Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1155 ggr
Anvariel
0

Tumör vid anus

Hejsan,

Min gamling, Noja, som har en hel del tumörer och inte ska opereras mer nu, har en ny tumör bredvid anus. Den är inte särdeles stor, men jag funderar på om den kan störa tarmverksamheten på något sätt. Jag undrar om någon här har erfarenhet av något sådant och vilka tecken man ska titta på. Jag vill ju inte att hon ska lida på något sätt. Idag är hon piggaste gladaste damen! Äter som en tok och bajsar bra (jag satte henne i en sjukbur för att vara säker igår när jag hittade tumören och det kom korvar). Någon av tumörerna kommer ju att blir för mycket för henne, det är ju säkert, men vissa av dem har hon levt med ett bra tag och är det någonting jag lärt mig så är det att det är inte nödvändigtvis är de tumörer man TROR ska bli problem som blir det.

/Anvariel

cosmonita
0

En tumör där kan ju av till slut trycka ihop ändtarmen eller ändtarmsöppningen så att det blir svårt att bajsa. Du bör hålla koll på att hon kan bajsa ordentligt precis som du gjort nu.

Anvariel
0

OK. Har du varit med om att det hänt? Att tarmen blivit ihoptryckt så mycket? Jag bara undrar hur vanligt det är. Jag har ju sett tumörer i mina dagar men inga som egentligen påverkat råttorna annat än att de blivit stora att bära på.

Ja, naturligtvis ska jag hålla koll på henne. Ska ta in henne ofta i lillburen och vänta tills hon bajsat (det blir ofta fart på magen i lillburen för där är det lite småläskigt att vara). Jag hoppas att det inte är någon fara än…. Tumören sitter lite på sidan, och tarmarna är ju flexibla, så det går väl bra än så länge. Men det kan ju bli värre… Jag tittar ju till alla hennes knölar dagligen så jag får hålla koll på denna också och se om den växer.

Lilith
0

Jag hade en råtta som fick en tumör precis vid anus. Det blev aldrig några problem för henne att bajsa, däremot blev den ju som sagt väldigt stor till slut (därmed inte sagt att det inte kan bli problem, men det gick fint för min tjej fram tills slutet iaf).

mikeiko
0

#2 & 3 Jag har också haft en råtta med en sådan tumör, först såg den mest ut som en pung, men sen växte den och växte. Sen gick det fort, hon kunde inte gå ordentligt, tappade i muskelmassa och fick ett sår som blev infekterat och luktade hemskt illa på tumören. Jag ville så gärna att hon skulle få dö hemma i frid, men fick avlivas ändå.

Hon personlighetsförändrades aldrig, åt och drack som hon skulle, och kunde uträtta sina toabehov. Så mitt tips är att låt det inte gå FÖR långt för att man inte ser dem lida och vill låta dem dö naturligt hemma, utan avliva innan det går för långt - för då går det fort.

Anvariel
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ja nä, alltså blir tumören så stor att jag ser att hon inte kan leva bra då blir det veterinär. Tro mig……. Men jag skulle helst slippa det just nu, denna vecka…. Fick ju låta min Saphira somna in igår och jag vet inte om jag orkar med mer just nu. Men som sagt, det är absolut ingen fara just nu. Knölen är ju inte stor - ca 1cm max. Så det är absolut inget hinder för något annat än ev. bajs. Så därför ville jag fråga om någon varit med om att tumörer verkligen förhindrat bajs från att passera genom tarmen.

#4 Det gick väldigt snabbt för min Saphira också… Hon hade en stor tumör baktill under magen, men den var mjuk så jag hade aldrig några tankar om att den skulle störa tarmarna. Men däremot så tappade hom vikt jättesnabbt och började de sista dagarna gå felaktigt. Då blev det dags….. Men det var inget roligt beslut. Det var en av de sorgligaste sakerna jag varit med om.

mikeiko
0

#5 Om tumören inte växer väldigt fort kommer du ha säkert ett halvår till med henne i alla fall :)

cosmonita
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#2 Nej, jag har inte varit med om det själv och det är inte säkert att det händer. Men det finns en risk.

Anvariel
0

#6 Oj, nej något halvår till blir det nog inte. Hon har många fler tumörer som kommer att bli jobbiga länge innan det. Plus att damen ju är 2½ år. Betvivlar att hon blir 3!!! Vetten (i och för sig en obota pessimist) gav henne två veckor-en månad sist vi var tid, vilket var två veckor sedan. :S Men hennes andra tumörer har inte blivit så mycket större så han var nog extra pessimistisk. Eller nej, nu ljuger jag, den vid en armhålan framtill har blivit större, men den är inte i vägen. Nej… det blir nog inte mycket tid kvar… Men med de andra tumörerna så känner jag mig säker på hur jag ska se om de påverkar henne negativt eller inte. Den här vid svansroten var värre. Men jag får hålla koll på henne helt enkelt.

LindaBlue
0

Jag hade en råtta med tumör som låter precis som du beskriver, jag tog henne till en veterinär som undersökte den och konstaterade att tunören var mjuk, och därför inte skulle ha någon påverkan på tarmar mm. Det vi skulle ha koll på var andningen, då det fanns risk att den skulle sprida sig till lungorna om den var elakartad, och det var precis vad som hände ett par månader senare, fast då hade vi iofs gått i tankarna att det började bli dax för henne ändå, då tumören därbak vuxit sig så stor. Men som sagt, mage- och tarm-mässigt hade den ingen påverkan.

Anvariel
0

#9 Ja sånt där beror ju helt på hurudan tumören är. Denna tumör är hård tyvärr. :S Men vi får se, vi får se… Det handlar inte om många veckor i alla fall.

Anvariel
0

Tänkte jag skulle uppdatera. Noja fick somna in förra veckan. Hennes tumör där baktill hade växt så mycket att jag inte vågade ha henne kvar. Hennes andra tumörer hade också blivit väldigt stora och fula. Det var en otroligt sorglig vecka förra veckan så jag har inte skrivit förrän nu. Noja blev 2 år och 6 månader gammal och var min finaste ögonsten. Vila i frid min käraste….

Lilith
0

Vad tråkigt :/
Beklagar.

[luna&smilla]
0

Beklagar sorgen!!

mikeiko
0

Beklagar :(