Nikes ålder?
När jag köpte Nike sa de på Djurmagazinet att Nike är 8 veckor gammal. I kväll när Nike och Calypso var ensamma i lilla buren, så jagade Nike Calypso och det såg ut som att Nike letade efter brösten på Calypso.
Det såg ut som att Nike låg och försökte suga mjölk. Jag börjar tvivla på att lilla Nike är 8 veckor gammal, med tanke på att Calypso är 2 månader och 3 veckor ca. I morgon blir Calypso 3 månader. Kan någon lägga ut bilder på hur en 8 veckors råtta ser ut?
Har jag lagt denna i fel kategori så får ni flytta den till rätt.
Behandla andra som du själv vill bli behandlad

Vad väger lillan?
Svårt att säga hur gammal hon är på en bild så vikten kan vara mer vägledande. 8 veckor ser hon dock inte ut att vara, men det kan lika gärna vara bilden som luras.
Djuraffärer brukar aldrig ha koll på sina djur så dem kan du inte lita på över huvud taget. Hade en på arken zoo som påstod att råttor inte blir könsmogna förrän de är 3 månader så det var ok att blanda honor och hanar tex. I buren ifråga satt det råttor som var kanske 6-7 veckor gamla.
Vid 4-5 veckor slutar en råttunge att dia, mamman avvänjer den.
Qui dormit, non peccat
I mina ögon ser han ut att vara 4-5 veckor, absolut inte 8 veckor iallafall :S
Jag tyck då på bilden att den ser ut att vara ungefär lika stor som mina honor när jag fick hem dem. Dvs 5 veckor. Jag tyck också att jag ser "bebisdraget" Men en bild kan lura ögat :)
// Fawo (;
Jag har ingen bra våg att väga lillan på. Har bara en som man väger fisk med och den har bara en krok. Vilken våg är bäst att väga dem på?

Med en vanlig brevvåg.
Qui dormit, non peccat
Ska kolla vad Jula har för brevvågar och vad de kostar.

finns på stora coop och ica annars. Brukar ligga på 150-250 kr för en hygglig våg. Riktigt bra brevvågar kan ligga på 500 eller mer.
Qui dormit, non peccat
Ska in på Jula butiken i morgon och kika där. Jag återkommer med svar på Nikes vikt.
Jag kan inte svara säkert, men jag skulle gissa på att hon är runt 5 veckor.
jag skulle tro runt 3-4 veckor , för så små såg mina babar ut när dom var i den åldern men det e flera år sen så =/
Hur gamla ska de vara när de får lämna mamman?
6-8 veckor beroende på vikt och om dom tuttar sin mamma kommer inte ihåg vikten dock
Jag hoppas att jag kan hitta en bra våg när jag ska iväg och handla mat. Ska kika på Coop Forum.

#13 Nej, de får säljas så tidigt som vid 3 veckor enligt lag.
De flesta uppfödare säljer dock inte sina ungar förrän de är 5-6 veckor och väger minst 80-90 gram. Råttungar avvänjs när de är 4-5 veckor gamla.
Qui dormit, non peccat
Måste hitta en våg. digitala vågar är väl bra att väga dem med.

Digitala vågar är bäst
Qui dormit, non peccat
Jag har två råttor från Verras uppfödning som är ca 8 veckor. Jag kan lägga upp en bild om du vill. Det är honor.
Inte heller mina ögon ser hon/han ut att vara 8 veckor. Så där ser de ut när man köper dem om inte större, alltså 5-6 veckor.
#17 Jag har hittat en digital våg på ÖoB för 119 kr.
#18 Det vore snällt om du kunde lägga upp en bild på dina råttor som är 8 veckor.
Jag tror att lilla Nike är inte 8 veckor. Ska prova att väga henne efter maten, så ska jag notera hennes vikt.
Men det är nog inte det lättaste att väga en liten råtta som är väldigt snabb. Någon som har några tips på hur man väger småråttor?

#22 Lägg en liten plastlåda på vågen och sen sätter du råttan i den. Ha händerna över som tak så hoppar hon inte ur! eller vänta tills hon är trött
Qui dormit, non peccat
Den plastlådan som jag tänkte sätta henne i väger 38 g och sen får man dra bort 38 g från Nikes vikt. Hon är ju trött nu, så man ska kanske ta och passa på.
Har vägt lillan nu och hennes vikt är 77 gram.
Är de 8 veckor ska de väll ligga på 150 g i alla fall? Har inte superkoll på vad råttor ska väga men 77 låter lite.
Ska väga Calypso efter maten så får vi se. Återkommer snart med hennes vikt.
Calypso tror jag väger 300 gram. Vägde henne i den lådan som hon kom hit i och då blev det 300 gram och i en annan stod vikten på 322 gram.

Det är ju en zooråtta, de kan vara mindre än normala råttor pga halvtaskiga levnadsförhållanden. Men om man ska gå på vikten så är hon inte mer än runt 4-5 veckor. Och hon ser som sagt inte ut att vara 8 veckor storleksmässigt, men om hon och hennes mamma inte haft tillgång till näringsriktig mat så kan hon ändå vara 8 veckor men väldigt liten.
Kan även förklara om hon vill dia, hennes mamma har inte hunnit vänja av henne ordentligt innan hon blev såld.
Qui dormit, non peccat