Reaktioner!
Här tänkte jag att vi kunde dela med oss av de reaktioner vi ständigt får på våra råttor :)
Jag lägger ut med en lite söt kommentar från vaktmästaren, som var här och besiktigade min lägenhet nyligen (var förstås ursprungligen på danska, men jag tar mig friheten att översätta):
".. VAD är det du har där?" säger han förvånat, och pekar på buren. "Jag trodde inte att tjejer gillade sånt!"
Kan ju dela med min bästa kommentar från farmor.
Jag - Jag har råttor i huset…
Farmor - Då ska jag köpa en råttfälla till dig! *facepalm*
*en vecka senare*
Farmor - Här har du en råttfälla!
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein
De va två små flickor som kom hem till mig en gång och kollade på råttorna när dom va i buren. Sen frågade den äldre av dom:
"Har du någonsin hållt i dom?"
Hon fick ju självklart hålla i en råtta efter de ;D
//Jacqueline Thawelin
En familj gick förbi mig när jag väntade på bussen med Älva..
Sonen: Tittatitta mamma, ett marsvin! *pekar på Älva*
Mamman: Men lilla gubben… Du ser väl att det är en hamster!

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Haha, vilken rolig tråd:D
Själv har jag nog inga roliga kommentarer att dela med mig av mer än att både mamma och morfar kallade mina råttor för mössXD

idag tog jag en premiärtur ute med 2 av mina små, och då mötte jag en invandrargubbe som var väldigt nyfiken på råttorna, och han frågade
-vart har du fångat dem, de jag ser ute är bara bruna men dess är ju fina…
jag: jo jag sätter mej i skogen vid det gamla trädet vid varje fullmåne när råttorna kommer fram och dansar, och det bor bara såna här fina råttor i det trädet, sen lockar jag till mej en somfår följa med hem
XD jag kunde inte låta bli eftersom jag vet att han är lättlurad
You can't spell Bitchy without Itchy
#5 Evil! XD
Bästa kommentaren var en tjej jag mötte på tåget när jag hade hämtat Kolgrim och Mattias i Örebro. Hon ville kolla på dom och vart förvånad över hur små dom var; "Men oj så små! Och så vackra! Jag trodde alla råttor var stora, bruna och skabbiga. Men nu förstår jag ju hur folk kan vilja ha dom som husdjur." Haha, hon skulle se Kolgrim idag, nog är han stor, brun och skabbig alltid! 
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Stör mig lite över mina grannar:
Granne 1: Vad samlar ni på där inne då? *tittar in i mitt rum mot burarna*
Mamma: Råttor, 21st för vi har bebisar just nu…
Granne 2: *avbryter mamma* jaha odlar ni ormmat? *förvånad*
>.< _(han sa det på fullt allvar och inte så där retsamt)
_En annan lite rolig kommentar var när jag var på tågstationen med ett gäng råttor som jag varit vakt åt. De satt i katt-transport burar och en lokal fullgubbe kommer fram och tittar in i buren och säger glatt
"Nej vilka söta katter, vad är det för ras"
xD
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Haha.. Många kommentarer har man fått.
Dock en av de bättre fick jag höra när jag jobba extra på zoo affär i sthlm.
Kille kommer in.
- Jag kan inte ha mina råttor kvar. Kan ni ta dom. Givetvis tyckte då vi. Killen följer med i råttrummet för att släppa ut sina två agouti hanar i en bur. - Men jisses vilka fina färger det var på dessa råttor ni hade här, vilken soptipp hittade ni dom?
Jag och mell blänger lite på varandra.Jag förklarar att de kommer ifrån en uppfödare i närheten. Killen fortsätter, - Finns det uppfödare av råttor?!! Jag var och jagade fast mina på soptippen. Lätt var det inte, men efter ett tag blev de tama. Men den där jävel kan ännu bitas lite.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
#8 OMG, dagens garv! Fast lite impad blir man ju att han lyckats tämja fullvuxna vildråttor. O.o
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Eller när jag hade nicciz och mina råttor här hemma, i samma veva vaktmästaren kom hit med 3 andra bygg gubbar för att alla lägenheter skulle få fönster lister bytta.
Men en jätte trevlig 40 åring:
- Det var inte lite djur du hade.
Och jag förklara lite snabbt varför.
- Jag har alltid velat ha en råtta. Skulle lätt kunna ta den där rackarn.
Jag plockade fram fel från sorkis och han fick hålla honom en stund.Frågade om han var intresserad av framtida råttungar.
- Givetvis!! är jag det….. (tittar skamset i golvet)….
- Men får jag då flytta in här om frugan slänger ut mig…..
#8 jag plockade med ena hem tom. döptes till Mr bäver.
I början gick det ok. Fungerade aldrig med andra råtthanar. Efter två bett var det handskar när han togs ut ur buren. Men utanför var han okej att hantera, men man fick passa fingrarna.
Bäver och phoenix som liten hundvalp hittade varandra fort. Tror det är pga mr bäver som phoenix( min 4års hund) har respekt för smådjur.
Den råttan var väldigt lik mina gp råttor jag hade förut.
Andra bostaden i sthlm runt Nacka. När jag hade med råttor ut i gräset och runt ån. Mötte man ofta små barn etc.
