Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 2414 ggr
[becczi]
0

Proteinkällor?

Vad måste råttor äta och vad kan råttor äta i proteinväg?

Själv är jag "fiskätande vegetarian" och skulle gärna undvika kött och fågel så gott det går. Därför undrar jag vad en råtta kan äta istället?

Jag är medveten om att råttor är omnivorer precis som vi människor, men samtidigt så skulle en råtta ute i naturen sällan springa på en död ko/gris/kyckling och börja knapra på denna… >_<

Kan man ge råttor bönor? Och isåfall, bönor i konserv?

Finns det några bra insekter, typ larver eller något, man kan köpa i zooaffärer som går hem både i smak och näringsinnehåll? :P

Många frågor :] men jag vill bara vara säker på att jag kan ge några små råttor ett bra hem ^^,

Zolah
0

Svar på dina mat frågor kan finnas här:

http://rattor.ifokus.se/articles/4d7133b1b9cb46223304b353-vad-du-inte-ska-mata-dina-rattor-med

sedan om du tänker efter finns det en hel del annan mat en råtta kan få utifrån vilket han inte får i ett vanligt hem, som insekter, andra små djur ( möss garanterat ) . Man kan inte ge en råtta en vegetarisk livstil för det stör dens naturliga mat variation som den kan få i naturen.  Men fisk går alldeles utmärkt och en av dom finare fiskarna du kan ge är lax

här har du föresten en samlad länktård med masssor med frågor som du kanske är intresserad av?

http://rattor.ifokus.se/articles/4d7133e9b9cb46223904bb73-vanliga-fragor#discussions-1

mikeiko
0

Råttor skulle visst äta både ko, gris och kyckling i det vilda, både tillagat och rått. Sen att de inte är de själva som dödar djuret i fråga är en annan femma. Men råttor är omnivorer (allätare) och de behöver en allsidig kost med animaliskt protein. Ägg/gulan är ju bra proteiner, men jag skulle inte ge mina tjejer substitut, och tycker inte du ska göra det.

Om du inte vill hantera kött så är barnmat ett tips, men kan leda till små tjockisar om det är en del av vardagsfärskmaten.

[becczi]
0

Mjo, jag hade detta på känn.. iofs äter familjen både kött och fågel, men oftast väl kryddat. Sen har jag ju inte tänkt bo hemma för all framtid.

Jag skulle kunna ge ägg ibland, äter inte gärna ägg själv.. men det kan bli någon omelett/äggröra ibland när jag känner att jag har slarvat med proteinet.

Behöver de animaliskt protein varje dag? Det finns ju hyfsat proteinrika, vegetabiliska matvaror, så som pasta och quinoa. Såna där larver man kan ge ödlor och andra djur måste väl räknas som animaliskt protein? Svårt att tänka mig att de kan innehålla mycket annat än just protein :o

mikeiko
0

Pasta är kolhydrater, och det ska de också få varje dag, alternativt ris eller potatis. Men ja, det är tallriksmodellen som gäller. Dagligen.

När det kommer till ägg så är vanligt kokt ägg bättre, då stekt ofta blir fett.

Du kan skrapa av/skölja av kryddorna från familjens kött, alternativt be att de sparar en liten bit och inte kryddar, sen kan du ju ha storkok och frysa ned så att du slipper fixa så mycket varje dag - du har klart att tina upp bara.

Men ja, de behöver animaliskt protein varje dag, och visst kan du köpa larver och insekter, men det verkar både dyrare och krångligare. varför då inte ta del av det kött familjen redan inhandlat?

Huldan
0

Ett alternativ är ju att köpa ett bra Torrfoder som innehåller animaliskt protein. :)

Annars finns ju ägg och  hundgodis samt insekter.

[Emma--]
0

Jag är också vegetarian och oftast löser jag det genom att ta från det sambon äter. Men skulle jag bo själv skulle jag såklart köpa det ändå.

Vi ska inte föra över våra åsikter på våra djur Glad Bara för att det finns vegetariska alternativ så betyder det inte att dom är bra. Det finns ju t.o.m vegetariska foder för katter, och det är galet.

