Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 733 ggr
Cristina_A
0

förkyldning :(

Hej mina råttor har nu varit förkylda i 2 veckor nu… och har inte blivit bättre… De nyser hela tiden.. :(

Vad borde jag göra?

Zolah
0

Gå till vetrinären och se om du kan få nån medicin mot det

Cristina_A
0

aaa han Nyser / hostar jätte högt och man kan höra att han andas tung…blivit slö som fan :(. Ja ska ordna tid hos veterinären så fort d bara går..

hoppas han klarar sig till dess :(

mikeiko
0

har du tillgång till teinfritt rött te (rooibos) så ge det tillsammans med honung. Lägg i honungen först när teet är typ ljummet. Man kan även droppa i lite echinacea (röd solhatt, säljs på hälsokost och apotek) och lite lite vitlök.

Se till att de inte har drag på sig och kan sova varmt. Häng en fleecefilt över buren, se till att de inte har trägrejer som dragit i sig urin och irriterar andningen på dem. Hm, vad mer…du använder bra bottenmaterial antar jag?

Cristina_A
0

ja jag använder bra bottenmaterial :) ikke ( toalätt).
Tack för tipset! Jag har nu köpt allt o gett honom. imorn ska jag boka tid hos Veterinären.

Jag uppskattar din hjälp **Mikaela.
**

Banankaka320
0

Drar det mot buren? :o

Cristina_A
0

Förlåt jag förstood inte :( hur eller vad menar du med drar det mot buren?

Banankaka320
0

Om det typ är öppet fönster i närheten, eller liksom drag. Att det blåser in mot buren :)

mikeiko
0

Inga problem, hoppas de kryar på sig! :)

Cristina_A
0

Buren ligger precis under fönstret i mitt rum. Har öppet ibland när det är varmt.

Men sen dom blev sjuka så har jag haft stängt hela tiden. Jag antar att jag måste placera buren på ett annat ställe i rummet..

Banankaka320
0

Ja gör det ifallifall

silverorm
0

Nackdelen med fönster är att de är aldrig riktigt tätt, man ska aldrig sova med huvudet vid ett fönster, då får man nackspärr..likaså för råttor, det blir ett litet drag mot dem som gör dem förkylda, eller extra känsliga. Ställ dem hellre längst in i rummet i en hörna om du kan.

Kan Jang kan man ge dem oxå, bara att sätta en flaska med vatten och lite Kan jang i, väldigt populärt! Glad Annars ge mycket frukt och grönsaker.

Cristina_A
0

Tackar alla för att ni tog er tid o hjälpte mig med massa goda tips + råd.
Jag lär mig nya saker varje dag :)

Har ni gjort allt som ni säger och imorn ska pojkarna besöka veterinären ( fick tid ganska snabbt).