Sitter på gräset när två små barn kommer fram. Frågar om de får klappa på hamstern. Mamman bakom utbrister. Ni ser väl att det där inte är en hamstr. Det är ju en mus!
Något pinsamt.
När jag hade djurkontrollen här. Var även Nicciz och hennes 11 åriga dotter på plats.
En av kontrollanterna - Varför ser denna råtta så tunnhårig och skum ut, är den sjuk osv?
11åringen svarar - Du ser väl för fan det är en rex råtta!.
Kontrollanten - Vad är en rex råtta?.
11åringen - Asgarvar och får lämna rummet en stund, sedan hånfullt lära kontrollanten.
Det typiska med stockholms skumma tunnelbane folk.
Åkte och hämtade en stor fågelbur jag skulle ha till mina dåvarande råttor. Körkortslös så blev det tåg.
Buren är helt tom, inga tillbehör inuti. Helt ren och vit målad. BAr den som den var utan något över, så se in var inga problem.
Mer talet passagerare sträcker på sig för att kika in i buren. Flera lutar sig åt samma håll för att nyfiket se bättre.
En äldre man kommer fram och frågar - vad har du i buren?

en kul reaktion fick jag när fastighetsskötaren var här för ett par månader sen och skulle fixa lite grejer, på felanmälningsformuläret man får fylla i så måste man även skriva vad det finns för husdjur i lägenheten…och jag skrev såklart in att det fanns flera råttor i lägenheten
reparatörn: jag läste att du har råttor, snälla försök fånga in alla så att de inte biter mej i fötterna när jag jobbar…
- men de bor ju i burar *pekar på burarna*
:jaha, då förstår jag hur allt inte är uppätet…de ser ju rätt söta ut trots allt, inte så slemmiga som de jag hittar i avloppen ibland

#15 Haha, vilka fördomar folk har om råttor. Folk borde läsa på lite så hade de kanske inte varit så himla rädda heller:)
En av mina föredetta hyresvärdar kom in i min dåvarande lght en gång för att kolla en grejj. Han fick då syn på råttburen men mina dåvarande två flickor som satt och blängde på honom och undrade vad det var för typ.
Han kollade det han skulle sen så innan han gick så kommenterade han så fint så att jag hade jäääätte fina fåglar xD FÅGLAR liksom. Han såg dem klart och tydligt och såg inte skillnad på fåglar och råttor ^^
Han kallade dem fåglar flera gånger dessutom.
Dock ganska virrig person :P

# 16 Kommer alltid finas folk som är rädd för olika saker. och till en viss del måste man acceptera folks räddsla. Jag tex är rädd för ormar!
Mia//
En del är rädda för att andra är det, eller hur jag ska förklara. Endel är liksom rädda för fördomarna medans andra faktiskt är rädda för själva råttorna.
Självklart ska hänsyn tas men vissa är rädda myterna kring t.ex. råttorna :P Många av mina vänner var rädda för råttor, efter en heldag hos mig så hade de både kelat med dem, pussat på dem och sade innan de skulle hem att råttor ville de allt ha i framtiden ^^ Tycker det var så charmigt ^^
Jag själv är rädd för vilda råttor :S Känner att de är ganska opålitliga. Visste de är säkert rädda för oss också men jag har ju sett vad tuffa vissa av tamråttorna kan vara så varför skulle de inte finnas vilda råttor som är lika tuffa :P
Tillbaka till tråd ämnet:
Jag har även när jag varit ute bland allmännheten stött på människor som trott att de är gifitga, att de är livsfarliga och att jag när som helst kunnat bussa råttan på dem och ja, massa knäppa saker ^^ Mest reaktioner har jag nog fått när min nakenfis Lulu åkte stadsbuss med mig. OJ vad folk viskade och hade sig då xD
Åh, kom precis på en annan sak som måååånga gånger väckt starka reaktioner hos både vänner och allmänt folk. Pungen på hanarna xD De flesta har fördragit mina honor framför hanarna ^^ Även fast ena hanen var den keligaste någonsin ^^
Har förresten också lite tågreaktioner att bjuda på:
Ett äldre par som nyfiket satt och sträckte på sig tog till slut modet till sig, och frågade. "Råttor, jahaa! Vad söta! Åh!" Och så fick jag svara på frågor om råttskötsel :) Mycket trevlig upplevelse.
Tågpersonal som får reda på att jag har råttor i transportburen, och ställer sig och skriker till kollegan i andra vagnen: "Hallå!! Hon har råttor med sig, kom och kolla! Usch!" Lagom kul :-/
Och slutligen, från tågresan igår: "Vad har du där för något?" frågar min temporära tåggranne och ser väldigt obekväm ut. "Råttor? Det har jag det inte riktigt okej med.. Kan de komma ut?"
