Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 691 ggr
Lilith
0

Abra är rädd

Hämtade tre råttdamer igår, och resan gick bra.
De blev installerade i sin bur på eftermiddagen och jag har låtit dem få vila lite efter resan. Två av dem har kommit fram och pussat på mina händer när jag satte in mat, och var även väldigt intresserade av att se vad som fanns utanför buren.
Den tredje är väldigt nervös och tuggar hårt på fingrarna när de kommer nära henne.
Idag lät min pojkvän dem lukta på hans händer, och den nervösa tjejen gjorde som tidigare. Tuggade hårt, och jag har fått höra att man inte ska dra undan handen när de gör sådant, eftersom de då lär sig att bita/tugga fungerar.
Det slutar med att hon tuggar hårdare och hårdare, tills det blir ett bett. Hon gick alltså inte till anfall som så.

Nu vet jag inte helt hur jag ska fortsätta gå tillväga. Ikväll har jag tänkt att ta upp de andra två och lära känna dem, men ska jag då låta den tredje vara kvar i buren eftersom hon inte vill bli hanterad?
Eller ska jag försöka hitta ett annat sätt att ta upp henne på?

Den nervösa damen har fungerat bra förut hos sin matte, men bitit när det har varit råttvakter, och det är nya situationer hon har svårt för om jag förstått allt rätt.

LindaBlue
0

Jag hade två rått- tjejer som var tokrädda för händer och bets massor när vi fick hem dem. Lösningen med dem blev att ha på sig något med stora ärmar (en morgonrock eller vid tröja) och själva låta dem spatsera in i ärmen, på så sätt vänjer hon sig vid din lukt. Om hon inte hugger och går till attack skulle jag dock säga att du kan lyfta upp henne lite försiktigt när du ska ha de andra råttorna ute, hon behöver ju vänja sig vid dig, och det kan vara bra för henne att se att de andra inte är rädda. Sedan för att vänja sig vid händer kan du testa ett annat av våra trick, smörj in händerna med något gott och kladdigt, som går att smörja ut så tunnt att råttan måste sitta kvar och slicka i sig det, och inte kan ta en klick och sticka iväg. Vi använde nötcreme (inte nyttigt, jag vet, men ibland måste man muta lite, och det går att smörja ut så tunnt att råttan knappt får i sig något), jag har hört andra som använt vaniljyoghurt t ex. Lycka till, med tålamod vänjer hon sig nog snart!

Lilith
0

Tack för ditt svar :)
Nu har det ju gått några dagar, så vi har fått ut henne ur buren och vi har pysslat lite med henne.
Förslaget med nötcreme var väldigt smart, ska nog prova något liknande. Vi har provat muta henne med lite godis, vilket varit uppskattat.