Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 1449 ggr
Charlotta-B
0

Foder

Hej alla!

Jag och min sambo ska snart få hem två söta små killar, ska verkligen bli super kul och vi längtar :)

Har kollat runt massa på foder till råttor, finns massa :)Självklart har jag även pratat med uppfödaren till våra killar vad hon ger och så.

Men nyfiken och vill lära mej mer, tänkte jag fråga er om ni inte kan skriva hur era dagar ser ut med foder?

Lite som ett foderschema? Kanske kan vi får mera tips på vad man kan ge som vi inte hittat. Skriv gärna om ni har några extra tips/knep som ni gillar och haft nytta av i foderväg.

// tack på förhand :D

Charlotta-B

MarajLowajz
0

Jag blandar eget Torrfoder i en stor låda, brukar oftast vara musli, lite lite torkad frukt, lite nötter av olika slag, frön, kärnor - pumpa, solros, bovete och lite annat gott jag har hittat.

Sen nu denna gång hade jag testat köpt en påse RatCare tror jag den heter på djurmagasinet som jag blandade ut tillsammans med min hemgjorda blanding. Märkte att råttorna åt mycket mer av torrfodret och behöver inte använda lika mycket färskfoder.

Men det är bara i väntan på att jag får hem Tekland Torrfoder från USA som jag har blandat in allt det här. Jag älskar Tekland Torrfoder och likaså gör råttorna hehe, synd att det ska vara så dyrt å gå åt så fort =)

Sen under veckan brukar jag blanda färskfoder en gång om dagen som dom får, två gånger om dagen till småkillarna för dom är rätt små å behöver växa till sig (plockar ut min tjockis så att dom mindre får äta i fred).

Har inge speciellt schema på vad dom får dag för dag men ibland är det välling med äggula, havregrynsgröt blandat med lite fil eller mjölk, sallad med nå kött, fisk eller fågel. Eller när jag har jobbat kvällar så blir det barnmats burk med sallad :)

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein

[Sara FE]
0

Mina råttor har fri tillgång till en blandning av Torrfoder. Jag provar en del olika sorter, så att det blir lite extra varierat och roligt. För tillfället har jag Rat Complete, Bunny Rattentraum, ICA Gott Liv naturell müsli och ett råttfoder som jag inte minns vad det heter (förpackningen är slängd).

De får extra nötter och fröer som belöningar, mutor och aktiveringssätt utanför buren. Havregryn fungerar också perfekt till detta, har jag märkt.

Ibland får de lite färskmat på morgonen, mestadels i form av lite små bitar frukt eller grönsaker, men oftast blir det bara på kvällen. Jag tänker som så att de är mer aktiva på kvällen och natten, och antagligen gör av med mest energi då. Dessutom blir allt mer troligt uppätet, än att det ligger och blir dåligt under dagen för att råttorna sover. Jag lagar sällan "riktig" mat, men när jag gör det får de en liten portion av det. Annars blir det barnmat, grönsaker, frukt, kokt skinka, kokt ägg, bröd, knäckebröd, gröt och liknande.

Charlotta-B
0

#1 är det inte farligt att ge rå fågel med tanke på bakterierna?
Ger du typ som kycklingvingar då?

Kan man ge råa märgben som man kan köpa till hundar? tänkte det kan ju vara en bra aktivering?

Charlotta-B

[postmortum91]
0

Jag har tre foder burkar
1. Den första består av en blandning man får ta själv på djuraffären, med oranga och gröna torkade grejer i, detta tycker de är jättegott.
Blandningen heter lyxblandning

2. En blandning med "tråkigtfoder" köpt på Ica, råtterna är inte lika förtjust i det men de äter iallafall.

3. Egen blandning, då har jag i jordnötter, knäckebröd, müsli som jag köpt (müslin heter ica müsli frukt), ica crunchy, torkad banan, cornflakes och hård pasta (inte kokt).

Sedan får de vanlig mat varje dag, om jag ätit spagetti och köttfärssås som jag ska äta idag så får de även lite när de svalnat. Eller fiskbullar eller något annat gott ^^

Charlotta-B
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Tack för alla svaren :D

Charlotta-B

hus-musen
0

#3 Jodå det kan vara riktigt ohälsosamt eftersom kyckling kan innehålla salmonella. Råttorna kan sedan smitta dig med salmonella liksom. Men tillagad fågel går bra att ge. Jag ger inte rått fläskkött heller, just kyckling och fläskkött är en bra grogrund för bakterier och surnar snabbt om inte råttorna skulle äta upp alltihop på en gång. Nötkött däremot kan man ge rått.

Märgben kan man ge, men mina kissar bara på dem och gnager lite i hörnen. Ben som blir efter kotletter och kycklingben däremot är mums tycker mina :)

Qui dormit, non peccat

Charlotta-B
0

#6 okej tack för ditt svar :)
Så alltid tillagat kött :) Men märgben kan man ge rått? Såg små fina idag när jag köpte till hundarna :P Då tänkte jag på dom blivade killarna :D

Charlotta-B

hus-musen
0

#7 Ja man kan ge råa och tillagade märgben, förutsatt att råttorna gillar det såklart.

Qui dormit, non peccat

MarajLowajz
0

#3 - nej nej, jag ger dom inte rå fågel xD Utan tillagat kött, fisk och fågel :P Dom får sällan något rått av mig. Lagar all min mat till råttorna om dom ska få något inom kött-väg :)

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein

Charlotta-B
0

okej då hänger ja med :)

Tack igen för alla svaren :) Det är spännande när vi får hem våra små killar, se vad dom gillar =)

Hur är det med välling och så? Tänker är det nått som är bra när dom är bebbar? kanske sen med? Vilken ska man välja såfall?

Charlotta-B

hus-musen
0

Välling behöver inte vuxna djur alls, men visst kan man ge lite ibland. MIna älskar banan och äppelgröt från semper! 
Till små ungar kan det vara ett lättsamt mellanmål, ungar kan gärna få färskfoder 2-3 gånger om dagen.

Qui dormit, non peccat