Mina får inte färskt animaliskt protein dagligen, men jag blandar i hundtorrfoder i deras mat. Jag har då fått för mig att dom inte ska få för mycket animaliskt protein. Mina får kött ca 2-3 ggr/vecka. Är det för lite? Obestämd

Sen hade jag köpt hem torkad mjölmask till hamstrarna, men det är råttorna som tyckte det var mums istället så det får dom som godis ibland ;P

Zolah
0

jag har fått lära mig att hund och kattmat är en big nono?

[Emma--]
0

#7 Kattmat är väl inte så bra pga taurinet.

[Ratass]
0

har väl inte mycket mer å tillägga då resten här har sagt det jag tänkt :P MEn jag köper ju hem en hel del till dem som jag aldrig skulel äta, fisk, räkor, mm.. nara för deras skull, de äter finare mat än mig ;P

Zolah
0

#8 Ja, men varför inte hundmat? det var det som fick mig att klia bakhuvudet? vet att vegertarisk hundmat ska tydligen vara nice stuff att blanda ner

[Ratass]
0

varför inte köra på wolf eller orijen, acana hundmat, bara kött..

hus-musen
0

#10 Hundmat är ok, efterom det inte innehåller något tillsatt taurin. Men kolla på innehållsförteckningen, tycker mycket hundmat innehåller bara skit och rester. Bättre ge ett bra sammansatt hundfoder om man nu ska ge alls i torrfodret.

Qui dormit, non peccat

zickan
0

Finns en hel del bra hundfoder. Vill man verkligen lyxa till det med riktigt bra protein källa. Så finns det färsk foder på rullar. Nästan alla zoo säljer i sin frysdisk. Men det är slibbigt och inte kanske det bästa för en vegetarian.

Barnmat har du fått tips om vilket är bra. Men lätt till fettma.

Köpa ett litet paket med ägg och koka eller tillbaka på något sätt. Finns från frigående höns etc som kanske skulle kunna fungera.
Keso. Fisk. Ärtor. Skaldjur. Nötter(dock risk till fettma med för mycket nöt),

Kanske blanda lite keso/yoghurt, tonfisk, med lite mosade kikärtor/linser. Dock akta för mycket baljväxter då det kan ge juvertumör?.. minet är inte bra i dag.

Eller vispa ett ägg med lite quino, ärtor, mosade kikärtor eller liknande och lägga i en liten form och in i ugnen/stekpannan. Blir som en omelett/pannkaka. Kan frysas i små portioner och tina vid behov.
Eller blanda keso/mjölk, ägg, fisk, grönsaker etc till en smet och stek/ugnen.

Men kan du tänka dig att ge ägg så har du en väldigt stor och bra protein källa där. ägg kan varieras och blandas med det mesta. tillagas och frysa, koka eller ge rått.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

silverorm
0

Även om man inte äter kött själv, (ko, gris,kyckling) så ska råttorna få det i sin mat iallafall. Köp till dem, tillaga och frys in. Våra råttor får dagligen tillagad mat, även om vi inte har lagat mat hemma den dagen utan kanske ätit ute tillagar jag/vi mat till just råttorna bara. Bönor ska inte ges i större mängd ef vissa råttägare har märk en ökning av tumörer på den kosten. Jag köper ofta blodpudding ex som tärnas upp och fryses in portionsvis, på så sätt finns alltid protein tillgängligt. Glad Ang larver till dina råttor skulle jag tro att de blir överlyckliga! En råtta älskar att döda och äta sitt byte. Får de en bra stimulans oxå.

zickan
0

Bara tillägga. Fisk är väldigt bra protein källa det också.

[becczi]
0

Jag tänker inte propagera för mitt val av kost :) alla har rätt att äta vad dom vill, när dom vill och hur dom vill ^^, men finns det vägar runt köttet så tar jag dem.
Det kan ju hävdas att även människor måste få i sig en viss mängd animaliskt protein/vecka eller dyl., men ändå finns det kulturella grupper som klarar sig aldeles utmärkt med en helvegetarisk kost.

Jag kan mycket riktigt sno åt mig något som redan är hemköpt.. men jag planerar att lämna boet någon gång under de närmsta 3 åren och då skulle det kännas bra att redan ha rutin på råttornas kost.