Vanligast är väl de kommentarer man får från folk som har hund/katt och tycker att det är jättelustigt att skoja om att man ska ge råttorna till dem så de får leka med/ha ihjäl dem :/
Då brukar jag posta dem youtubeklipp på råttor som jagar hundar/katter, eller som är bästisar med dem :D
#17 ASG!! Jag har varit med om samma nästan,
hade ute mina råttor på sängen när en av mina pojkväns kompisar kom (han har alrig varit hemma hos oss tidigare och hade ingen aning om våra husdjur) så tittar han på råttorna, utbrister "fan vad mycket fåglar!!" sen går snabbt ut igen xD
Sen en gång hade min pojkvän med sig en av våra flickor till affären, skulle stanna till vid en liten typ, vagn, med snabbmat… typ pizzeria på hjul? ;o som ligger precis jämte affären. Där satt en dam med sin unge, ungen pekar helt förtjust på lilla Jina "mamma mamma det är en råtta där, mamma mamma han har en råtta på axeln!"
Och då säger mamman högt och tydligt "nej fy fan, vad äckligt, någon måtta på att får det väl vara" och går därifrån med ungen…
Fast det sista är sånt man blir ganska sur över -.-
you can't face the problem, if the problem is your face……
#22 Ja det är sant, den får jag ofta :-/ Folk kan vara rätt gräsliga.. En erbjöd sig att nacka dem åt mig. Ha.Ha.Ha.?
Stod och väntade på t-banan efter en grundkoll hos vet., bilen var ute på andra äventyr. På perrongen står en mamma med sin son och spekulerar i vad som kan finnas i min transportlåda.
Mamman - Vad är det för djur du har däri?
Jag - Det är råttor.
Lillkillen lyser upp som en sol och vill titta.
Mamman - RÅTTOR?!, tycker du inte det är läskigt med svansarna?
Jag - Nej, jag gillar svansarna. ^^
Öppnar upp en liten glipa så lillkillen får kolla, och mamman var väl nyfiken också och säger "Men… Vad söta är dom är! Fast svansarna är fortfarande läskiga".

På bussen så fick jag en komentar från en man i typ 40 års åldern (jag hade min ena flicka på axeln)
-Ja, det är ju bra att dagens ungdomar ser till att vi blir av med dagens råttproblem.
jag förklarade lite om ''dagens råttor'' då muttrade han för sig själv och sa att vi bara förrvärrade råttproblemen..^^ hah
Från mig^^
Btw. Har du en canvasbur till salu som har måtten på minst 70 cm i höjd? Kontakta mig!
För några år sedan när jag skulle flytta hem till min mamma och styvpappa.
Min styvpappa är bevisligen inte så insatt i det här med råttor, och hela familjen sitter och pratar om dem, hur man tar hand om dem och så.
"Hur många råttor har du då?" frågar min styvpappa.
"Sex stycken."
"Men blir det inte ungar överallt?" frågar han vidare.
"Nej, det är inga problem för jag har bara honor"
"Va? Har de olika kön?!"
Han hade trott att de var som sniglar och andra "smådjur", hermafroditer. Jag skrattade i säkert en kvart åt hans okunskap
#27 Åh gud vad roligt XD XD XD Var får folk allt ifrån???
De va en sommar någon liten pojke från england eller nånting som kom fram till mig och min kompis när vi hade en råtta som fick klättra i träden.
Han sa något som typ: "Is it poison?"
Vi vart mest chockade och visste inte vad vi skulle säga, vi va inte alls redo på de där. Tillslut fick vi ut ett: "no it's kind"
Han tittade bara på oss och sprang sen vidare..
//Jacqueline Thawelin
juste, jag och en kompis satt på bussen för någor år sen med en av mina gamla råttor som älskade att följa med och sova på bussen. Hon fick komma ut och vila en stund och sen upp klättra hon upp på min axel för att spana runt lite.
Tillslut hör man från en kvinna som sitter någon meter bakom oss (vi satt just framför bakre dörren) prata i telefonen "De är någon som har råttor på bussen… JO de är sant!!"
//Jacqueline Thawelin

igår när jag hade med mej 2 av damerna så mötte jag en av grannfamiljerna som bor en port bort, och direkt när mamman fick syn på det var så sken hon upp som en sol och bad om att få mysa lite då det var många år sen hon träffat på en råtta att mysa med (gubben hennes var tydligen fobiker)
och hennes 3 små pojkar fattade snabbt tycke för råttorna och jag har nu lovat att dessa få komma hem till mej ngn dag och hälsa på allihopa :)
Var ute med min stora PEWkille Sam för två somrar sen, så går två tjejer och enas son på andra sidan gatan.
Så utbrister mamman ganska högt och imponerad ''men titta tjejen har en iller på axeln!'' .. sen kikar hon lite nogare och utbrister så att det ekar ''MEN GUD DET ÄR JU EN STOR RÅTTA!!''
och jag tittar bakåt mot dom och fnissar lite och ser att dom har riktigt långa halsar och tittar efter mig bra länge, haha
Små stjärnor lyser också i mörkret.
