Råttsugen..
Börjar få upp suget för råttor igen..
Hade en råtta som 11 åring, tyvärr var det en unge som jag fick av mina föräldrar, och inte visste hur jag skulle hantera den.
Han började bitas och det slutade med att vi lämnade bort honom till en avlägsen vän till min familj. För jag blev så pass rädd för honom och vågade inte till slut ta ut honom ur buren.
Vill så gärna ha en råtta igen, tycker att dom är fantastiskt fina och kloka djur, dock skulle jag isåfall skaffa en äldre som redan är handtam osv.
Tycker ni att det är fel av mig att vilja ha en råtta igen?
Med tanke på att jag var rädd för dem ett tag?
Jag personligen tror att det skulle gå bra med en lite äldre som somsagt redan är handtam, eller skulle det vara fel av mig att skaffa råtta igen?
Har tyvärr ingen vän till mig som har råttor, annars hade jag tänkt åkt och hälsat på och vänjt mig liksom.
(flytta tråden om den hamnat i fel grupp, fann ingen passande)
Köper du ifrån en seriös uppfödare så är ungarna handtama ifrån början :) Och bland råttor från trevliga linjer skulle jag säga att det är ytterst ovanligt att dom är aggressiva mot människor.
Råttor är dock flockdjur och ska hållas minst två och två.
#1 Jo, precis, vet att dom ska vara 2 st, har läst på väldigt mycket den senaste tiden just för att jag är sugen på att ha dem :)
Dock skrev jag hela tiden om 1, vet inte varför faktiskt, men eftersom att jag inte har någon än så pratar jag nog som att skaffa "råtta", och då blev det automatiskt att jag skrev det som om jag skulle skaffa en bara :)
Usch, nu lät det struligt, vet inte hur jag skulle förklara^^
Men det är iallafall 2 ultimata nybörjarråttor jag skulle vilja skaffa :)
Hur hittar jag uppfödare osv? Finns det någon i Gävleborg/Hälsingland?
du kan börja med att kolla den officiella råttuppfödnings listan på SRS hemsida
det du kan tänka på som gäller nog alla djur
Kommer du ha tid? kommer du behöva flytta? isådanafall får du ta med råttorna då? ( finns dom som fått problem med tex internat ) har du råd med vetrinär om det behövs?
här har du en länk till en artikel som kan vara bra att läsa igenom :3
annars kan du också skumma igenom till vänster ' vanliga frågor'
Om du kan besvara frågorna med ' ja' så kan du nog ta och skaffa dig några pälsrumpor du kan gosa på :)

Vart finns du mer exakt? Finns ett par uppfödare samt så brukar transport aldrig vara svårt att fixa! Åker själv sträckan ljusdal- stockholm lite då och då.
Qui dormit, non peccat
#3 Tack för svaret! :)
Tid finns det i överflöd, då jag vill ha annat att göra än att sitta vid datorn ;) Även fast jag har läxor att göra så hinns det med för mycket datortid ;)
Ingen flyttning, bor nära min skola och går inte på internat :)
Japp, har sparat pengar som ska gå till ev. vet kostnader för mina djur, och kontot fylls ständigt på 1 gång per månad :)
#4 Hudiksvalls-trakten :)