Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 573 ggr
Mische
0

Ev framtids problem

Som det är nu har jag 3 råttor. En kastrat på 1 år 8(? glömde skriva upp) månder och två honor på 1 år och 3 månader. Nu till problemet.

Tyvärr så dör råttor även om man inte vill det. Jag skulle vilja övergå till en hanar ist för honor samtidigt kan jag inte ha två flockar. Förmodligen kommer det att bli en hona som överlever längst av mina pälsklingar och jag vill givetvis inte att hon ska behöva vara ensam. Det bästa skulle nog vara att få tag i en kastrat men känns svårt att få tag på?

Är det jätte hemskt av mig att ens fundera på att försöka få tag på en yngre henne att kastrera som sällskap till henne?

Tror ni det går att få tag på någon som kan vara snäll och låna ut en hona som sällskap under sista perioden i den hona som är kvars liv? Känns som bästa alternativet men frågan är var får man tag på någon som vill låna ut sin pälsk pga min själviskhet iom att jag inte vill göra mig av med någon av mina älsklingar samtidigt så vill jag verkligen "byta" till hanar sen..

Känner mig hemskt.. Men skulle uppskatta ideer och tips på hur man kan lösa det på bästa sätt. Nu hoppas jag ju att det inte kommer behöva lösas på en vääääldigt lång tid men känner att det är lika bra att vara ute i god tid :)

Magda
0

råtthjälpen har kanske en yngre kastrat? du kan ju alltid anmäla intresse på om de skulle få in nån? annars så är det nog inte omöjligt att hitta hona/or att låna.. vart bor du?

Mische
0

Har kollat.. Men har ju inte nu men kan alltid hålla koll där.. Men tycker inte det är vanligt att man ser kastrater.. Jag bor i enköing och har lätt att ta mig till västerås och uppsala trakternna och ev stockholm.

MarajLowajz
0

Om du vill byta till hanar så vore ju nästan det bästa alternativet vara att din hona som blir över får komma till en annan flock som omplacering. Det finns säkerligen någon i närheten som du kan få omplacera henne till å komma och hälsa på ofta så att du fortfarande kan träffa henne. Men det är ju bara vad jag tycker :)

Annars är det ju bra att skaffa kastrat men som du säger så finns det nog inte så många av dom :)

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein

Magda
0

åå ja då bor du ju lite långt bort för att låna damer av mig iaf :/ men för att svara på frågan jag missade.. jag tycker inte alls att det är hemskt att fundera på att kastrera en yngre hane som sällskap. har man bara en veterinär som vet vad han/hon gör så..

jag har visserligen bara varit med om 2st kastrationer på råtta, men det värsta som hänt är infektion och har man en bra vet. (som lyssnar på en, kan vara svårt att hitta) så bör man ju kunna undvika något större problem..

de flesta andra djur är det ju acceptabelt att kastrera bara "för att" det är ju till och med rekomenderat att göra det på kanin numera så jag ser ingen anledning egentligen till att man inte skulle kunna det på råtta..

Kalli
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#4: Gissninsvis eftersom det alltid innebär en risk att söva smådjur, oavsett hur kunnig veterinären är, och att det känns fel för vissa att utsätta ett friskt djur för risken att dö.

När man kastrerar kaniner är det väl främst för att de ska kunna ha sällskap? Av förklarliga skäl är det ingen bra ide att ha en fertil hane och en fertil hona tillsammans och fertila hanar slåss ofta intill döden.