På väg ut till parken med salig Elsa när jag möter några ungar. "Får man peta den i ögat?" frågar en unge… Och var förstås tvungen att fråga varför när hon fick nej till svar. När jag sedan ska gå efter en mindre frågestund typ säger en annan unge att Elsa är den sötaste av mina råttor. Hon hade inte sett nån av de andra, men jag tackade så vänligt… :P
Samma dag i parken kom ett par fram och kikade lite. De hade sett Elsa på håll och trott att jag satt där med en andunge, men vid en närmare titt sett att nä, det är ju en jättesöt råtta! Slutet gott allting gott typ - tjejen var fram och klappade och ville ha egna råttor, det är idag oklart om hennes råtträdda kille har gett vika eller ej ;)
Första råttorna, ute på gården, mamma måste förstås visa de för en grannunge (vad är det med föräldrar och råttor? Först nekas råttköp i hundra år, sen ska råttorna visas upp! :P). Råttorna sitter dock på min axel, jag står upp och ungen ser således bara svansarna. "Har hon MAASK?!" säger han med världens största tefatsögon. Priceless!
Precis hemkommen från utställning och promenerande från parkeringen med råttorna i hamsterburar. Några grannungar, som sett mina råttor typ miljarder gånger vid det laget, frågar om jag köpt fåglar. Ridå.
Dålig artbestämning är typ standard. Förutom maskar och fåglar har de även varit både marsvin, illrar, möss, kaniner… You name it.
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Haha, den här tråden är ju helt underbart roligt att läsa. 
Själv har jag mest fått höra att råttorna är möss och hamstrar, men annars har jag tyvärr inte fått höra så många roliga kommentarer. :/
Jo förresten, det var en tjej som var rätt söt som jag bodde granne med för ett gäng år sedan. Jag hade ett par av råttorna ute på baksidan, och hon kom fram. Hon var väl i sju-åtta-årsåldern. Hon tyckte att de var väldigt fina, och efter lite pratande sa hon "Jag har också en råtta!" "Bara en?" undrade jag automatiskt. "Mm" nickade hon ivrigt. "Får jag se?" frågade jag förstås, och hon kutade in efter sin råtta. Det visade sig att "råttan" hon kom utspringades med i kupade händer och som hon så ömsint såg ned på egentligen var en sten med ett snöre som svans, ditmålade ögon, och så vidare. 
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
#34 vad sött
Mina upplevelser har bl.a. varit min mormor som ringer och skall engagera sig i mitt liv. Det var nu längesedan hon såg råttorna och hon frågar artigt i telefon hur de mår.
- Jodå de mår bra, de väger ca ett halvkilo var nu så de är riktigt stora.
- Usch då..
- Varför säger du usch? de är ju jätte söta.
- Ja men det är sådant man säger.
Ungefär som att man måste tycka illa om råttor.
Grannungarna i huset har dock förälskat sig i mina råttor och skall hälsa på och har favoriter, tror att man får börja med att påverka de små som inte hunnit höra alla fördomar ännu :)
"Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift. That´s why you call it a present"
Haha vilken rolig tråd!
Min mamma tillät mig bara skaffa råttor (hade gerilder innan) om jag höll dem borta från henne. Bor hemma hos mamma ännu. Hon sa att råttor är äckliga och deras äckliga svansar.
Dagen efter
Mamma håller i Hailie -"Nämen vad du är sööööt, och vilka fiina örooon, gulligulligulliiiiii"
Haha hon kunde alltså inte motstå det "äckliga" råttorna! 
Besök gärna min blogg.
Har inte hört något roligt från någon, men en gång satt jag och en vän i en park och då kom en unge och frågade massa saker och jag och min vän tyckte det var lite drygt för vi ville prata själva om saker. Sen går hon, … och hämtar 5st kompisar XD
En annan gång åkte jag buss med en råtta som hette Oscar (Agouti) och då var det en tant som typ slängde sig en meter inne i busen och tittade äcklat på honom, jag blev skitirriterad och stannade brevid henne med råttan och glodde på henne. Tyckte hon själv såg ut som en råtta i ansiktet men jag var tyst (a)
En annan gång jag åkte buss hade jag hämtat två pojkar i en gammal glasskartong med hål. En tant ser min glasslåda och slänger sig in mot sättet också och tittar äcklat. Wtf? Hon har ju inte ens sett råttorna!! Kunde lika väl varit glass?! O_o Såna tillfällen när folk tittar äcklat och säger att råttor är äckliga har jag lust att ta upp råttan och jaga dem med den eller nåt XD
Fast en gång blev jag lite rädd för min råtta, min första råtta var en agouti tjej som käkat upp sina burkompisar så hon fick vara själv. En gång låg jag med henne på bröstet i sängen och tittade på henne, hennes stora fina mörka ögon. Men helt plötsligt tycker jag att hon ser ut som en kackerlacka och blir jätteäcklad av henne XD Men det var bara i några sekunder .. så jag har "upplevt" det folk ser hos råttor :o
Jag har en lite halv kul.
I söndags hade jag varit uppe tills 04 på morgonen så mamma skulle komma och fråga om jag ville äta musslor och pasta. Hon tycker självklart råttor är jätteläskiga och hade bara sätt dom på kort innan.
Mamma öppnar dörren och råttburen är den som står närmast dörren. Både Thot och Anubis bara står och glor på henne hon hoppar typ en meter bakåt och andas snabbt xD Sen står hon bakom dörren och kollar försiktigt in på mitt rum och säger ''älskling vill du ha musslor och pasta?'' Jag sa mm men jag fortsatte sova
Jag började garva asmycket när hon berättade senare vad som hade hänt och hon bad mig om jag snälla kunna flytta buren till ett annat ställe och sätta ett annat djur där
Jag har fortfarande inte flyttat råttorna 

Överlag har folk jag stött på varit positiva!
