Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 891 ggr
[annaaH]
0

biter på tapeter..

Hej!

Min ena råtta har börjat bita på tapeterna i rummet när hon springer lös. Så i varje kant på rummet är det sönderrivet. Finns det något man kan spruta på eller göra för att hon inte ska bita sönder? Rynkar på näsan Hur gör ni med era busfrön?!

hus-musen
0

Korrigera beteendet fort, om du vill ha tapeter kvar ;)

Jag använder mitt fy-ljud och lyfter bort råttan från tapeten eller vart den nu inte får vara. Om den inte förstår efter några korrigeringar så åker råttan in i buren igen, de brukar förstå att ett visst beteende leder till att sitta i buren och ha tråkigt, och då undviker de det. Råttor är smarta djurGlad Mensom med alla djur så måste man korrigera från början och omedelbart när beteendet utförs, annars finns det risk för att de inte förstår.

Qui dormit, non peccat

[Ratass]
0

jag har fyat, spraayat vatten,,ja.. tillåme satt som en kartongpanel runt väggarna..inget stopapr dem nu.. förutom att köpa hårdplast från ikea och såga till längder å sätta runt väggarna.. -.-'' dumma råttor..

hus-musen
0

#2 Du får bli hårdare på dem! Visst finns det råttor med stort gnagbehov, synnerligen honor tycker jag. Och det finns fall som är totalt hopplösa men inte särskilt många om man hindrar det i tid. Har du satt in gnagvängliga saker i buren och försökt aktivera dem mer?

Qui dormit, non peccat

[Ratass]
0

de får vara lösa mycket, har gnagarvänliga hus och har fått pinnar. änger ibland upp maten, som gurkor i snören så de får greja lite. men det är ju det, en av de tre tjejerna hittar på buset, de andra två lär sig direkt! från början hade de ju ätit på en kant under deras bur så där såg ja ju inte med en gång, sen mitt på väggen.. så plast är det enda som funkar tycker ja. Kan ju nämna att en av dem är en sån där gallergnagargalning så, mycket går åt. tunna trägrejer i buren, hon käkar upp det lika snabbt som..ja..jag vet inte vad..

[Sara FE]
1

#4 Jag har en liknande situation. "Fotfolket" som min bror kallar henne, råttan som alltid testar nya grejer och kollar farligheter först, är nästan alltid den som kommer på förstörelseförströelser. Sedan visar hon de andra.

Det är tack vare henne som jag har sladdskydd och silvertejp över elementrör och sladdar, högst troligt hon som förkortade mina jeans och drog in en tapetbit från brors rum (vi hälsade på ett par veckor under semestern), och det är hon som gnager hål på hand/fotcremetuber, lypsyl, hörlurar. Det fungerar rätt bra med fyande och bortlyftande, fast hon kutar genast iväg och hittar på något annat djävulskap. Jag måste ha järnkoll på henne när råttorna springer lösa.

[annaaH]
0

Jag har fyat henne varje gång hon gjort något olydigt (hon kan hitta på MYCKET olydigt!) men ingenting verkar gå in i hennes lilla hjärna! Flört Haha nej, men det funkar verkligen inte. Jag fyar henne varje gång och sen har jag direkt in henne i buren, precis som #1 sa att man ska göra. Så det verkar inte finnas något? Ingen idé att tapetsera om rummet än alltså Obestämd

[Ratass]
0

jag komemr att tapetsera m när ja väl flyttar, känns lönlöst just nu ^^'