Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1151 ggr
zickan
0

veterinär tips bums

Någon som vet en helg/kvälls öppen veterinär i västerås som har öppet nu?!!!

Gav kenzo ishavssallad, sedan en timme ute med hundarna. Kommer hem och han har satt i halsen. Kraxade som en kråka efter luft. Fått igång så han kan andas, men det är fortfarande något som blockerar luftvägen. Verkar lugnt för stunden. Men veterinären jag brukat åka till har helt plötsligt stängd på helger :-S

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Mona22
0

tror det är strömsholm som gäller tyvärr. vet inte någon som har öppet nu Rynkar på näsan

zickan
0

Fick lite tips av husmusen som hjälpte en hel del. Största faran över just nu. Men måste verklige leta upp någon akut veterinär. Måste ju finnas nån som skulle kunna hoppa in om det blev så. Strömsholm ligger långt bort. Skulle det vara riktigt akut så kan ju djuren hinna dö innan man kommer dit ju :-(

Mona22
0

Jo det är ju tyvärr en bra bit dit. hoppas det ordnar sig för er. 
du kan ju ringa strömsholm och fråga efter råd?

zickan
0

Nu behövs det inte längre. Det som satt fast i halsen har lossnat och han kan andas normalt igen, tungan har återfått sin normala färg.
Husmusen hade visst någon råtta som satte i halsen när den åt potatis med skal, eller vad det var.
Får bli att sluta med goda röror. För glupska, försöka hinna stoppa på sig så mycket som möjligt innan grannen stjäl av en. Nu slutade det bra men kan gå värre nästa gång.

mikeiko
0

Oj oj….tur att det slutade bra!

zickan
0

Ringt runt. Ende som är öppet är strömsholm. Det suger ju as mycket. Är det akut så hinner ju djuret dö innan man kommer dit ju.

Lilith
0

Jag bor i Eskilstuna, och jag blev också hänvisad till Strömsholm…
Jag som saknar bil hade lite svårt att köra dit kl 04 på morgonen.
Sedan att de inte hade någon som kunde söva henne gjorde ju hela resan rätt meningslöst.

Vilken tur att råttan klarade sig!

zickan
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

mmh pissigt med veterinärer på kväll och helger :-(.. Har inte heller körkort så det blir typ taxi eller hitta en kompis.

Nu håller de på att ge mig huvudvärk. Bullterrier valpen har adopterat kenzo. Han sitter i soffan så jag kan ha helt koll på honom om det dyker upp något. Valpen förföljer honom över allt. Byter han hörn så följer hon efter. Försöker lägga sig så försiktigt hon kan bredvid honom.
Undra om hunden känner av vad som höll på att hända.

Lilith
0

Åh, vad fina de är. Ser riktigt mysigt ut.

mikeiko
0

Aaaaaaaaw. Djur är för underbara <3

Katoz
0

Pju!! Inte kul! Jag bor ändå i Stockholm, och min mamma ringde runt 4 timmar i helgen när min katt snabbt vart dålig (hon var djurvakt) Här finns ju en del veterinärer, men alla hade så fullt upp! Det är en sån frustrerande situation! Vad gjorde du för att kunna hjälpa honom?? Naaaw! Vilken underbar bild, så sött!!

Katoz

zickan
0

Testade slunga som en bebis, Trycka på bröst korgen, slå lite på ryggen, massera. försökte med pincett i halsen på honom, men inget satt i munnen utan djupare. Fick även tipset att få han äta/dricka, dock omöjligt när han bara skippade efter luft och inte ville själv, det skulle ev kunna trycka ned det som satt fast. 10-15 min efter jag kom hem så greps han av panik då det blockerade helt. Drog ned en pipett i strupen och tryckte ned en halv med vatten, sedan skakade honom. Då lossnade det. Dock var det sista en vild chansning som kunde lika gärna blockerat luft vägen helt och haft ihjäl honom. Men han hade inte klarat sig så många minuter mer, så jag chansade. Och tur det :-)

Han är lite trött i dag. Men både äter, dricker och går runt utan några andnings problem.

[Ratass]
0

hur skakar man en råtta.. ja får bara en rätt elak bild i huvet hur man "skakar" en råtta, men förklaara gärna :) kan ju rädda liv utifall

hus-musen
0

Man slungar den, precis som när man slungar en bäbis. Rätt riskabelt om man inte vet vad man gör, du kan lika gärna knäcka nacken på den om du inte gör rätt. Oftast det bästa om de satt något i halsen, som min dumma potatispojke.. Får man ner vatten så lossnar oftast det som fastnat och man kan då slunga. Kluriga är att få ned vätska i en råtta som är halvkvävd, man kan som zickan säger lika gärna kväva den.

Qui dormit, non peccat

[Ratass]
0

slunga lät ännu värre O.o men tar man med båda händerna å skakar den med huvet neråt ..upp å ner..