När jag och mitt ex var och köpte våra första råttor hade vi missbedömt storleken på transportbur en aning och var därför tvungna att bära hela buren med råttorna i. När vi kom ner till busshållplatsen och ställde buren kom det fram en tjej och berättade att hon haft råttor innan och frågade om hon fick plocka ut en av dem och gosa med. Jag som inte var råttvan blev lite orolig att dom skulle vara nafsiga eller försöka rymma, men innan jag hann svara hade tjejen stoppat in handen och halat ut en av råttorna. Efter ett par minuters gos tackade hon för titten och stoppade in henne igen.
En annan gång med samma råttor åkte vi tåg, det kom då fram en liten tjej (kanske 5-6 år) och var jättenyfiken, hennes pappa stod bredvid och höll lite uppsikt men verkade inte oroad eller något. Hon var helt orädd och stoppade in fingrarna gång på gång fastän jag bad henne vara försiktig då dessa råttor kunde få för sig att små fingrar kunde vara godsaker och nafsa till. När det var dags för flickan och pappan att gå av ropade hon att jag och mitt ex var välkomna hem till dom när vi ville och gav hela hemadressen, pappan såg lite småstressad ut då, haha.
Den senaste, och tycker jag, roligaste grejen som hänt var att vi var påväg från veterinären med två tjejer. När vi kommer ut därifrån vänder sig en dam som också just varit hos veterinären om och frågar om det var råttor vi hade. Givetvis förväntar jag och min pojkvän oss att hon ska tycka det är obehagligt. Men tvärt om, hon berättar att hon också haft råttor och kommer fram och gullar när jag öppnar buren. Men det blir konstigare.. Efter ett par minuters prat och gull (mitt på en gata inne i stan) kommer ännu en äldre dam fram och märker att det är råttor, och säger att hon OCKSÅ har haft råttor och tycker att dom är så underbara djur och gullar hon med. Vem är det då som har fördomar? :P *facepalm*
Utöver dessa incidenter har jag hört en och annan på tunnelbanan som tyckt det varit obehagligt. Men annars mest mammor och barn som spekulerar i vad som finns i buren, de flesta är positiva och vinkar hejdå till råttorna när de ska gå av buss/tunnelbana eller dylikt. En lite äldre dam frågade om det var "dansmöss" jag hade i buren, då hon haft såna när hon var liten, och tyckte mina små råttjejer var så lika hennes möss.
Min hyresvärd kom in igår och skulle fixa vattenpumpen (bor i hus), han hade sonen med sig (35+). Sonen kom in först och stannade upp och kollade på råttorna, skrek rakt ut 'Fan va coolt!!! Råttor!'
Min hyresvärd kom in 2 sekunder senare, kollade på mig, kollade på råttorna, kollade på mig och fnyste 'pest'. Gick in och lagade vattenpumpen i lugn och ro. Sen kom sonen upp och sa lite snällt 'Om du ser mina barn, göm råttorna för annars lär ju dom vilja ha ett par å å vi har redan en hamster!'
Innan min hyresvärd gick ut så sa han lite tyst 'Dom var ju ganska söta men håll dom undan mig bara och glöm inte nån när du ska flytta'. xD
Likaså min kompis, han har alltid varit emot mig att skaffa råttor då vi ska flytta ihop snart men i smyg sitter han och kelar och gosar med dom allihopa xD Han vill bara inte medge att han gillar dom ;)
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein
De e sjukt vad vissa verkligen är hjärndöda! XD
Nej men det som måste vara absolut mest komiskt var när jag och min klasskompis skulle spela in en tolkning till rödluvan till ett vårprojekt i skolan!
Jag kan börja med att beskriva hur vi såg ut. Min klasskompis leo är ganska lång och var vid det tillfället vit sminkad i ansiktet med mörka ringar under ögonen, skotthål i pannan med blod längsmed näsan, en lurvig jägar mössa, flanell skjorta och ett stort gevär!
Medans jag gick där som en goth lolita och röd kappa med en fet eagel pistol korg och en röd lång luv kappa .XD
Jag hade denna dagen med mig min ena råtta som låg i min bh. Jag måste tillägga att detta är mina båda råttors favortiplats XD varmt och gosigt skulle jag gissa på.
Men hur som helst, så när vi går där i skogen mitt ute i ingenstans så stöter vi plötsligt på en holländare(skulle jag gissa på) längs vägen. Han stannar oss och frågar om vägen till den större leden på sin dåliga engelska.
Jag och leo försöker förklara för honom, hahaha ni skulle se hans ansiktis uttryck!! Speciellt när min lilla sötnos tittar upp mellan brösten på mig XD killen började genast små springa därifrån
JAg undrar verkligen vad den killen tänkte :S
#42 En bra bild av oss svenskar :D
"Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift. That´s why you call it a present"
#42 Aaaah! Herregud, stackars människa xD Gravar ihjäl mig, fick värsta bilden :P
Hahahaha!
