Försäkring?
Snart hämtar jag mina nya sötnosar, och nu har jag en fråga: Försäkra eller inte försäkra?
Vad som helst kan ju råka hända, och jag har erfarenhet av att det kan bli rätt dyrt om olyckan väl inträffar.
Hur har ni andra råttägare löst det? Är era försäkrade? När ska man försäkra i så fall? Lönar det sig bättre att lägga undan själv istället?
Berätta om era erfarenheter.
(Kanske fel kategori?)

jag har inte försäkrat mina råttor
Jag tycker man tjänar mer på att spara lite pengar varje månad själv, att försäkra råttan är ju ganska dyrt, tror inte det är många som gör det. Jag lägger undan 200 kr varje månad, så har fått ihop en bra slant nu ifall olyckan skulle vara framme. :)
#2 Okej, hur många råttor har du då?
#3, jag har 4 st, så jag lägger 50 kr per råtta :) Ibland lägger jag undan mer, men har som minimum att lägga undan 200 kr varje månad no matter what :)
I see, I see… Men det som bekymrar mig är ju att man aldrig vet Om eller När en olycka kan inträffa.
Händer det bara efter några månader så har man ju ändå inte sparat ihop tillräckligt :/
Kan du inte be någon lägga ut för dig om det skulle krisa då?
Försäkringspremien brukar ligga runt 400-500 kr, sedan brukar självrisken vara omkring 600 kr. Detta är per råtta.
Jag upplever det som sällan ett veterinärbesök kostar mer än ca 500:-, så i vilket fall får man ju betala det själv. Nu senast när jag var in akut till veterinär; jourtid, undersökning osv kostade 540:-. alltså hade jag fått betala den summan själv, även om råttan varit försäkrad.
Den enda gången som en kostnad har blivit över 1000:- var när råttorna hade skabb men då var det skrapprov+lab.svar och medicin som gjorde att kostnaderna drog iväg. Dessutom tvivlar jag på att försäkringar ens gäller för ohyra.. (?)
#5, går ju då att spara ihop en ordentlig slant innan man skaffar råttorna, men det kanske är för sent nu, vad vet jag :) annars som Ninja skrev, kanske det finns nån som kan hjälpa dig tills du kan betala ?

ja försäkring är inte lönt. Dessutom går medicinen inte på försäkringen så om undersökningen kostar 450 kr och medicinen 400 och du har en självrisk på 600 kr får du ändå betala allt själv.
Jag ser istället till att jag alltid har ett sparkapital. Försäkringar förlorar man nästan alltid på.
Okej, i get it :P Ni har rätt, när jag tänker efter blir det ju inte alls lönsamt.
Mina senaste besök gick på närmare 2000, därför nojar jag lite. Men jag ska se till att lägga undan pengar så hoppas jag de inte blir sjuka på länge… Eller ALLS för den delen ;D
Men tack!