Hej
Har nämligen två råttor, och den ena har antagligen blivit sjuk, Hon har magrats och hon stinker ur munnen, Jag antar de är en mun infektion eller något liknande. Jag är bara 17 år och har inga pengar till vetrinär. De är oftast min mor som betalar saker. Men nu vill hon inte betala för vård för min älskade råtta, vilket gör mig super besviken.. vi har precis flyttat och håller på med skilsmässa just nu, vi har väldigt ont om pengar denna månad, och mor jobbar som vikarie så hon får inte så mycke lön ännu, och jag har ingen aning vad jag ska göra längre..
Känner mig såå hjälplös och är något otroligt deprimerad pga detta. Jag är så rädd att förlora denna råtta, för hon betyder något enormt. Tyvärr kan inte min pappa hjälpa mig då han e arbeteslös och har knappt pengar till mat..
Jag undrar.. om det kmr bli värre mot nästa månad eller om de är akut nu, Jag önskade verkligen jag kunde trolla fram pengar.
Ville bara få ut lite, ingen förstår mig riktigt.
Det blir förmodligen värre. Men kan du inte låna av vänner? Andra familjemedlemmar?
har inga vänner, och har frågat andra, men de säger bara att de nte heller har råd.. eller så bryr de sig inte. hur många gånger har maninte hört detta '' De är bara en råtta ''
Blir de nu värre så måste jag ju verkligen tvinga ur pengar av mor.
Ja, jobba för dem.
Förstår att det måste kännas fruktansvärt. När jag var yngre så sa alltid min pappa likadant; att det bara är råttor, inget att bry sig om.
Det du kan försöka med är att säga till din mamma att din råtta är väldigt sjuk, och om ni väntar längre så finns risken att det blir ännu dyrare i och med att behandlingen kan bli svårare.
Ibland kan man även få en faktura hos veterinären, så att man kan betala senare, om det kan hjälpa lite.
Bara förklara för din mor att du är minderårig och enligt lag ska djur tas till veterinären vid behov. Dvs din mor har ansvaret att se till detta. Gör hon det inte så kan hon anmälas för vanvård