Min mammas sambo var här igår och när jag tog ut råttorna så flög han bokstavligtalat upp på soffryggen och satte sig :P Blev väldigt förvånad då han och mamma varit tsm i nästan 10 år och jag har haft råttor sedan första tagen :P
Han ar även varit den som hjälpt mig ta bort två utav dem när de blev akut. (Har 10 mil till närmaste veterinären med jour). Undrar hur han bar sig åt då han efter många om och men tillslut nuddade svansen på dem :P Han tyckte det påminde om fiskar :P
haha vad mycket alla har varit med om XD :) Härlig tråd :D
Jag skulle flytta och råttorna bar jag ner i svalen sist eftersom de skulle åka i bilen och inte bli kalla.
Det kommer in en gubbe och pekar;
"Är det råttor?"
-japp. Tamråttor, som sällskapsdjur.
"Ah, i kriget åt vi råttor, vi grillade råttorna.
Det var gott minns jag.
Vad kostar en för gamla minnens skull?.."
*gapar av chock* - Eh nä. De är inte till salu. Och de ska inte ätas..
Ja jisses.. Folk och råttor alltså.
Sedan kommer en tant in i svalen och frågar vad det är för söta djur och jag svarar TAMråttor.
"HUNDAR kan jag förstå. KATTER kan jag förstå. En KANIN eller två, med RÅTTOR??! Näe USCH! "
Jag hade inget bra svar på det just då, suckar och bär in mina älsklingar i bilen.
Tips: Flytta råttorna fort som synden in i bilen vid flytt! ;)
Hälsningar Anna med pälsklingar!
Man får uppleva en hel del då råttor är vanliga husdjur men ändå finns fördomarna om dem kvar "/ Alltså en massa råttor som blir dömda på förhand.
Men men, de borde ju växa bort någon gång :P
Jag och en kompis bodde intill varandra i ett par student lghter en gång. Vi hade båda råttor.
En fin sommardag så tog vi med oss en varsin ut på gräsmattan, lade ut en filt, drog ut högtalare genom fönstret så vi kunde lyssna på musik, (bodde på marknivå) slängde på oss bikini och lade oss och sola, MED råttorna :P Fixade lite skugga åt dem, höll givetvis koll på dem. Sen kom några grannar ut, utländska och inte direkt van att se råttor som husdjur och deras blickar är verkligen oförglömliga :P Där låg vi med musik, filt, bikini och med en varsin RÅTTA :P Vet vad jag själv skulle ha funderat om det var omvänd situation :)
Kan tillägga att det var ganska centralt i Karlstad så folk som passeradde funderade nog de också :P
Jag (till Person A): Jag skall hem till råttorna
Person B (som råkade höra samtalet): Va, har du orm?
-.-;

De flesta har varit ganska positiva eller nyfikna. Men många verkar tro att det är "roligt" att skämta om att låta sina hundar/katter äta upp dem, vilket jag tycker är lite lustigt. Ofta är de personerna inte alls särdeles äcklade av råttorna utan är nyfikna och sådär. Men det är väl någon slags grej. Som att om en kattmänniska och en hundmänniska sitter bredvid varandra så kommer det att komma liknande kommentarer sinsemellan. Vilket också är märkligt.
Oftast får man "OJ!" vilket jag ju förstår! Jag skulle också reagera "OJ!" om jag såg ett lite udda husdjur i djurkupén! :) Sånt är ju KUL dock. Många frågar lite frågor och sådär. Bara en gång har jag varit med om en tjej som var riktigt rädd. Hon satt mittemot mig och buren var övertäckt. Hon frågade vad det var i buren och jag sa "råttor" varpå hon stelnade och sa "det… är typ min värsta fobi…". Så hon flyttade till en annan plats i vagnen och jag hade råttorna övertäckta hela resan. Men hon var ju verkligt RÄDD och det är jag helt ok med. Hon var inte oförskämd, hon var RÄDD! Helt ok! Det är folk som bara säger "uuusch" som man var nog av. För det händer ju. Speciellt mammor. Vad är det med det?? Varför just föräldrar? För att de måste lära sina barn hur man bäst får andra människor att må dåligt? Pff. Nästa gång ska jag säga något äckligt om deras barn så får vi se… morr… Nä, jag upplever inte den situationen så ofta när jag själv har råttor men jag hör den i djuraffärer hela tiden. Barn som tycker råttorna är söta och föräldrar som tycker "USCH!!!".
Haha, glömde ju att berätta om när jag satt på stationen med Liliths råttor som skulle hem efter sin "semester". Man skulle kunna tro att jag hade öppnat ett zoo eller nått, kom ungar från alla håll och ville se! En unge smög sig upp bakifrån mig och bara ställde sig och stirrade, skitläskigt. Men det roligaste var nog ungen som kom och frågade om det var råttor eller möss varpå mamman säger (innan jag hann svara) "Men det ser du väl att det är marsvin!" XD
//Lamina
När jag transporterade dem så drog de åt sig en hel del blickar också. En äldre dam blev väldigt förtjust i dem, tyckte de var jättefina.
En annan tjej satt och pratade med dem och ville låta dem smaka hennes lösnaglar.
Barn stirrade duktigt, men hörde dock inga roliga kommentarer.
