Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 536 ggr
fckingdead
0

Typiskt allt.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har nu skaffat mig en ny liten kompis till min hona som var ensam. Och denna bebisen litar inte alls på människor, och de sa hon som sålde den till mig, en mycke tam liten dam, Och hon är mycket liten, vet inte hur 5-6 veckor bebisar ser ut direkt i storleken.. varje gång jag kryper ur sängen så hör hon å springer allt hon kan för å gömma sig nånstans och springer för livet när man ska ta tag i henne, väldigt svår å fånga då hon e så liten, smidig..

Fick dock tag i henne men ur händerna ville hon bara, satt henne på sängen och hon tvekade inte att hoppa ner på golvet, så då fick jag ju jaga henne i rummet ganska länge, och de försämrade väl ännu mer, jag är väl inte så himla bra på handskas med mycke rädda råttor, alla andra jag haft har varit ganska tuffa och mysiga i början..

Vet inte alls vad jag ska göra, har även försökt nå hon som sålde råttan men hon svarar ju då inte.

Delar också med en liten bild på henne där hon brukar hålla i sig.

Malteråttan (L)

Lamina
0

Till att börja med ska du absolut inte jaga henne och/eller försöka plocka upp henne om hon inte vill. Låt henne komma till dig. Prata mycket med henne, stanna till och stick in handen varje gång du passerar buren. Håll handen stilla och låt henne komma fram och nosa. Muta med godis. När hon börjar lite lite mer på dig kan du pröva med att klappa henne lite och sen även lyfta henne. Allternativt låter du henne själv klättra upp i handen. Ge det tid och ta små steg i taget så kommer hon börja lita på dig förr eller senare. Men det kan ta tid, eller så går det fort, det beror helt på från råtta till råtta.

Kan tipsa om en tråd jag skrev när jag skulle tämja våran lilla zooråtta. Länk

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Kebab-Eme
0

Hur länge har du haft henne?

Fast jag skulle mer tänka såhär ''ifall jag va en liten plutt i en bur eller utanför buren så skulle jag självklart tänka ''ett monster!!''''
Så det kan ju ta tid att vänja sig för en liten råtta med en annan person.

Har två bebisar här hemma ungefär i samma ålder.
Ena kommer fram till luckan av buren när jag är i närheten och den andra är fortfarande lite 'gömmig' av sig. Men när hon väl kommer ut så går det ganska bra men sen vill hon till polarna efter ett tag.

Kommer nog gå bra :D

KöttbulleKorv

fckingdead
0

tack så mycke för svaret :) nä jag vet att man inte ska jaga, och jag satt på golvet å vänta för henne att komma fram, men hon ville absolut inte, och jag kunde inte låta henne vara på golvet resten av natten.

ska genast kika på länken.

Malteråttan (L)