Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 5367 ggr
alexfifan
0

Blöder ur ögonen?!

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ja, nu behöver jag lite akut hjälp här. En vän till mig, som tog hand om två bebisar av den kullen jag hade hemma för ett tag sedan, har råkat ut för någonting helkonstigt som jag inte kan förstå vad det är.

En av bebisarna som kom från mig har blivit helslö (tidigare jättepigg och busig), ser lite halvtuffsigt ut, och framför allt så blöder det ur hennes ögon. Och ja, det är definitivt blod, inget annat.

Då kan vi tillägga att en annan av hennes råttor har dött i helgen troligen av samma symtom - som kommer från ett helt annat ställe. 

Var borta en sväng och kikade på henne, tvättade hennes ögon, såg väl helt okej ut när det var rent men bara någon minut senare kom det nytt blod och la sig liksom som en hinna över hela ögat och typ… rann ut när hon blinkade. Fast rann är väl lite fel ord, det var ganska segt, inte som tårar direkt som sipprar ut Oo

Så, någon som har varit med om samma sak? Vad i hela fridens namn kan detta vara? Och finns det något nummer till en råttkunnig veterinär som jag kan ge henne så hon kan ringa och få råd? Helst någon som går att få tag i redan ikväll, vi är båda väldigt oroliga…

you can't face the problem, if the problem is your face……

[Tassy]
0

låter som råttgift?

Jag kan tyvärr inget om råttor och dess sjukdomar. Men veterinären akut skulle jag råda till.

[Tassy]
0

googlade lite snabbt att k-vitamin moterkar råttgift. Det är allt jag kan hjälpa till med, pga kunskapsbrist. Ville ändå svara snabbt.

[Alenzi]
0

#1 Jag tänkte samma, blödde det ur andra kroppsöppningar? Låter riktigt läskigt, finns det ingen jourhavande veterinär att åka till? D:

Banankaka320
0

Fan vad konstigt! *tass*

minky
0

har ingen aning om vad det kan vara för något. men tänk på att hålla dig i karantän minst 4 timmar innan du går hem till dina råttor igen, ifall det är nåt smittsamt.

har du ingen jouhavande veterinär i närheten går det o ringa o rådfråga någon annan vet. om hur du bör göra o vad det kan vara för något.

alexfifan
0

Har inga veterinärer i närheten förutom en som dock inte kan ett piss om smådjur öht, men ville hitta något nummer till en bra så hon kan ringa och rådfråga…

#3 Verkade bara vara ögonen, kollade öron och allt annat som kan tänkas men ingenting. Lite snorig bara med det var förmodligen bara porifyrin och inte blod… kan tillägga att det var väldigt läskigt :'(

RexMatte
0

*putt*

RexMatte
0

*putt*

hus-musen
0

Hur säker är du på att det är blod? Kan knappt komma på något alls som orsakar blod från ögonen varken på människa eller djur. Börjar det rinna blod så troligtvis pga tryckökning bakom ögonen, spräckta blodkärl mm vilket skulle ge flera symtom. 
Tror snarare att du har fått in något virus eller en bakterie som orsakat ögoninflammation.

Har du fått tag på vet?

Qui dormit, non peccat

RexMatte
0

Det här liknar inte sekretet som kommer vid ögoninflammation.

Det är mörkare, tjockare och lägger sig som en hinna över ögat innan hon blinkar ut det runt ögonen.

Hennes balans är påverkad, hon mer eller mindre krälar åt vänster hela tiden.

Hon tvättar inte sig själv och varenda gång hon försöker trillar hon framåt.

Hon äter knappt och dricker knappt någonting.

Har en akuttid hos vet idag vid 15.00

Allamej
0

Hjärnblödning

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

alexfifan
0

Fruktade för det… och som jag skrev i #0 så ja, det är blod och ingenting annat…

Konstigt dock att det drabbade två råttor samtidigt Oo

Allamej
0

dålig avel? Är dom roans? då kan det vara brustna blodkärl vilket är en av de huvudsakliga orsakerna varför man inte ska para roan+roan.

Många varianter är sönderavlade, man får symtom som dessa och det är fruktansvärt.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

alexfifan
0

Det är extremt dålig avel, föräldrarna köpta på djuraffär och båda roans. Eventuellt även inavel syster/bror, men det är bara vad jag kan gissa. Tog emot dessa ungarna när de var 2-3 veckor gamla för att de skulle slippa ett hemskt öde, så nog kan du ha rätt i det du säger…

Ratlings
0

#14 Är Happles (fd. Batman) och Vittras syskon? :O

// Lise
When nothing goes right, go left!

hus-musen
0

#10 Då är det pga tryckökning i huvudet, missade de andra symtomen! Hjärnblödning troligast som allamej skriver, jag hade avlivat faktiskt så råttan slipper lida samt sett till att abslulut inga ungar går i avel. Trist när de små stackarna råkar ut för såntRynkar på näsan

Qui dormit, non peccat

alexfifan
0

#15 Ja, tyvärr är det ju syskon. Hoppas dina klarar sig bättre :'( Dock vet jag inte säkert någonting om dem, det där är bara spekulationer från min sida

#16 Ja nu finns hon inte mer, gjorde riktigt ont i hjärtat att se på lilltjejen. Ungarna är det självklart strikt avelsförbud på med tanke på att det var en räddningskull med helt okänd härstamning, förutom mamman då som är hittills frisk men från djuraffär troligtvis.

Känns så ledsamt, hon blev bara runt femton veckor gammal… :'( Vila i frid fina Blixten

Ratlings
0

#17 Uha, får hålla koll på dom. Men mina är friska och pigga än så länge iallafall!

// Lise

alexfifan
0

#18 Tror inte det ska vara någon fara, de andra bebisarna mår alla bra. Men det kan ju alltid vara bra att vara lite förberedd även om sånt här inte ska behöva hända :-(

RexMatte
0

Vila mjukt min älskade vän <3

Flocken och jag saknar dig.

Ratlings
0

#19 Jo det är klart :/

Vila i frid lilla råttis <3

// Lise

Råttis
0

Ska hålla mina tjejer här hemma under extra uppsikt. Blir skitnervös nu, men än så länge är dom pigga, nyfikna och spralliga, dock inte så väldans keliga men så är dom inte så gamla heller.

gulzebra
0

#13: Det här väckte min nyfikenhet, vad är det mer för varianter som ska vara såhär sönderavlade? Har bara hört om det på just roans.

TS: Beklagar att det gick så illa :(

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

alexfifan
0

Det enda jag har hört är någonting om Blue och foderallergi… vet inte ens om det stämmer men hade varit intressant att veta vilka varianter #13 syftar på…

#22 Tror inte du behöver oroa dig. Händer det så händer det men risken är ju inte jättestor bara för att detta drabbade Blixten. Men man lär ju sig att man ska ta vara på tiden man får med sina små gryn… :(