#15 Eller hur :) det är egentligen den enda anledningen till varför jag fortfarande äter fisk. Det och Omega-3 förståss. Vit fisk innehåller grymt mycket protein! Fast lax är ju såklart mycket godare ^_^

mikeiko
0

Hm,  hur skulle du ställa dig till leverpastej då? Det är ju inte lika "köttigt" i konsistensen, och råttorna älskar det!

[Emma--]
0

#16 fast det finns trots allt dom som inte funkar på vegetariskt. Och många som äter vegetariskt kan behöva vissa tillskott. Och vi människor kan lätt kolla upp om vi får brister och känner om vi mår dåligt och kan pröva oss fram vad som funkar. Och skulle råttorna välja vad dom själv äter så skulle det inte bli helt vegetariskt. Vill man undvika kött helt så finns det djur som inte ska äta kött.

[becczi]
0

#18 Jag menade såklart inte att jag skulle försöka föda upp råttor på en helvegetarisk kost, utan mer att det inte alltid behöver vara som man kan tro.

Jag äter ju trots allt både fisk, mejeriprodukter och en del ägg själv :)

Är det någon som råkar veta hur det ligger till med quorn? Dess protein kommer från svamp och quorn är dessutom mycket rikt på just protein :) och smakar gott.

hus-musen
0

qourn (som är riktigt äckligt om du frågar mig^^ ) kan man ge i små mängder om råttorna gillar det. Men för att få fram qourn anävnder man ett sorts mögel och tillsatser. Man kan reagera allergiskt mot det. Jag gillar inte att peta i råttorna tillsatser så jag använder inte det.

Qui dormit, non peccat

zickan
0

#16 alla lever ju sitt sätt. Själv har vi en vegetarian i familjen som inte äter något med djur reste i. Inte ens godis. Han har ju rätt stora problem att få i sig allt. Men gifte sig med min syster som är läkare. Så hon håller rätt koll på honom.

men kan du tänka dig att kringå och köpa lite saker med animaliskt. Så är det ju enkelt att få i råttorna protein. Lite drygare om man försöker sig på vegetarisk till råttor. Men nej omöjligt är det inte. Bara petigt att behöva kunna mer om kostlära för att klura ut vad, rätt mängd etc.
Mina råttor har fått qourn för typ 2-3 år sedan. Och de åt det iaf.

gulzebra
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ooookej… Inte för att vara petnoga men det här stör mig så mycket att jag måste påpeka - det finns inget som heter fiskätande vegetarian. Fisk är kött, en vegetarian äter inte kött. Du är således inte vegetarian och det enda du gör är att göra det svårare för oss som faktiskt är vegetarianer att hitta vegetarisk mat ute.
Och btw, fågel och kött låter urdumt. Hönan Agda består lika mycket av kött som både Nasse och Mamma Mu.

Jo, råttor äter sånt i det vilda. I naturen kan man hitta kadaver av både vildsvin, fasan, orre, tjäder, bison, älg, hjort, rådjur, orm, och alla andra arter vi har i Sverige. De det däremot blir ont om i det vilda är just fisk iom att fisk inte lever på land. Därmed inte sagt att de absolut inte kan få tag på det, de kan säkert hitta fiskrester från tex björnar eller fiskande fåglar. Men, nu råkar det ju vara så att de flesta vilda råttor bor i våra samhällen och äter vår mat - så jo, råttor i det vilda äter visst ko, gris och kyckling… Och inte så lite heller!

Nej, råttor ska inte ha en massa substitut. En vegetarisk kost brukar bestå av alldeles för mycket baljväxter och det är inte bra för råttorna. Litegrann kan de absolut få, men inte så mycket att man kan hoppa över köttet.