Och så var det en jättetrevlig konduktör som sa att man egentligen var tvungen att sitta på en djurplats med råttorna, men det var okej, bara jag höll dem lite undanskymda så att ingen skulle kunna påpeka något sådant. :)
Igår var jag och en kompis ute på innegården med Heroin och så givetvis ska hon försöka trassla in sig med kopplet i ett gäng cyklar som står där, då kommer en man ut och tror att vi försöker sno cyklar men när han ser att det är en liten råtta vi jagar efter så blev han genast väldigt nyfiken XD
#53 Är det här du? http://www.blocket.se/goteborg/Galet_sota_rattor_33009629.htm?ca=11&w=3
#54 Naj men det är en utav mina råttor som jag skaffade mig ifrån han som äger annonsen
"så av nån underlig anledning blev dom krullhåriga och med moppemustasch."
omg dagens skratt 
första gången vi köpte råttor och kom hem till uppfödaren då följde mamma med mig och hon grät när hon såg dom, hon ville absolut inte ha råttor men pappa sa "de klart du får" :) så vi köpte dom.
Någon dag senare tog jag upp dom och lät dom klättra på mig, och då ville dom så klart gå över till mamma som satt några decimeter ifrån mig så jag lät dom gå över till henne. och det var så himla kul!!!! hon stor bölade , asså verkligen , jag överdriver inte. och råttorna undrade nog vad hon höll på med, jag tror dom blev lite rädda, för efter några sekunder sprang dom över till mig igen :P
Men nu går hon och hälsar på mina råttor varje dag och gullar med dom, de kan ligga och mysa i hennes knä hur länge som helst. Det är lite komiskt :)
#48 Wow, jag är alltså inte helt ensam med att ha råttor i Karlstad XD
Jag tycker inte folk har rätt att säga saker som "du får inte gå omkring med råttor, det finns folk som är rädda för dom" är det så onte samma sak med folk som har hundfobi? För sånna finns det många utav och det är jue folk med hundar överallt :S
#57 åh, stackars din mamma XD är glad att hon lyckades bli av med sin rädsla, vet själv hur hemskt det är med fobier och såna där hysterier.. Jag börjar själv gråta så fort jag ser en kackerlacka, det kan ibland räcka att jag ser en bild eller en kackerlacka på TV O.O
Ja plus att folk med hundar inte ens håller in dom ibland när dom vill fram till folk som går förbi. Jag är jätterädd för okända hundar… kul för mig liksom. Min tur att skrämma alla hundägare med råttor 
Nej precis, folk som har sina hunar helt lösa, ska då alla med hundfobi behöva låsa in sig i sina hem för att folk inte kan ta lite hänsyn?
jag är ny råttägare så jag har inte varit med om liknande själv men jag undrar en sak, Blir inte lite irriterade när folk kallar era råttor för ex mus,marsvin eller iller? säger ni till dem att dem är råttor då? jag själv blir irriterad då speciellt mammor säger fel till sina barn, ex i djuraffären för någon vecka sedan. en mamma stod med sitt barn framför en bur med hamstrar i -kolla gumman en mus! ja en liten mus.
jag vågade inte säga till… men jag blev irriterad..
en väldigt roligt tråd!!
Det har faktiskt aldrig hänt mig, folk jag har stött på har sett att det varit råttor eller så skämtar dom och säger "nämen gud vilken liten hund" XD alla jag har stött på har också varit väldigt nyfikna och ställt massa frågor så min Heroin är en lokalkändis här :D
Jag ha varit med om att folk säger att vi är ute med våra illrar när vi sitter i gräset och dom springer iväg några meter xD annars har man hört möss, hamstrar och marsvin bland annat..
skrattar lite när dom säger de men blir samtidigt lite irriterad
jag ha hört en som sa oseriöst att jag var ute med min råtta när jag va ute med kattungen, fast han visste ju att jag hade råttor hemma 
//Jacqueline Thawelin
Har en som visserligen är illerrelaterad men e skitkul ändå som en på medeltiden iFokus berättade för mig. Hon har två illrar och brukar sitta på marknader med ett eget stånd. Ett par barn fråga vad det var hon hade med sig. Mamman svarar helt sonika "Men det är ju vikinga råttor dom såg ut så då". *asg*
För min del har jag blivit stoppad för att bli fotograferad, låta barnen klappa å ha sig. De va lite små kul. Föräldrarna frågade om de var bra ansvar för barnen då de ville ha hamster men föräldrarna tyckte de va så förbannat tråkigt å passade ju då på när de fick syn på mig om råttor var bättre :P Klart sa jag. Dock kräver dem lite mer.
För min del har jag aldrig råkat ut för någon som jag inte lyckats flörta omkul. Alla som träffat mina råttor blir kära i dem eller ändrar åsikt om råttor lite så där.
Dock förra veckan skede en rolig grej. Jag hade ute min ensam råtta Ubbe för första gången. Han sprangrunt och var lite förvirrad. Rätt som de e kommer en tjej gåendes tvärsöver parken och Ubbe börjar gå mot det hållet. Så jag skämtar lite med mina kompisar "Just de Ubbe, buss på!" Varpå stackarn nog tog mig på allvar och började nästan trava iväg istället *asg*
#66 haha stackars tjejen xD
lite som när jag va ute med Jackson, en råtta jag hade förut, för snart två år sen. Hon sprang runt i gräset och en pappa kom fram med sin dotter och skulle kika. Dom stod några meter bort då flickan va lite rädd.
