Råttfällan small...
Händer sällan mycket på arbetstid. Men i dag möttes jag av stängda köksdörrar. Blev snabbt informerad om att anticimex varit där och satt upp musfällor. De trode inte på att det var en råtta som det hävdades setts.
Lite sinnesrubbad som man är. Så kastar man sig på fällorna och plockar undan. Varav att jag fick springa och göra en sak kort stund. Och hade en kvar. Jädra trisst hör man hur det smäller till i köket. Springer och drar fram spisen till sista fällan. Och där satt hon :-(
Positiva med de modernare råttfällorna är att det gick fort. Var redan död sek senare.
Men gud så trisst att man inte hann få undan musfällan och leta upp den själv. Inte så svårt att komma bakom under skåpen här.
Var en jätte fin agouti färgad flicka på ca 1-1½ månads ålder. Varken ohyra eller skabb. Och ja lite rubbat att kolla sådant på en död råttunge :-P.
Halv tam verkade den med vara. Under natten som var, så hade det klättrat upp i sängen till brukaren. Klättrat på dennes hår. När hon försökte putta undan så hade den inte fått panik och sprungit iväg. utan fick puttas ned från sängen.
Så frågan är.. Var det en vild eller har någon runt fredriksberg/råby i västerås. Kastat ut henne efter en oönskad kull?
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Hemsk rubrik… :S men det kanske kommer fler möss
Jo jag vet. Visste inte helt vad jag skulle skriva. Är man känslig för innehåller så kanske det behövdes en varning innan på rubriken.
Tycker själv det är hemskt. Fick mig liten funderare till om det nu är en tam som blivit utkastad. Såg så hemskt fin ut. Och att den hade sökt sig till människor och inte stuckit i första taget när den blivit bort puttad.
Så frågan är om det finns fler syskon i närheten. Om man borde försöka fånga in en och se hur tam den är. Om det är tamråttor eller vilda.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Usch, det gör ont i hjärtat att läsa :(
Vilda råttor finns väl bara i såndär brun/svart färg? eller är jag helt ute och cyklar?
Förvisso kunde detta vara en förvildad tamråtta, med föräldrar som varit tama.
Hm, jag bara vimsar känns det som, men det jag tänkte säga var att JAG tycker dte låter som om hon var tam ^^
Vet inet riktigt vad jag ska råda dig till?
Det är hemskt när sådant här händer..
Om mina möss hade blivit bortputtade hade dem nog sprungit sin väg :o Men dem kanske vänjer sig vid människor? Har hört historier om "fräcka" råttor/möss som inte alls varit rädda, nästan arga xD (vilda)