Alltså...
Jag har ju ett gäng på sex töser som den senaste veckan sådär har befunnit sig i en introduktion, vilket då innefattat att det har varit lite livat i buren.
Inga konstigheter.
När Lithium hängdes upp och ned i sin bur så reagerade de inte. De var glada och ville verkligen ut. Det var så att det riktigt spratt i småttingarnas kroppar.
Och sedan igår har golvet varit den läskigaste platsen på jorden. Så fort jag tar ut dem så vill de bara upp, upp, upp. Och ingen rör sig heller, utan parkerar sina små rumpor antingen på mig eller elementet.
Det är nästan så att man skulle kunna tro att de har varit med om något riktigt hemskt, och det fascinerande är att jag har ingen som helst aning om vad det kan vara.
Om det hade varit så att de varit på det här viset efter att Lithium skadat sig så hade jag kunnat förstå det, men nu?
Jag fick visserligen hem en kattklätterställning igår, men den har endast passerat rummet och stått ute på balkongen resten av tiden. Den har inte ens varit i köket.
Men skulle det kunna vara den som är så himla läskig?
Idag är tredje dagen som jag har alla råttor på mig, förutom Abra som jag överhuvudtaget inte kan få ut idag, eftersom alla andra hoppar in igen när jag försöker få ut henne och hon är lite speciell att få ut.
Alice går runt lite på bordet, och verkar vara den som är minst bekymrad. Alla småttingarna är spattiga och Juno tänker inte heller röra på sig.
Jag hade kunnat förstå om det varit de små som vägrade gå, eftersom de kanske fått en tonårsknäpp, eller de stora om de var lite nervösa sådär.
Men allihop?!
Råttor gillar ju inte oftast att vara på öppna tomma ytor, alla som jag haft avskyr det. Däremot en tjej som var döv hade inget emot att springa runt över hela rummet på internatet XD
Men det har ju aldrig varit något problem förut, det är just det som gjort mig så förbryllad.
De små tyckte så klart det var läskigt när de var pyttesmå, men sedan vande de sig.
Har sprungit runt och utforskat hela köket, hoppat upp- och nerför stolarna, klättrat upp för elementet, sniffa varenda hörn osv.
Och nu rycker de till om jag så mycket som andas nästan.
Även om bordet verkar ha blivit lite intressantare nu iaf. Men återigen är det så att om får ett sms eller något så springer de som små blixtar innanför min tröja.
T ex precis nu så sprang alla små och gömde sig för att jag rörde på mig.
Har du ändrat något? Har något djur varit där?
Jag har inte ändrat något alls.
Nu har jag ett kattklätterträd ståendes i köket (det är bara lite högre än köksbordet, så det är ingen enorm grej). Och det fanns inte där när de började bete sig sähär, så det kan inte var den som har utlöst det hela.
En av råttorna har luktat på det, men verkar inte rädd för det som så.
Är den ny eller begagnad? Kan vara kattlukten, men dem vänjer sig vid det :)
Den är begagnad, så jag har ju så klart funderat på om det kan vara den.
Saken är bara att den inte befunnit sig i köket förrän igår… Jag gick igenom vardagsrummet med den och ställde den på balkongen, så det borde inte ha påverkat deras beteende i förrgår. :/
Dem kanske är känsliga :) Men lägg dem på den och se hur dem reagerar, är dem livrädda så ta bort dem och låt dem vänja vid den sakta, är dem bara lite rädda så kan du lägga dem där varje dag men supergott godis. Även om dem inte äter det så tolkar dem lite att kattlukt = godis
De är rädda vart jag än sätter dem…
Det verkar inte vara kattgrejen specifikt, utan sätter jag dem på bordet hoppar de som galningar och gömmer sig.
Samma med den grejen i fråga.
Det jag försöker göra nu är att jag sitter vid bordet och försöker vänta ut dem tills de blir uttråkade och inser att det verkligen inte händer något läskigt i köket.
Den läskigaste är jag, och jag är rätt harmlös på det stora hela :P