Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 1550 ggr
Lollo86
0

körsbärsgrenar?

Kan man ge råttor det? vi har flera sådanna träd här utanför så jag tänkte isåfall att jag skulle smita ut på kvällen/natten för att klippa av några och ge råttorna. annars finns det äppelträd också och det har jag hört ska gå jättebra att ge dom =)

[Alenzi]
0

Jag har givit körsbärsgrenar till både hamster och kaniner förr i tiden, skall inte vara någon fara :)

.. Akta dig för bären bara, kärnorna är inte bra för råttorna.

Zolah
0

Alenzi: vad är skillnaden på kärnan och trädet? trodde att alla stenfrukts träd var farliga pga kärnan var det.

[Alenzi]
0

Jag har ingen aning? :-S Plommongrenar ska ju också vara ofarliga, även om kärnorna inte är det?

EDIT: Sitter och googlar och ser att det är många som hävdar att just körsbärsträd och plommon skulle vara giftigt; även om ingen tycks kunna uppbåda en källa. Jag sade motsatsen, eftersom det var vad jag fick lära mig på djurvårdarutbildningen i gymnasiet, det fanns endast ett par träslag att akta sig för, och ingen av dem var fruktträd :-S Men du kanske själv vill ta reda på fakta, eller vänta på att någon annan hittar något med substans, innan du testar :P

[Alenzi]
0

http://www.degutopia.co.uk/degutoxic.htm

^ Enligt den här sidan är ingen av delarna någon bra idé O.O; Jag har  kanske tur, att ingen av mina kaniner for illa av körsbärsgrenarna.. Verkar dock som att många med mig har givit sådana pinnar emellanåt utan bekymmer, kanske krävs mkt för att ge symptom, men med fakta på bordet verkar det ju dumt att chansa!

[Alenzi]
0

*suck*

Men jag måste erkänna att jag är förvirrad. Kärnorna i vanliga äpplen är ju också skadliga, men inte blir grenarna giftiga för det?!

… Och när man kollar källorna till att plommon- och körsbärsgrenar skulle vara giftiga, ja då hänvisas man till en sida som heter www.parrotislandinc.com, infot hämtat 2004… -.-

JAG GER UPP! D:

Lollo86
0

Så det kanske är dumt att testa ändå? tänkte ju isåfall plocka bort bären och bara låta dom tugga på grenen