Ja, råttor kan äta insekter men insekter består mer av fett än av protein. Just protein är ju faktiskt ingen svårighet för vegetarianer heller, utan det är mer olika vitaminer som är svårt att ordna. Även råttor behöver mig veterligen B-vitamin bland annat…

Jag är vegetarian själv sedan 11 år tillbaka. Det är mitt val, inte råttornas - därför får mina råttor kött precis som de ska ha. Nu är jag en sån där fåntratt som tycker att kött är asvidrigt att hantera, därför får inte mina råttor en blodig biff varje dag däremot. Istället får de kött i former som är lättare att hantera - dels den gamla klassikern barnmat ibland, men annars tex korv i olika former, crabsticks, köttfärs osv. Utöver det brukar jag då och då köpa blodpudding - asvidrigt att hantera men jag ber syrran skära tärningar och torka i ugnen när hon ändå gör sånt åt sin jycke. Ner med de torkade tärningarna i en låda med lock, färdigt att hälla i önskad mängd i färskmaten när de ska få blodpudding. Så svårt är det inte, man får sätta sina egna ideal åt sidan eller skaffa djur som inte behöver den mat man inte vill ge de. Vill man inte ge sina råttor kött så ska man inte ha råttor heller.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

[becczi]
0

.. klockan är mycket så jag förlåter dig, men jag tycker inte att jag har gjort något fel i att fråga.
Självklart kan jag tänka mig att göra undantag om det innebär liv eller död för råttan o_o och att det inte finns något som heter fiskätande vegetarian är ingen nyhet för mig, men om jag rynkar på näsan när någon föreslår McDonalds och säger att jag är fiskätande vegetarian så behöver jag sällan säga något mer. Å andra sidan finns det något man kallar för demi-vegetarian (omdebatterat i vegetarian-kretsen)
Det kommer alltid att finnas människor som påpekar ens val av mat så länge man inte följer samhället sk normer, antar att jag måste vänja mig. Synd bara att behöva bli tillrättavisad när jag, vad jag tycker, har gjort det tydligt att jag är öppen för förslag och idéer :/

Det finns ju iofs mindre hemska alternativ om man tänker på djurhållning. Det är kanske värt att lägga några extra kronor på det och frysa in färdiga portioner.

Att fördjupa mig i råttans biologiska historia kanske kan hjälpa mig att se vad för näringsbehov de har x) typ..

*edit* Fågel och kött är ännu en sak som sällan misstolkas, jag är inte dum >_>

gulzebra
0

#23: Jag har inga behov av att bli förlåten för att jag säger vad jag tycker. Ja, du får fråga, det är det ingen som sagt något om…

Göra undantag? Råttor behöver kött. Att ge kött ska inte vara ett undantag, det ska vara standard. Råttor är köttätande djur och vill du bara ge kött som ett undantag när en råtta dör annars så är dammråttor ett bra mycket bättre djur för dig.

Så om någon frågar så måste du sprida just den okunskap som försvårar för oss andra? Tack snälla du för att du inte säger som det är istället, tack snälla! Använd hellre ordet demi-vegetarian isf så fattar folk iaf att det är en separat sorts "vegetarianism" istället för att få folk att tro att vegetarianer verkligen äter fisk. Du skulle bara veta hur omöjligt det ofta är att äta ute för många av oss just för att du och andra "vegetarianer" får folk att tro att fisk är vegetariskt.
Tillrättavisad? Eh ja, vad hade du väntat dig? Du sitter i ett publikt diskussionsforum, då kan man bli tillrättavisad när man sprider rena felaktigheter. Att du är öppen för förslag och idéer har inget med det att göra - läser du mitt inlägg så har jag svarat på trådämnet också och inte bara gnällt över ditt felaktiga användande av ordet vegetarian. Men det är förstås möjligt att det också togs som gnäll för att jag inte lindade in det i en massa sockervadd och glada smileys, vad vet jag…

Absolut, det finns en massa alternativ. Själv ska jag tex - så snart jag skaffat mixer för att göra det mer lätthanterligt - köpa kaninkött från en bekant med slaktkaniner som jag själv hälsat på tidigare och vet har det bra. Mixer är förresten också ett bra knep för lättare hantering av köttet - mixa ner det med annat och servera som puré så slipper du hitta gömda köttbitar här och där när du rengör buren.

Nu på sommaren har en massa gårdar öppet och många gårdar har möjlighet till försäljning direkt på plats. Det är bara att åka runt och kolla och förena nyttan i att hitta bra mat med nöjet med att hälsa på en massa goa djur. Känner du jägare så kan du säkert få tag på inälvsmat från diverse vilt (om inte jägaren jagar med hund som får det vill säga) och du kan säkert hitta någon privatperson som slaktar ev överflöd av tuppar istället för att köpa kycklingfilé på Ica och är villig att sälja nån ibland. Ta en titt på alternativ.nu, där finns hönsfolk.

