Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 865 ggr
Aztrya
0

Sjuk?

Så. För 2 dagar sedan hämtade jag en dumbo pojke från en djuraffär där han inte blev så värst bra behandlad. Nu bor han i karantän medans jag samtidigt försöker försiktigt introducera honom för mina andra pojkar, och jag upptäckte imorse att han är väldigt lös i magen.

Jag gissar lite på att det är maten jag gett honom, då han i djuraffären inte hade någon färsk mat utan bara tråkigt foder, och nu har han tomat och burk-hundmat och massa annat gott.

Men jag är lite orolig för honom. Så, har folk något tips på vad jag kan ge honom för att motverka lösheten? (Har inte råd med veterinär besök än på ett par veckor)

Tack på förhand.

//Aztrya

Ratlings
0

Proviva har jag hört ska vara bra, men inget jag testat själv då jag aldrig haft det problemet Tungan ute

// Lise
When nothing goes right, go left!

Zolah
0

det kan ju vara att han blir lös av tomaten

en grej som du kan ge honom för att bli mindre lös är blåbär, men inga mängder så han blir hård i magen istället.

tänk på att förändringen att vara hos dig ist kan göra hoom lös i magen, samt förändring av kost. Kolla igenom mat tips osv som finns på sidan, där hittar du säkert nån fin och ''mjuk'' mat som inte gör magen värre. Om det kommer blod eller blir ren vätska bör du nog låna pengar och gå till vetrinär på en gång.

mikeiko
0

Köp hem lite barnmat (potatis&majsblandningen är alltid poppis) och mata med lite snällare saker, kolla runt i "Vanliga Frågor" så hittar du bra mattips där! Tomatskal kan vara svårsmält, och hundmat på burk…är jag inte hundra på om det är så superbra i längeden, beror på innehållet förstås! Men mer grönsaker, sallad, gurka, ärtor, pasta, det är inte lika "tungt" och nog lättare för en ovan liten mage :)

Aztrya
0

till alla; Tack för tipsen, ska genast rota igenom skafferiet efter vad som finns :)

#3 Hundmaten är billig hundmat utan massa tillsatta ämnen. Rent slakt typ.

zickan
0

haha.. måste bar fråga. Hur kan du ha karantän om du håller på att introducera honom med de andra. Då är det ju inte karantän längre. Om de har möts och han burit på något. Så har de andra redan utsatts för det ;-). bara en tanke.

Flytt, nytt hem och introducering kan vara stressande och ge lite stressmage.
Billig hundmat är rena skiten. Innehåller inget vettigt och kan också vara orsakt till råttans dåliga mage.
Äan även vara så att de gett rätt dålig mat på zoo och nu får han helt plötslig annan mat, varav magen håller på att ställa om.

Ge lite lätt ätlig mat. Barnmat är alltid bra samma med välling och barn gröt etc.
men endast Torrfoder kan också hjälpa om han är van med det. sedan börja försiktigt med små mängder på mild vanlig mat :-)

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.