Uppfödare?
Jag har funderingar på att utöka min 2-råttflock. Men jag hittar verkligen ingen uppfödare där jag bor. Har kollat listan här och på SRS.
Jag bor i Linköping och har möjlighet att ta mig till ställen runt om, om det går bra tåg som inte tar för lång tid.
Kanske kan ta mig mot Surahammar (nära Västerås) och kanske-kanske mot Lekeberg (Nära Örebro).
Jag kommer inte skaffa nytt nu i sommar men eventuellt i höst eller senare.
Jag har för mig att det finns 2 killar i ljugsbro fast vet inte om dom är så bra, tror att dom har lagt upp något på blocket. typ 70 kr st eller nåt. Men som sagt vet inte om dom är så bra..
KöttbulleKorv
Jag hittar inget från Ljungsbro? Jag vet inte om jag vill köpa en råtta som kostar 70:- när jag inte vet vilka de är… Jag har heller inte hört något om dem.
Men man kan ju alltid ringa och fråga eller typ titta på dom eller nåt.
Fast tror inte att dom är så jätte seriösa om dom säljer dom billigt.
Men vem vet dom kanske är friska och glada små filurer..
KöttbulleKorv
Jaha. Jag fick för mig att ljungsbro var i linköping XD Jag är lite förvirrad på alla ställen just nu.
Men föder de upp regelbundet? Jag ska ju inte skaffa nya råttor just nu utan om några månader tidigast.
haha det trodde jag med ifrån början men antagligen inte xD ingen aning :p aldrig kommit dit och tittat men ska nog göra det när jag ska till dom trakterna :p
KöttbulleKorv
Okej, då var det inte lika pinsamt då =) Ja, du får säga till om du vet något mer framöver om dem =)
Jo, ljungsbro ligger betydligt närmare linköping än norrköping, de måste ha skrivit fel i annonsen. (Det tar ca. 10 minuter med bil från ljungsbro till Linköping)
Jaha okej. =P
Frågan är om de är bra uppfödare. Skulle vilja ha stam på råttorna men det är kanske inget tvång. Men då måste de vara bra, som sagt.
Sen ska jag ju inte ha råttor i sommar utan i höst. Skulle vara bra med en uppfödare som tar kullar då och då.
Jag bor i västerås. Går under provåret i srs. Klar till slutet på året.
Har en kull nu på 13 som söker hem om nån vecka.
Zickans.com
Norrköping har du sorkland.zoomin.se
Jag åker lite då och då till sthlm och där finns det flera uppfödare. Hittar du något där och kan hämta i västerås om det blir enklare än sthlm. Så kan jag ta hit tills du kan hämta osv.
Så måla inte in dig på plats. Nu mellan 7-9 juli åker det mycket folk från skåne till västerås ;-). troligen även andra delar av sverige pga power meet och det finns folk som kan hjälpa till att hålla råttor. Så bättre leta upp en uppfödare du får lite förtroende för, och ungar som kan passa dig ;-)
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
#9 Tack! Vet du något mer om Sorkland?
Okej, jag ska kolla Stockholm och Skåne. Grejen är ju att jag gärna vill träffa föräldrarna till kullen som jag blir intresserad av. Det kanske är att vara lite för noga, men hellre det.
Jag ska även kolla in din kull, Zickan. =)
Jag har två kullar. En med mer stamtavla osv som är dumbo och en tecknad kull.
Vad vill du veta om sorkis?.. Jag har kännt henne ett par år. Vet dock inte om hon har någon kull just nu, men kanske kolla in med isabella som skriver i denna tråd. Tror det är hon som samarbetar lite med sorkis :-)
Hon har en del finskt och en del svenskt i sina råttor. De blir rätt stora och de flesta verkar ha blivit goa. Men vissst finns det problem där som på alla linjer. Dock verkar det inte dykt upp så mycket strul.
Varit lite dålig livsålder men hon jobbar rätt hårt på det och vet precis vart problemet i linjen ligger. Så hon har rätt bra koll på släkthistoriken.
Vet inte helt var Granatens bor(thirre) men det är däromkring också. Typ mariefred/strängnäs. Där finns även Verra.
Finns säkert fler men de två slog mig nu.
#11 Jag ville veta precis det du skrev, om hon hade koll och så där och det verkar hon ju ha. =)
Ja, jag ska kolla. Har du några bilder på dina kullar?
det mesta ligger på zickans.com
Dock har jag inte hunnit lägga upp bilder på ena men kan försöka fixa nu på jobbet.