Du behöver inte fördjupa dig i råttans biologiska historia för att se råttors näringsbehov… Det finns artiklar här på sidan, i övrigt ska råttor äta som vi människor. Und nein, då syftar jag inte på den gamla "goda" tallriksmodellen utan så som vi människor ska äta egentligen - mao inte så groteska mängder kött… Som tur är.

Jo jag vet att kött och fågel inte misstolkas. Det råkade bara störa mig så jag var tvungen att påpeka iom att det helt enkelt blir så absurt att skilja de åt.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

[becczi]
0

#24: Om mina formuleringar och smileys inte passar, snälla läs inte. Jag uppskattar att du tog dig tid att svara på mina frågor och jag ska se till att inte vara skyldig till näringsbrist hos någon, varken mig själv eller ett djur.

Jag är säker på att mina råttor kommer att leva ett rikt liv även om de till mesta del får fisk och ägg :)

Nu känner jag mig lite klokare än tidigare iaf och det viktigare är väl kanske att jag får ihop en bra basföda, Torrfoder med andra ord.

gulzebra
0

#25: Om svar på tal inte passar, snälla skriv inte.

Råttor behöver varierad kost. Visst kan de få fisk och ägg, men det ska inte vara en sorts "animalisk bas" eller hur man ska uttrycka det.

Nej, det viktigare är inte bra Torrfoder. Det viktigare är att råttorna får en bra välbalanserad kost - vilket involverar allt de äter och inte bara Torrfoder. Precis som för oss människor.

mikeiko
0

Snälla gulzebra, jag förstår att du bli irriterad, men tänk på tonen :)

Trist med onödig osämja här, klart TS har rätt att fråga, och nu också fått svaret att hon inte kan undvika det animaliska proteinet utan får finna sig i det - och det har hon också accepterat.

Och vad vi människor käkar och vad vi kallas för är faktiskt OT, så nu släpper vi det! Vill ni diskutera detta vidare - skapa en OT-tråd. Då kan jag gärna vara med på ett hörn och så kan vi hitta på ett namn på mig som äter kött men inte fisk. ;D

Cristina_A
0

Det är själviskt att tvinga djurren o va Vegetarian…
Att man är vegetarian är en sak.. men djurren ska inte få drabbas..

Dom kan inte liksom bestämma om dom ska vara det..och skulle en råtta kunna prata så skulle den säga att den inte vill vara vegetarian.

Har du djur oavsett vilka art /ras så ska dom få alla slags näring dom behöver.

Jag tycker att du borde ge allt dom behöver / måste ha även om det är kött.

T.ex: Din pappa kan inte bestämma om du ska vara vegetarian eller inte…

så låt djurren få bestämma och i så fall så vill dom ha det dom ska ha.

gulzebra
0

#27: Snälla mikeiko, att man inte har femtielva glada smileys och rosa lullull i ett inlägg betyder inte automatiskt att man är irriterad :D Tonen är saklig, sist jag kollade fanns ingen regel mot det :D
Nåja, nu blir jag ju faktiskt irriterad varje gång en köttätare kallar sig vegetarian men det är en så liten del av inläggen och inget jag hakar upp mig på för det :D Den biten skrevs med irritation, resten inte :D Ganska simpelt, faktiskt :D

Vilken onödig diskussion, du är ju en uppenbar fiskerian, duuh! :D :D :D

[Ratass]
0

bara för att lägga mig i så tycker jag itne hon har "accepterat" vad de behöver om hon fortsätter med små undanflykter vad hon kan ge istället, säger råttfolket här att det är KÖTT som gäller så har hon ju fått svar på sin tråd att de BEHÖVER det. Du har tillåme fått tips fån andra vegetarianer, såå ta dem då?

Blir bra småsur över såna här diskussioner om å om igen med vegetarianer som inte fattar, skaffa er en kanin i stälelt då om inte kött passar er.. -.-'' att tvinga råttor på veggo sidan är detsamma som om man matar katten med sallad ör mig.. sorry mikeiko, men ja kan inte hålla mig..

