Leva ensam?
Jag hade två råtthonor tills igår då jag fick avliva min älskade flicka Chick som var den råtta som var mest social med mig. Och kvar är nu min skygga, bitiga men helt kärnfriska svart råtta Geisha.
Geisha har alltid varit en ermit och gillar att vara ensam, och hon har nästan VELAT göra dig av med Chick från första början.
Men nu så börjar jag nästan tycka synd om henne.. hon verkar leta efter Chick och mitt hjärta kniper av att se henne så..
Men jag har läst att även den mest skyggaste kan behöva sällskap av en annan.. men jag skiljs mellan några frågor;
* -Eftersom Geisha är så aggresiv, kan det vara nödvändigt att INTE skaffa en burkompis till henne? (ung som jämn gammal)
* -Kan hon klara sig själv om jag ger henne tillräckligt med uppverksamhet?
* -Jag kan inte ersätta Chick (den döde) med en ny råtta.
* -Kan jag avla henne?
Läste att det är LAG på att ha minst 2 råttor tillsammans.. men grejen e att jag har vänner som har haft råttor som har levt ensamma och dom har mått bra. Och jag har tyvärr inte råd att skaffa ny råtta, och jag vill inte ersätta min sorg till Chick på en ny råtta. Och jag VÄGRAR köpa en från Arken Zoo.. IGEN! Och jag har inte hjärta att sälja henne.. hon är ju min..
Så… vad fan ska jag göra… :'(
Om hon är aggressiv besvarar väl din sista fråga? och om du inte vill ha mer råttor för du tycker att hon inte gillar andra råttor besvarar den väl igen? Om du har en aggresiv råtta som inte uppskattar andra råttor så ska du INTE avla på den såklart.
Och det är alltid bra att ha en burkompis men om du inte har råd med att skaffa en råtta till kanske du ska se om du kan omplacera henne så dom kan hitta en burkompis. Tycker utifrån vad du skriver att det handlar mer om vad du tycker och lite om vad som igenligen är bäst för henne.
Precis som med människor så går råttor olika bra ihop, och man får prova sig fram lite grann.
och fråga 3 är väl mer ett konstaterande?
detta kan vara intressant för oss att veta: Hur gammal är råttan? har du testat introducera nån annan råtta till henne? VAD har hon visat för beteende som du tolkar att hon inte gillar andra råttor?' vad är hennes bakgrund? jag kan bara gissa att hon är zooråtta då du skriver som du gör?

Jag tycker ålder är väldigt avgörande när det gäller om hon ska ha ny burkompis eller inte. Är hon väldigt gammal och sliten så kan det kanske vara för påfrestande att bli omplacerad/få ny kamrat. Min 2½-åring blev nyligen ensamråtta av den orsaken. Om råttan inte är särdeles glad bland andra råttor är det ju också en bidragande orsak. Men hon har ju kunnat bo med sin kompis trots aggressivitet tydligen. Hur mycket har de bråkat? Att det kivas och slåss lite ibland är nog rätt normalt.
Håller med #1 att avel är uteslutet. Har du en råtta som är aggressiv ska du naturligtvis inte avla på henne. Dessutom, hur gammal är hon i så fall? Man ska ju inte avla på en hona (första kullen) efter ett år (max) så vitt jag förstått (jag avlar inte själv så jag har inte 100% koll). Om hon är så ung så känns det som att hon borde få leva tillsammans med andra råttor om det bara går. De är ju så unga och spralliga ännu i den åldern och hittar på en massa bus tillsammans.
Hur gammal är råttan?: Geisha är 7 månader gammal
har du testat introducera nån annan råtta till henne? Nej
VAD har hon visat för beteende som du tolkar att hon inte gillar andra råttor? Jag har sett hur hon har varit mot Chick enda sen jag köpte dom. Geisha ockuperade deras trä hus och på senaste tiden började hon bita Chick.
Hon är också aggresiv mot mig, inte så mycket som förut men om jag sätter in handen och ska ta upp henne så slinker hon antingen iväg och tar flera minuter innan hon kommer ut igen. Eller så biter hon mitt finger.
vad är hennes bakgrund? Bakgrund? Tjaa.. jag vet inte eftersom hon är från en djuraffär…
jag kan bara gissa att hon är zooråtta då du skriver som du gör? Ja. Hon och min döda var köpta från en djuraffär; Arken Zoom i Stockholm, Kista.
Och tack så mycket för era råd. Men jag börjar luat mig mot att skaffa en till råtta till Geisha..

Du kan prova med en annan råtta, en liten unge skulle nog funka bäst. Man kan oftast inte bedöma hur en råtta är när den aldrig fått vara i en riktig flock.
Det är lag på att råttor ska hållas minst två och två om det inte finns någon orsak till att det inte skulle fungera. Så alla dina vänner som har haft ensamråttor bara för att de passat dem bäst har gjort väldigt fel och det är inte okej.
Din råtta ska inte gå i avel, det är inte ens att fundera på.
Qui dormit, non peccat
Jag har just skrivit en sökes annons och jag är lite desperat att hitta en eller två stycken honråttor. Jag står nästan inte ut att se Geisha gå omkring och leta efter henne.. jag gråter nästan varje gång jag tittar mot buren utan att se den lilla vita kroppen..

Ja, det hjärtskärande med råttor som är ensamma…. Jag har svårt att stå ut med min Coco och då är hon så gammal och trött att hon slutat umgås med de andra redan innan de hunnit gå bort. Hon sov mest. Men ändå. Jag kommer bara ihåg alla gånger de legat tillsammans och gosat. Det gör ONT ONT ONT!!
Biter Geisha dig utanför buren också? För annars kan det ju vara så att hon är burförsvarare.
Om hon är det, så brukar det fungera fint att hantera dem utanför buren.

Nu vet jag inte var du bor men det finns ett akut behov av hem för råttbebisar.
Det är en smärre babyboom just nu och har du bråttomt finns det leveransklara bebisar annars är dom flesta av kullarna som finns nu leveransklarar om ca 5 v.
Jag skulle nog köpa två bebisar så den ena bebisen har en lekkompis. Alt är att du frågar en uppfödare om dom har någon hona över som kan behöva ett sällskapshem. Sådana omplaceringar brukar man inte ta fullt pris för och i viss fall kan man få råttan gratis. Värt ett försök i alla fall.
Lycka till
#7, Nej Geisha bits inte utanför buren alls
#8, Har nästan och hoppas har fått napp. Ska prata med uppfödaren imorgon och diskutera om två små hon bebisar som jag kan köpa i början av augusti :)
Jag har bokat 2 små damer till dig :) Men vi hörs lite senare idag :)
Katoz
Japp det gör vi :) Ringer dig om några minuter!