Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 844 ggr
[Eraj]
0

Gallergnag

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har två pojkar på snart fyra månader som bor i en furet xl. De får springa fritt i lägenheten flera timmar om dagen och jag försöker vara kreativ och gömma maten osv så att de ska få något att syssla med när jag ej har tid för dem. Problemet är att den ena råttan, Floyd, börjar gnaga på gallret så fort jag stänger buren. Det spelar ingen roll om han just fått vara ute i tre timmar och nyss har gått och lagt sig i buren, han kommer ändå fram och gnager när jag stänger luckan.

Öppnar jag och låter honom komma ut är han ute i kanske fem minuter, sedan går han tillbaka och lägger sig. Stänger jag då luckan är han där och gnager igen. Jag hatar att se honom gnaga på gallret, mitt hjärta blöder varje gång, men jag kan ju inte ha luckan öppen dygnet runt… Han gnager förresten inte på själva gallret utan har gallret i munnen och gnisslar tänderna mot varandra. Drömmer mardrömmar om ljudet.

Har någon något tips på vad jag kan göra för att få honom att sluta? Något aktiveringstips kanske? Han borde ju inte vara uttråkad när han får vara ute i snitt kanske 5 timmar om dagen men det verkar ju så…

Zolah
0

låter lite som du belönar honom när har gör detta, genom att släppa ut honom.  nu måste du på nåt sätt bryta det mönstret

Har du fyat på honom när han börjar? testat smeta nånting äckligt just där han gnager? blåsa på nosen?

Vet att mina damer slutade då jag slutade komma fram till buren, och istället fyade på dom med ' Tsssh! ' från långt håll ( ljudet gjorde så dom tappade focus på gallret antar jag)

Det som vissa använder är stop och väx på gallret, men tydligen kan dom vänja sig vid smaken ?

mikeiko
0

Finns det något annat du kan ge honom att tugga på precis innan du stänger till? Typ något hårt som luktar gott?

Huldan
0

Provat ge gnagstänger/färska kvistar eller sånt? Kanske kan vara mer intressant så de slutar :)

[Ratass]
0

en av mna tjejer gnager väldigt ofta även om hon nyss fått vart ute, fått nå gott å äa, har för mig vissa sägeratt det är som ett tvångsbeteende.. jag har fyat, sprayat vatten.. ja. lagt in gnagar grejer, inget har funkat så ja har struntat i det, hon får väl gnaga på då eftersom jag itne kan göra något

[Eraj]
0

Ska testa att ge honom något gott när jag stänger, och sedan fya/blåsa lite på honom om han börjar gnaga. Tycker ju bara så synd om honom när han står där och vill ut, men jag antar att det är ganska svårt att vara en råtta till lags som själv knappt vet vad han vill. Tack för alla svaren jag fått. :)