Rått lukt
Hej, jag har nu äntligen fått mina två älskade råttor, Gin och Tonic. Men jag har problem med lukten. Jag förstår inte varför, men lukten är så hemsk. Jag har bara plast hus, inte papp eller trä som suger åt sig kiss lukt. I och försig så har jag en kudde och en mjuk filt som är troligen problemet till lukten, men vad gör jag.. Råttorna bör väl ha något mjukt att ligga på istället för ett trä golv (Trä golvet har en hynna så kiss sugs inte åt.) Vad gör jag?
( Just nu så har jag ingen hängmatta, utan den är beställt men vågar jag ha en häng matta om den kommer suga åt sig kiss, och hur gör man när man ska tvätta rått saker? )
Hängmattor brukar inte lukta så mycket, allafall inte mina. Men dem är gjord i plast. Men tvätta alla tyggrejer typ en gång i veckan, du kan ge dem toapapper istället för tyg så är det bara att slänga det sen :)
Plast och sånt tvättar jag med diskmedel eller grönsåpa, luktar det inte så mycket så sköljer jag bara med varmt vatten :)
Vad har du för bottenmaterial?
Jag har spån där nere och på den översta vånningen har jag ett medelstort hus med hö, hurså?
Och tack för svaret :D (Y)
Råttor ska varken ha spån eller hö. Hö dra in ohyra och spån kan göra dem allvarligt sjuka. Då byt så snabbt du kan till vadsomhelst, tidningspapper, toapapper. Gå till affären och köp Toalätt för katter, det är papperströ som inte luktar så mycket. Eller köp hampaströ på granngården. Vadsomhelst utan spån och hö. :) Råttor äter inte hö, ge dem toapapper eller något som dem kan bygga bo med.
Oj förlåt, trodde att det hete spån men det är visst hampaströ. Jag googlade hampaströ och det kom då up en bild på sådan " spån " som jag kallde det.
Aha okej bra, för spån kan ge dem cancer och jag har tagit hand om två råttor som haft spån och båda har mycoplasma som försvann direkt när dem kom till mig. :) Nu är det bara den ena som rosslar ibland, väldigt sällan