
Det är tidigt än, de äter säkert under natten :)
Min bebbe älskar majs.. :>
Brukar göra lite gröt och blanda i majsen. Till bebben körde jag havrebarngröt som jag köper på affären i pulverform. Men nu har jag gått över till havregrynsgröt som jag gör i mikron, då det är lite "smalare" än babygröt.
// Fawo (;
#5 Okej, får se vad jag hittar på för smaskigt :)
#6 Ja, de gör det säkert, när det blir helt tyst och lugnt.. :)
Dock får man hoppas på att grannarna stänger av sin sterioanläggning snart, vibbrerar i nästan hela huset (en tisdagskväll/natt såhär liksom..), känns som det är dags att höra av sig till störningsjouren för fastigheten faktiskt :/
#8 finns inget som en anmälan att göra ens liv drägligt i lägenhet * varit med om exakt samma, tog 30 min sedan var det dödstyst!
#7 Okej! :) Får prova med lite gröt och kanske blanda i lite bitar av någonting annat samtidigt ;)
#9 Det är hemskt..
Kan ju vara lite OK på en helg liksom, men en vardag natt, kan tänka mig att det inte lär bli tyst än på någon timme..
Kl. 22 ska det vara tyst enligt fastighetsägaren, och en bra bit efter 22 har ju fröken ur passerat liksom.
Kom in på lite OT här, men upptäckte nyss att deras lägenhets dörr stod öppen, därför det kom ljud överallt ifrån. Så jag gick ut i trapphuset och small igen den (inte allt för hårt, men så dom skulle höra det iallafall), och vet ni vad, det blev knäpptyst!
Hoppas dom tog åt sig, nu kan min lilla familj sova gott (förhoppningsvis!!!) :)
Har de mat och vatten tillgängligt så äter och dricker de så småningom. Det är naturligt att de inte vågar i början. Förmodligen äter de inatt när ni sover och allt är tyst och stilla.
#13 Okej :)
är dom från en avlare eller är det djurbutik dom kommer från?
"Is your glas half-full or half-emty? it's based on your perspective and quiet simply, we're the same and we're not." - Nujabes ft. Substantial, Think different
#15 Tyvärr djurbutik, fick dem som någon form av "tack", sedan jag haft min påprackade praktik där..
Men måste säga att dom är underbara för att vara "sånna"!
På praktiken fick jag som bland annat som uppgifter att hålla på mycket med djuren för att få dem handtama inför försäljning, så jag har ju hållt på med dessa råttor förut, bara det att jag blev orolig när dom inte åt som dom skulle. Hela kullen var trevliga råttor tyckte jag, inga problem med bitningar osv, det enda som var var att dom var lite blyga i början.
#16 det ända du kan göra är att prata med dom och göra det så stillsamt och tyst som möjligt annars i rummet tror jag då de små är nervösa ställ fram gröt som nån sa, exempel; managryn eller risgrynsgröt. För även om dom bara tar lite är det nog bättre chans att dom inte smallnar så värst då det mättar och i vissa fall fortfarande sväller vid konsumering, plus att det kan vara godare och sötare än fordret vilket oftast gör att djur vill ha mer:)
Notera att vara extra vaksamt med hur mycke risgrynsgröt du ger dom då det kan svälla och pga detta, om man inte är försiktig, oxå ta kål på de små. Bara så att du vet
"Is your glas half-full or half-emty? it's based on your perspective and quiet simply, we're the same and we're not." - Nujabes ft. Substantial, Think different
#17 Tack för tipsen :)