Marknadsundersökning
Jag kommer att starta ett företag som producerar djurartiklar och mer info om detta kommer senare.
Jag vore jätte tacksam om ni ville ta en stund till att svara på några frågor. Tycker ni att det är för personligt får ni gärna skicka svaren i ett Pm. Denna undersökning syftar till att kunna möta kundernas önskemål.
- Vad tycker din/dina råttor om att göra?
- Vilka leksaker gillar de extra mycket?
- Vilka leksaker tycker de inte alls om?
- Vad tycker du är viktigt när du ska handla något till ditt djur? Gradera gärna vikten av olika faktorer, från 1=mest viktigt till 5=mindre viktigt.
- Finns det något varumärke eller någon leksakstyp du undviker medvetet vid inköp av djurartiklar, och i så fall varför?
- Skulle du kunna tänka dig att betala lite extra för en djurleksak om den är ekologiskt framställd eller producerad av naturvänliga material?
- Är du bekant med begreppet ”Miljöberikning” sedan innan?
- Vet du vad miljöberikning innebär i djursammanhang? Beskriv gärna din egen definition! (fuska nu inte genom att googla ;) )
- Om ”ja” på föregående fråga; tycker du att det finns ett behov av ett utökat sortiment av bra miljöberikningar för djur på marknaden?
- Är det som du tycker saknas till djur på marknaden idag?
Tusen tack för ditt svar!
1. Bernard älskar att klättra, han klättrar på allt han ser, Meeko gillar att gömma sig, han vill vara för sig själv. Jack skuttar omkring, han försöker också klättra men har inte lika bra skills.
2. Den absoluta favoriten är en vanlig korg som jag hängt upp i buren.
3.jag hade en kokosnöt med hål rakt igenom, den ville de inte ens titta på, så de va slöseri med pengar:P
4. 1) Att det är säkert för råttorna
2) Att det aktiverar råttorna
3) Priset
4) lätt att göra rent
5) lätt att montera/hänga upp
5. Springhjul - för att det är skadligt för råttor
Kutterspån - Skadligt för råttor
Hängbroar från djuraffär - har en, men den gick sönder väldigt fort så aldrig mer att jag köper en sån.
6. Ja, det beror helt på priset, hur mycket mer det hade kostat.
7. Nej
8. ---------
9. ---------
10. fler alternativ för burar och leksaker för råttor

#1 Tack så jättemycket! 
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
1. mina råttor är soffpotatisar…. de tillbringar den mesta tiden med att sova i hängmattorna. men de klättrar omkring en hel del med….
2. 3. har väl inga direkta leksaker till dom. men de gillar att bära på katternas tyg möss… =) annars har jag massor med hängmattor o stora grenar.
4. att det känns säkert o inte kan skada dom + att priset ska va rätt
5, nej
6. nej. är ganska fattig så ju billigare dessto bättre
7. nja….
8. det är väl att efterlikna deras naturliga miljö så mkt som möjligt
9. ja, det är svårt att hitta klätter vänliga grejor för råttor…. finns i hamster storlek bara…..
10. mer hängmattor, tyg tunnlar, klätter broar, roligare hus, känns som det är ganska dåligt med rått saker överhuvudtaget i djuraffärer, det mesta verkar va tillverkat till möss o hamstrar

#3 Tack!

Vad tycker din/dina råttor om att göra?
Olika personligheter, men klättra, sova och dragkamp är det vanligasteVilka leksaker gillar de extra mycket? Populärast är avloppsrören, bädda med pappersrullar och skosnören
Vilka leksaker tycker de inte alls om?
Ingen av dem gillar "tankeleksaker" eller sådana leksaker som låter mycket.Vad tycker du är viktigt när du ska handla något till ditt djur? Gradera gärna vikten av olika faktorer, från 1=mest viktigt till5=mindre viktigt.
Råttvänligt, prisvärt, kvalite, estetiskt tilltalandeFinns det något varumärke eller någon leksakstyp du undviker medvetet vid inköp av djurartiklar, och i så fall varför?
Hjul undviker jag helt. Finns inga som är tillräckligt stora.Skulle du kunna tänka dig att betala lite extra för en djurleksak om den är ekologiskt framställd eller producerad av naturvänliga material?
Nja, det tror jag inte. Beror på vad "lite extra" innebär.Är du bekant med begreppet ”Miljöberikning” sedan innan?
JaVet du vad miljöberikning innebär i djursammanhang? Beskriv gärna din egen definition! (fuska nu inte genom att googla ;) )
Att berika miljön som djuret har och därigenom utveckla dess psykiska och fysiska välmående. Kan även vara att ge tamdjuret variation för att undvika vissa negativa tamdjursbeteenden.Om ”ja” på föregående fråga; tycker du att det finns ett behov av ett utökat sortiment av bra miljöberikningar för djur på marknaden?
Jag tycker att det finns rätt mycket, det mesta som funkar för hund och katt fungerar ju även för råttor. Men mer storleksanpassade saker och kanske mer inriktade vore skoj. De flesta råttmänniskor är nog rätt pyssliga och fixar egna ideer.Är det som du tycker saknas till djur på marknaden idag? Se ovan.
Qui dormit, non peccat

