Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 757 ggr
Jinaum
0

Små sår

Min ensam råtta Ubbe (anledning finns så jag vill inte ha den disskusionen igen. Är inte dum).

Saken är den att ett tag barberade han sig, det har han slutat med efter kraft ansträgning av mig i att underhålla honom. Han är hur go som helst nu.

Men.. Jag har märkt att han har massa småsår i ansiktet, runt öronen och nacken och letar sig ned.

Jag har kollat pälsen otaliga gånger för att se om han har ohyra.

Ska ta honom till vetten så snart jag kan. Men det är i annan ort och jag är mitt i flytten. Så jag hoppas hitta en lucka snart för det.

Men jag funderar på. Har ni varit med om att en råtta gör så mot sig själv om nu så skulle vara att det inte är ohyra eller något skit han har?

I sådana fall tänker jag ta bort honom för då mår han uppenbarligen inte bra oavsett hur mycket energi jag än lägger ned på honom. Men jag ville kolla med er hur vanligt det är.

busigdemon
0

Om dert inte är så att han har nån form utav ohyra ex skabb, löss, svamp (syns ju inte alltid) . Så barberar/skadar han sig själv för att han har tråkigt/är inte nöjd.

"Din verklighet är inte Min verklighet"

zickan
0

Runt huvudet är det svårt att typ bita sig själv/barbera osv. Sår runt huvudet brukar mer tyda på klåda. Dvs skabb eller ohyra. Så bäst vore om du hittade den där luckan och åkte till veterinären för att få stronghold alternativ advocate.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Jinaum
0

Ok. Men då har jag en liten uppfattning i alla fall. Då ska jag ta honom te veten så snart jag kan.