Uppgifter i flocken?
Vad har råttor för uppgifter i flocken?
Vet att det är att hitta mat, undersöka först .. sen vet jag inte mer.
Jag har märkt att min Alfaråtta Lillemor hämtar mat, för när jag har en tallrik framför henne i buren så tar hon mat och springer in med det och gör så flera gånger. Andra gör så om dem är hungriga men börjar äta tillslut men Lillemor och en av hennes ungar gör så tills tallriken är tom :)
Är uppgifterna beroende på rang? Vet ju att lägst rang får kolla upp läskiga saker först, har inte hittat den råttan än men jag misstänker nakenråttorna. (Dubbelrex) Dem var ju yngst, har en bebis nu på någon månad eller mer som inte gör så mycket än.
Har alla speciellt tilldelade uppgifter? Kan inte en del helt enkelt vara "arbetslösa"?
Min misstänkta alfa, Ellie, fixar ofta ett stort skafferi eller två, men så gör även hennes syster Freya.
Cola verkar knappt ha någon självbevarelsedrift, utan testar allt och tänjer gränserna till det yttersta. Det var t ex hon som kom på att det gick utmärkt att gnaga av färgen på elementrören, och visade de andra.
Doris är den yngsta och minsta, ofta smått hysterisk. Piper högst och mest, blir rädd för ingenting, men är ändå rekognosör tillsammans med Cola.
De är dock bara fyra stycken, antar att rollerna inte blir speciellt uttalade i en så liten grupp.
Visa av mina verkar vara arbetslösa xD
Men dem kanske har andra uppgifter som jag inte direkt kan uppfylla åt dem ex att få ungar då och då. Eller leta upp nya revir och markera vidare och sånt.
Har flera "väktare" i våra flockar, när de andra sover sitter det alltid en råtta o kikar på vad jag gör i hemmet, gäller både honor o hanar. Sen, samlare finns ju alltid, de får sin roll tidigt i livet, redan när de är två mån börjar de samla mat o div bra saker att ha, finns flera av dem i en flock. Bebisfostrare el "dagisfröken" brukar vara en äldre hona som då hjälper mamman med ungarna, runt henne samlas alltid ungarna snabbt, så fort hon gör nåt..även hanarna har en "dagisfröken" han ser till att ungarna har någonstans att sova (helst hos honom) och att de får mat, går även emellan om någon surgubbe skulle bli irriterad.
Jag har den underligaste flockuppbyggnaden jag nånsin sett nu… Den fungerar finfint men det är hur den är uppbyggd som är wierd….
Fjollan, mor till Lilith och Yuki Onna är en klar mellanråtta, men eftersom det bara var småglin så tänkte jag att hon tar väl den ledande platsen tills dess att det kommer en alfa…
Jodå, samma dag kom det en alfa och det i form av hennes dotter Lilith. Men eftersom dom bara var tre så såg man inte dynamiken.
När vi fick in en ny flockmedlem, Happy, så tänkte jag att det här går åt helsikke… Happy vägrade lägga sig för Fjollan.
Fjollan blev ju mer och mer frustrerad och sprang efter Happy och tog alla chanser hon kunde få att sniffa upp henne men icket.
Lilith kommer, tillsammans med Yuki Onna och sniffar på Happy, tvättar henne och lägger sig och sover med henne. Fjollan ser detta och faller in i sin rätta roll och sen dess har det inte varit några problem.
Så jag har småglin som alfa och beta, violket fick mig att dels klia skallen ett tag och dels fnittra åt hela situationen.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Detta är jätteintressant att läsa om flockar :D
Tror min alfa är väktare, för hon sitter oftast högt upp och stirrar ner på mig halvsovandes. Men det kan vara för hon vill så gärna komma ut :o
Alfor vaktar inte, dom är rätt nollbrydda tills det är nödvändigt för dom att gå imellan, den som tittar på dig kan vara en mellanråtta som vill ut :)
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Så det är inte så vanligt att det är en yngre råtta som är alfa? För i min honflock är det den yngsta flickan (8-9 månader) som är alfa. Det förvånade mig ganska mycket, men det var hon som gick emellan och sa ifrån när det blev för bråkigt med nykommlingen som kom för en vecka sen. Sen gick hon och la sig hos henne och körde bort alla som kom för att bråka. 
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
#6 Fast jag är 100% att hon är alfa, allt annat hon gör visar det :o Ger andra råttor stryk om dem bråkar med andra, och ingen "rider" henne, knappt ens när hon löper. Men när hon var liten så hade hon ingen ordentlig bur så hon var lös hela dagen med mig så det är nog bara att hon vill ut då :)
#7 Min alfa är inte äldst men inte yngst heller utan näst äldst, så det skulle nog kunna vara så att hon är alfa :)
Lamina det är inte vanligt att en yngre tar platsen när äldre finns i flocken, dom äldre brukar protestera mot det men inte när dom har god flockmentalitet.
Maria92, nog kan hon vara alfa, jag kan inte avgöra hur uppbyggnaden av din flock ser ut av det lilla du berättat
Men beror samlandet på hierarkin (stavas?)? Jag har bara två råttor men det märks vem som bestämmer (Gull). Hos mig är det Rut som samlar mat men det händer inte så ofta. De äter nästan jämt hur skålen om inte Rut vill ha något för sig själv. Det ligger aldrig mat i buren, däremot i soffan.