Tack hus-musen. Hur menar du när du skriver: bädda med pappersrullar och skosnören ?
göra ett bo ungefär, bäddar en säng med papper och skosnören helt enkelt :)
Små stjärnor lyser också i mörkret.
Vad tycker din/dina råttor om att göra?
Klättra, jaga varandra/händer/fötter, brottas, äta, samla mat och saker, gnaga sönder diverse prylar, hoppa mellan möbler. Dessutom hitta på hyss och repetera detta om och om igen, eftersom det tycks bli som en lek ifall jag lyfter bort dem från det förbjudna.
Vilka leksaker gillar de extra mycket?
Den nya lekplatsen som jag konstruerat av en barngrind, docksäng, multihängare och fleecetyg. Plaströr, formbara rep, kattleksaker (bollar) och ett vinställ är också populärt.
Vilka leksaker tycker de inte alls om?
En plastboll som man lägger godis i. Totalt ointressant.
Vad tycker du är viktigt när du ska handla något till ditt djur? Gradera gärna vikten av olika faktorer, från 1=mest viktigt till 5=mindre viktigt.
Ogiftigt (1), lättstädat (2), ej trä (3), pris (2), säkerhet (1), färg (5).
Tillägg: jag använder enbart träleksaker utanför buren.
Finns det något varumärke eller någon leksakstyp du undviker medvetet vid inköp av djurartiklar, och i så fall varför?
De väldigt populära träartiklarna, som bland annat finns att köpa på zooplus och i diverse svenska zooaffärer. Inte för att de snabbt luktar och är svårstädade, utan för att allt jag beställt har haft vassa spetor och kanter. Jag har varit tvungen att sandpappra och tvätta allt grundligt.
Även inredning och leksaker av andra naturmaterial, ifall jag inte först kunnat titta och lukta på dem. Till exempel korktunnlar och liknande. Jag har fått hem mögliga sådana (fick visserligen pengarna tillbaka, men undviker de fortsättningsvis).
Skulle du kunna tänka dig att betala lite extra för en djurleksak om den är ekologiskt framställd eller producerad av naturvänliga material?
Ja, ifall den uppfyller mina krav. Helst av plast eller något som går att köra i tvättmaskin.
Är du bekant med begreppet ”Miljöberikning” sedan innan?
Inte förrän hus-musen skrev sitt svar ovan. ;)
Vet du vad miljöberikning innebär i djursammanhang? Beskriv gärna din egen definition! (fuska nu inte genom att googla ;) )
-
Om ”ja” på föregående fråga; tycker du att det finns ett behov av ett utökat sortiment av bra miljöberikningar för djur på marknaden?
-
Är det som du tycker saknas till djur på marknaden idag?
Ett mycket större urval av burar. Helst möjligheter att skräddarsy burarna i den mån det går.
Liknande tänk för små lekparker: att man ska kunna sätta ihop olika plastgrejer (hus, stegar, rör, klätterställningar, klätternät osv) efter eget tycke. Visserligen kan man göra detta av IKEA-prylar, men det vore toppen att kunna inhandla specialdesignade leksaker som lätt går att montera ihop och dessutom ser snyggt ut.

#6 De gillar när jag ger dem en halvfull toarulle som de kan dra ut pappret på och boa med. Att boa och bädda in sig är något pojkarna gillar, men det finns inga bra grejor mer än papper och fleece. Hamstervadden och liknande är inte alls bra utan kan skada råttorna.
Skosnören används först och främst till dragkamp, men råttorna gillar oxå att apportera och gömma dem. De snor dem ur skorna om man inte passar sig.
Qui dormit, non peccat

#8 Tack, skitbra tankar 
#9 Men är inte det livsfarligt om de råkar svälja eller få runt halsen?

#10 Nee det finns inget att svälja, råttor är smarta djur och skosnöret är ett sånt där runt tjockt i tyg. Har aldrig sett att de lyckats sno det runt sig heller, men de får ju inte leka med det utan uppsikt. Märker ju fort om något är på tok.
Smala trådar och annat ska man var försiktig med däremot, de kan råttorna göra illa sig på om de fastnar runt en tå eller liknande.
Qui dormit, non peccat