Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 651 ggr
madilicious
0

Behöver råd

Vet att detta är ett råttforum men tänkte kanske att det finns någon här som vet något ändå eller som både har möss och råttor.

För några dagar sedan fick vi hem ett gäng musisar dvs 4st och vi märkte nästan direkt att den ena var betydligt fetare än de andra. Nu när jag skulle in och titta till dem hade de som vanligt en röra i buren och jag skulle rätta till lite och under det ena huset vad hittar jag om inte en musbebis :) Men inte någon vuxen mus i närheten utan de andra sprang omkring som vanligt :/ Musbebisen ligger där inne och sprattlar omkring och pep lite så verkar vara gott gry i den. Satt där en liten stund och gav dem mat och vatten. Den vi misstämnker är mamma lyfte vi in i huset 2 gånger kanske men den var mer intresserad av att äta. Dock är vi inte säkra på vem som är mamman då även en till börjat bli lite fet :S

Mina frågor är:

Vad händer nu när jag ovetandes råkade röra till lite i boet :S

Om inte mamman vill veta av ungen kan man stödmata?

Hur vanligt är det att det bara är 1 unge?

Hur mycket ligger mamman hos ungen?

Bör jag vara orolig att hon inte ville vara i huset när vi var där inne?

Ge mig gärna lite tips och råd första gången med musbebis i vårt hem.

// Madelene och Pälsbollarna

Sajtvärd på Camping

Medarbetare på Omplacering och Gecko

mikeiko
0

Fråga hos Mus i Fokus? :)

Lamina
0

Det finns mus.ifokus också. :)

Det enda råd jag kan ge dig (som jag är 100%säker på) är att kolla om ungen har mjölkband. Det syns som ett vitt band precis under huden på magen och betyder att ungen har fått mjölk. Det är inte vanligt med bara 1 unge, men är mamman ovan och/eller stressad så kan hon ha ätit upp dom andra ungarna.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

hus-musen
0

Japps kolla på mus.ifokus istället!

Det jag kan säga är att kolla mjölkbanden samt rör inte runt i boet i onödan. Det kan stressa mamman. Att det bara är en unge är inte särskilt vanligt vad jag vet.

Det är väldigt svårt att nappmata en råttunge eller en musunge vet dock några som har lyckats. Men som sagt, det är väldigt svårt och oftast så dör ungen.

Har du honor och hanar blandat i buren?

Qui dormit, non peccat

madilicious
0

Vet :) har ställt frågan där också men visste inte om någon var där inne vid denna tiden :) Nej har endast honor men de är djuraffärmöss :/ kunde inte motstå sötnosarna när jag var där. Nästa gäng musisar ska köpas från uppfödare hade jag planerat.

Men tanken på dessa var varken utställning eller avel därför köpte jag dem även om det var ett dumt att köpa från djuraffär.

tack ändå

// Madelene och Pälsbollarna

Sajtvärd på Camping

Medarbetare på Omplacering och Gecko