[becczi]
0

Jag har fattat.. det ni tar som envishet är att jag undrar vad jag kan ge djuren. Jag har redan fått bekräftat att fisk kan duga några gånger i veckan, inte ens mina föräldrar som är köttätare äter detta varje dag, men visst jag förstår. Precis som jag kan köpa kattmat till en katt eller hundmat om jag skaffar hund, kan jag köpa leverpastej eller liknande till råttorna.

Jag vill bara ta lärdom :/ och inte ge mina råttor något som kan vara giftigt.'

Att använda smileys eller inte känns också ganska OT. Jag hoppas att jag fortfarande är välkommen att ställa frågor i det här forumet -jag är en fredlig person som sällan blir irriterad. Bara ledsen.

Zolah
0

leverpastej funkar bäst som godis då och då har jag för mig?

[becczi]
0

åh..köttbullar då? :P

[becczi]
0

kanske är mycket lök iofs ;o hmm.. fettsnål korv?

Zolah
0

Köttbullar kan vara skitroliga för dom men dom innehåller mycket fett, man kan tex hänga upp dom i tjock snöre ( tror det heter hampa trådar ? ) och låta dom klättra för att hämta dom osv. Då får du stimulans från det hela med.

Fettsnål korv funkar säkert med, personligen brukar jag som bara ge mina råttor en del av det jag lagar så det blir oftast kött kött i olika former och inte färdig fabrikat.

Du kan ju kolla artikeln med ' såhär matar terato' har för mig att det finns massor med bra tips där?

det ska finnas en annan tråd med vegetarianer som ville se om dom kunde ge sina råttor veg mat, där stog det rätt mycket om saker man måste undvika ( mycket svamp mat tex ) kan vara intressant för dig att skumma igenom ?

Du kan ju göra så att du eller att du ber nån annan gör en köttfärslimpa som du sedan portionerar i små kuber som du sedan fryser ner. Då har du mat för lång ti frammåt och du vet vad som finns i :)

[Alenzi]
0

Vad är det här för flaming, vad spelar det för roll vad någon kallar sig själv och vilken kosthållning denne har??
TS; jag har ätit samma kost som du i många år, ibland med fisk och ibland utan, ofta finns det erbjudanden på ekologiskt kött, antingen prefab (som köttbullar) eller rent kött, som man kan koka. Koka isf det, skär i bitar och ha i frysen, tina upp och värm lite emellanåt när du tycker det är dags för lite protein. Och i övrigt, välkommen till forumet :)

[becczi]
0

#36   Tack :)

mikeiko
0

#33 Köttbullar gör i alla fall mina tjejer till värsta pruttmonstrena…så lite varning för det haha.

#30 Hon är ju här för att lära sig, och man kan inte veta innan man frågat :)

#27 Bleh. Jag betackar mig för din ironi. Skärp dig.

gulzebra
0

#38: Jag har inget skärp, men tack för omtanken :)

mikeiko
0

#39 Sluta. Nu. Se det här som en varning för att du beter dig som ett troll.

gulzebra
0

#40: Aww no worries, jag ska ut i skogen och plocka blåbär istället. Under tiden kan ju du läsa dig in på skillnaden mellan ironi och trolling istället för att gnälla när folk är sakliga :)

mikeiko
0

#41 Du borde se över din nedsättande attityd som verkligen inte är välkommen här.

Du är inte ett dugg saklig, du gör uppenbart narr av mig och trådskaparen, hur vi skriver, samt att du inte tar en varning på allvar. Jag kommer ta upp detta med övriga Medarbetare, då ditt beteende och din attityd är fruktansvärt tråkiga.

Allamej
0

Då TS har fått svar på si fråga så låses härmed tråden pga flamewars och pajkastning.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

gulzebra
0

#42: Narr av dig? Absolut! Jag kan liksom inte låta bli att göra det när du gnäller över hur jag skriver när jag faktiskt ÄR saklig. Läs igenom svaren till TS en gång till vetja - inläggen som är skrivna med en nypa irritation när det gäller fisken men i övrigt är just sakliga :)

Gör så! Ha så kul! :D

Inlägget är låst för nya kommentarer