Hej
Har nämligen två råttor, och den ena har antagligen blivit sjuk, Hon har magrats och hon stinker ur munnen, Jag antar de är en mun infektion eller något liknande. Jag är bara 17 år och har inga pengar till vetrinär. De är oftast min mor som betalar saker. Men nu vill hon inte betala för vård för min älskade råtta, vilket gör mig super besviken.. vi har precis flyttat och håller på med skilsmässa just nu, vi har väldigt ont om pengar denna månad, och mor jobbar som vikarie så hon får inte så mycke lön ännu, och jag har ingen aning vad jag ska göra längre..
Känner mig såå hjälplös och är något otroligt deprimerad pga detta. Jag är så rädd att förlora denna råtta, för hon betyder något enormt. Tyvärr kan inte min pappa hjälpa mig då han e arbeteslös och har knappt pengar till mat..
Jag undrar.. om det kmr bli värre mot nästa månad eller om de är akut nu, Jag önskade verkligen jag kunde trolla fram pengar.
Ville bara få ut lite, ingen förstår mig riktigt.
Det blir förmodligen värre. Men kan du inte låna av vänner? Andra familjemedlemmar?
har inga vänner, och har frågat andra, men de säger bara att de nte heller har råd.. eller så bryr de sig inte. hur många gånger har maninte hört detta '' De är bara en råtta ''
Blir de nu värre så måste jag ju verkligen tvinga ur pengar av mor.
Ja, jobba för dem.
Förstår att det måste kännas fruktansvärt. När jag var yngre så sa alltid min pappa likadant; att det bara är råttor, inget att bry sig om.
Det du kan försöka med är att säga till din mamma att din råtta är väldigt sjuk, och om ni väntar längre så finns risken att det blir ännu dyrare i och med att behandlingen kan bli svårare.
Ibland kan man även få en faktura hos veterinären, så att man kan betala senare, om det kan hjälpa lite.
Bara förklara för din mor att du är minderårig och enligt lag ska djur tas till veterinären vid behov. Dvs din mor har ansvaret att se till detta. Gör hon det inte så kan hon anmälas för vanvård
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
idag ska jag hem till mamma igen, hon vet mycke väl att jag tycker om denne råtta väldigt mycke.. ska även säga att de blir dyrare om man väntar så kanske hon blir mer villig :)
Avlivade en råtta för tre veckor sen och vi ringde dit först för priser och sånt, Dom sa mycke noga att man inte får någon faktura utan måste betala med kort eller kontant.
Kan nog få mamma att ringa dit på idag och fråga hur mycke de kan GÅ på,
Struntar i om vi inte kommer ha mat på bordet efteråt jag vill bara inte hon försvinner. /:
Vad tråkigt att din mamma inte kan ta sitt ansvar men jag har förståelse för att ekonomin kan vara ansträngd i perioder…
Kolla i munnen på råttan, den kan ha för långa tänder eller någon tand som växer fel och skadar munnen.
Försent.. Mellan 10 till två idag gick hon bort, Vi packade och så för att jag skulle hem till mamma, skulle hälla ur vattnet u tansport buren så ligger hon där och blivit stel. Ögonen va öppna och jag brast ut och skrek. De var de hemskaste jag vart med om. Ännu sitter jag här och kan inte sluta gråta, Hon fick en begravning på min pappas trädgård med en skylt för han visste hu mycke hon betydde för mig.
Nu har jag bara en bebis kvar här, som jag inte vet vad jag ska göra med, hela min familj vill följa med och köpa en ny råtta. Men jag vill inte ens tänka på det nu.
Beklagar sorgen :(
Åh vad tråkigt. Beklagar.
Tack.. känns lite bättre nu.
Och tack för alla tips ni gett, uppskattar det!
Beklagar sorgen!!
Usch känner med dig. De är hemskt när de dör ifrån än, men det fanns nog inget du skulle kunna gjort, inte när det gick så snabbt. Bevara minnet av din råtta i hjärtat men tänk på din lille bebis som måste få en kompis.
"Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift. That´s why you call it a present"