Inget iris i ögat??
senast för nån timme sedan så bestämde jag mig för att kolla in min råttflicka's ögon med en liten ficklampa. Jag såg nånting ganska skrämmande i hennes högra öga..
Vanligtvis är det en svart prick, aka iris, i ögat.. men i hennes bruna öga fanns det ingen prick… o_____o
Det såg mer ut som en utgrävd "krater" som ytan på månen. Jag blev ganska rädd.. hennes vänstra är helt ok, men hennes högra är jätteskumt.
Geisha vågar inte hoppa eller "skutta", hon är extremt känslig för ljud och har överdrivet skarp hörsel. Hon attakerar en som en katt och hugger ibland.
Vet inte vad det kan va, och kan troligtvis inte göras nånting åt det heller. Så jag undrar om en råtta kan leva "halv blind", men först och främst hur MÄRKER man det?

Om man lyser i en speciell vinkel så firminskas ju det som jag skulle kalla för pupill, precis som på människor. Kan ju vara så att du bländade henne faktiskt. Kolla i normal belysning istället.
Enklast att se om hon är halvblind är om hon reagerar på rörelser på det ögat.
Qui dormit, non peccat
Du tänker nog på pupillen, och den är ju ett hål, även på oss människor, fast med hornhinna över :)