Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 1077 ggr
Exxozzie
0

Få råttor att bada

Just nu badar mina råttor (motvilligt) i grunt vatten när de är smutsiga.

Jag skulle vilja lära dem att tycka om vattnet så att de ska simma runt och få motion samtidigt.

Jag har testat att ha en ugnsform med vatten och frön i för att få dem att sätta tassarna i vatten men de var helt ointresserade. (Jag tänkte följa den här videon)

Hur gör man?

Banankaka320
0

Hur då smutsiga?

Vänj dem sakta, testa och svälta dem en dag och sen ge dem ugnsformen med ex ärtor, majs och sånt. :) 
Var på ett ställe där dem känner sig säkra och tycker är "tråkigt" eftersom dem är där så ofta så blir dem mer intresserade av det "nya"

Exxozzie
0

Inte smutsiga, men jag kom inte på någon bra mening. =P När jag tycker att det är dags att tvätta dem. Brukar vara varannan månad.

Grejen är att de inte tycker att så många ställen är tråkiga. Jag hade dem på köksbordet sist men de klättrar ner hur lätt som helst. De undersöker formen men går inte i och sen skiter de i den.

Jag ska köpa en ny bur men ha kvar den gamla. Kan man ha det som "tråkigt ställe"? Om man har buren tom vill säga.

Banankaka320
0

Ja det kan man :) då finns det inte s mkt att göra förutom att titta och undersöka vattnet. Har du badkar? Lägg någon platt liten skål med gott och se vad dem gör :)

gulzebra
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#1: Svälta de? Ursäkta språket men det där är bannemig det dummaste jag läst på både år och dar.

Tillgång till föda är så pass basic att det är ett brott mot djurskyddslagen att inte tillgodose det. Att svälta råttor för att få de att vilja bada är inte en träningsmetod, det är djurplågeri.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Banankaka320
0

#4 Haha jag formulerade mig väldigt dåligt! Menar att inte ge råttorna någon färskmat på hela dagen, och sen visa vattnet med ärtor och sånt i. Och råttorna ska självklart ha tillgång till Torrfoder. :p

gulzebra
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#5: Ah, tänkte väl att det lät lite för vansinnigt :P

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Banankaka320
0

Hahah ja xD Får nog börja skriva ordentligt för många missuppfattar mig (a)

Exxozzie
0

#7 Jag förstod vad du menade =)

Ja, jag har ett badkar men de försöker hoppa ur det när det är vatten i XD

Banankaka320
0

#8 Mina med >.< Men testa att sätta en liten platt burk, typ lunchlåda, istället för sätta vatten i badkaret:)

Exxozzie
0

Jag ska pröva det =)

[postmortum91]
0

Jag duschar mina råttor istället, jag har ett eget duschrum så då har jag på lite lite vatten så det kommer små tunna strålar, då kommer dom självmant och doppar huvudet i vattnet lite då och då. Då när de är i närheten kan du spruta lite vatten på dem då och då :)

Exxozzie
0

#11 Ja, min ena råtta ville leka med strålen en gång när jag skulle tvätta händerna. Men bada funkar ju inte. Jag vill att de ska börja simma o dyka. Råttor ska ju vara bra på det så jag förstår inte varför de sätter sig emot.

Min ena tjej råkade snubbla in i dammen hemma hos mina föräldrar i förrgår. Hihi. Ni skulle ha sett hennes min. Tungan ute

PennyScarlett
0

#12 Att råttor har den medfödda förmågan att simma behöver inte nödvändigtvis innebära att dom måste älska det xD

Jag ser det som att dom flesta djur är lata i sin natur och gör därför inte mer än vad dom måste ^^ om råttor måste simma, så simmar dom, finns det andra alternativ så föredrar dom nog det ;D

T.ex så kan ju jag som människa springa, men gör det inte om jag inte måste ^^ .

Mina två killar är inte heller förtjusta i badet, men jag har försökt göra så att jag har ute en badbalja när det är en riktigt varm dag, fyller med ljummet vatten som jag sedan låter råttorna vara lite i, så de får svalka av sig. Sedan får dom krypa ihop hos mig och få massa gos och kjel och när dom kommer tillbaka till buren så vankas det god mat :D så jag försöker liksom lära dom att badet betyder mys och mat ^^ och det har faktiskt funkat! Inte alls lika mycket ramaskrik som första gången :P

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

MarajLowajz
0

Igår ställde jag fram en stor balja med ärtor, lagomt mycket vatten och sen la jag i iskuber. Det slutade med att alla 5 råttor satt i vattnet och lekte med iskuberna och svalkade ner sig medans de åt på några ärtor hehe. Det funkade och det var uppskattat av dom för igår var det odrägligt varmt här hemma.

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein

Exxozzie
0

#13 Jo, men jag börjar inte grina när jag springer =P Sen tycker jag att det är ganska kul när jag väl gör det.

#14 Ja, jag ska testa det där med ärtor. Jag har ingen aning om de tycker om det, jag äter inte ärtor själv. Jag får köpa frysta ärtor som godis. ^^

Banankaka320
0

#15 Fast råttor kan ha instinkten i sig att vatten är farligt. :)

Exxozzie
0

#16 Jaha, ja, det kan ju stämma. Jag såg på TV att en råtta kan trampa vatten i 3 dygn! Förvånad (Om det finns någon mer än jag som tycker om att veta sånt)

PennyScarlett
0

#17 daaaamn :O Tänk om man hade den konditionen! xD

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

Exxozzie
0

Hehe. ja =)