Jackson va en väldigt social tjej så hon sprang fram till dom och försökte klättra upp på flickans ben men hon vart rädd och backade. Då klättrade hon upp på pappans ben istället och hälsade på honom :D
Han försökte få henne att klappa råttan men hon vågade inte riktigt
//Jacqueline Thawelin
#67 haha va gulligt :)

var nyss med om en lite kul reaktion :P
tog ut mina 2 nakenhanar Kirby & Yoshi på gården en stund varav en invandrarkille kommer förbi & tittar på dem väldigt länge, och han frågade efter en stund om det var 2st mexikanska nakenhundar, för de har ju ingen päls på huvudet 
#69 haha naaaw vad gulligt :D Vad svarade du? XD

#70 jag påpekade att det var råttor :P
han gick snabbt därifrån efter det XD
Jag har ett kul minne när jag skulle visa upp mina gullegrisar för min chef. Hon började med att titta på bilderna med spelat intresse och ville, för att vara en uppmuntrande chef, säga att de var söta men på tredje bilden utbrast hon "Nej, jag är ledsen, de är inte söta, svansen ger mig rysningar" Jag tyckte att det var roligt :)
tass
Snarlikt med många andra reaktioner i tråden, men min mamma berättade för några veckor sedan en reaktion hon fick:
Hon var påväg hem från en bilresa genom halva Sverige och kom på en bit utanför Malmö (där vi bor) att vi börjar få ont om råttmat. För att slippa vända inom "city" (vi bor i utkanten) så stannade hon till vid en djuraffär/zoo en bit längre ut på landet. Hon gick in och började söka igenom hyllorna, efter en stund frågade hon en anställd om de sålde råttmat.
Mannen funderade länge, kliade sig i skägget och svarade sedan förbryllat: "Asså, ni vill lik förbannat att dem ska leva va?".
Mamma köpte flickornas mat dagen efter inne i storstaden istället- för säkerhets skull. 
Blev lite irriterad, när jag satt på bussen tidigare idag.. Ett dagis hade varit på - lät det som - zoo, och en pedagog pratade med två barn om vad de hade gillat mest. "Tigern!", kom de överens om.. Sedan funderade de lite, och tillade att det gulligaste ändå hade varit råttungarna. "Råttungarna?!", svarade då pedagogen. "De var ju jätteäckliga.." Sedan bytte hon snabbt ämne: "Ni tyckte väl fjärilarna var vackra?"
.. Inte konstigt att folk har fördomar, hon kan tycka vad hon vill men de där barnen kommer ju växa upp till en ny generation av rått-fobiker på grund av sådana som hon. 
#75 Jag skulle lagt mig i diskussionen, sjukt oproffessionellt av en barnpedagog att vara så opedagogisk…
För att putta upp den jätteroliga trådd..
Jag har inte själv råttor men för 1,5 månad sen så på väg hem från jobbet så skulle jag på pendeln, alltid lite småfullt så stod upp vid dörrarna tillsammans med några damer. Stationen efter kliver en kille på o ställer sig i profil strax framför mig. Han såg väl normalut och hade en tröja med luva på sig.. helt ut ur de blå så poppar ett litet råtthuvud upp ur den luva! Råttan klättrar upp o sätter sig nöjd på hans axel o gud va vi stirrade!.. lagom till jag accepterat att okej han hade en råtta i luvan så dyker ett till litet råtthuvud upp o tittar nöjt ut ur luvan!
Vi stod bara o stirrade tills en dam fråga "bits den?".. han förklarade att nejdå dom bits aldrig. Sen stod vi där o stirrade på stackarn resten av resan=)
Vill dock tacka denna människa för han fick verkligen upp mina ögon för dessa fantastiska små liv och ska få hem två bebisar i slutet på sommaren förhoppningsvis=)
#77 Åh vad kul, ett insider-inlägg :D Och så himla roligt att mötet fick dig att få upp ögonen för arten råtta, vad glad man blir ♥ Du får dela med dig av bilder på dina bebisar sen! ^^
Haha ja de va jätteroligt, gjorde min dag verkligen! Ena damen tog diskret upp mobilen och fotade dom;)
Jag hade 'lite' fulla kompisar hemma hos mig häromveckan, åsså står alla 4 killar och kollar in mot buren och småler lite. Sen vänder sig en om och säger lite glatt till mig 'Inte visste jag att du hade höns inomhus! Konstigt att dom inte luktar som höns och sen vet jag inte om höns brukar ha dom där…. svansarna…. fast det kanske är maskar!'
Så hör jag den andra killen säga lite tyst 'Men du, jag tror det är apor, titta så dom hoppar! Måste vara nåt sånt!'
-Albert Einstein

jobbade på festival 6-9 och en av mina chefer hette Kenny, och jag kunde ju inte låta bli att säga
-jag kommer ihåg vad du heter, jag har ett husdjur som heter Kenny :)
_jasså, vad är det för ngt djur då ?? en hund ??
- nej…en råtta *stort leende*
det hela slutade med att jag fick kratta grusa i 2 timmar -.-'