Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 552 ggr
Lilith
0

Blodbrist

Och så var det igång igen. Lithiums fot har sett toppen ut de sista två dagarna, det har verkligen sett ut som att hon varit på väg åt rätt håll.

När vi tittade i buren idag så var det blod lite varstans. Jag vet inte vad hon har lyckats med, men något har hänt med tassen och hon har börjat blöda igen, och eftersom det har varit väldigt mycket blod som har samlats så antar jag att det har blödit en del.
Det har nästan inte funnits några saker i buren, förutom ett tygrör, en toalåda och matskålar.

Hon har sett pigg ut hela dagen, ätit och druckit som hon ska. Vi har gett henne lite extra godsaker att tugga på och hon har tagit emot det med god aptit.

Och nu när vi tagit upp henne är hon helt hängig och jag vet inte vart jag ska ta vägen med henne. Hon är alldeles blek och kall.
Jag är uppriktigt sagt rädd för att hon ska dö i mitt knä. Jag försöker hålla henne varm och vi har mutat henne med lite skinka…

mikeiko
0

Nämen :( Kan hon ha fått stelkramp eller nåt? Tänkte om foten blivit infekterad inuti? Annars kanske om hon putsat eller kliat sönder sårskorpa?

Men om det är blodbrist så se till att få stopp på möjlighet till blodflöde! mata med järnrik mat som blodpudding och undvik mjölkprodukter (som binder järnet)….håll henne varm och se till att hon dricker. Och lycka till!

Lilith
0

Jag vet inte. Hon har ett litet sår vid ena tån, så jag misstänker att hon har skadat sig på något vis igen.

Hon har inte blödit på hela dagen, så det har avstannat iaf.

Hon ligger just nu i en handduk i mitt knä. Har pratat med en tjej som gav massa tips på hur jag skulle göra, så hon blir mutad med massa mat och yoghurt.

mikeiko
0

Ok, hoppas hon blir bättre! Tänk bara på att inte mata mjölkprodukter samtidigt som järnrik mat samtidigt sen!

Lilith
0

Ska tänka på det. Hon äter med god aptit, ärtor är en av hennes favoriter.
Hon verkar lite mindre döende som läget ser ut just nu iaf, men blir kall så fort jag inte värmer henne.