Råttrum?!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ja nu är min lycka gjord, ska flytta till en trea inom kort så kommer äntligen få mitt efterlängtade råttrum.
Så, nu behöver jag lite tips, förutom att det ska vara råttsäkrat såklart - hur har ni inrett det som har råttrum? Vill ju att de ska kunna ha saker att leka och busa runt med men jag är verkligen inte den mest fantasifulla människan "/ Sen kommer jag ju även ha flera olika burar, hur har ni löst det så att råttorna inte kommer åt varandra genom gallret när den ena flocken är ute, känns ju inte som någon topenidé direkt ;o
you can't face the problem, if the problem is your face……
mina får ju sprnga lösa i köket, att de inte kommer åt varann är helt omäjligt -.-'' sen så har ja köpt sånt fär plastskydd för datastolar på ikea och delat upp i tre och satt längs väggarna då de har börjat gå på tapeten och allt under nu -.-'' INTE skoj..
Jag har också mina i köket. Brukar bära in de leksaker jag vill att de ska ha medan de är ute.
Tapterna har de inte börjat tugga på än, så jag hoppas verkligen att det fortsätter så ^^
Jag har råttornas bur i vardagsrummet, kanske mest för att det skulle bli så himla trångt att ha den buren i köket :P

Jag försöker ha alla burar på hjul, mkt lättare att städa. Förvaring till hängmattor, matskålar mm behövs. Har en vanlig garderob med alla saker.
Sen har jag ett avlastningsbord som man kan förvara saker under.
En bra investering är att köpa en Grovis, enkelt att suga rent både burar o golv.
Funderade på att snickra ihop några träskivor som man kan ha att sätta för burarna när en flock är ute… men vet inte hur hållbar den idén kommer vara, haha
Ja förvaring är ju för all del det bästa med ett specifikt råttrum, att slippa ha råttgrejerna här och var i hela lägenheten som jag har det nu. Har ett par lådor av kartong där hemma som antagligen kommer få agera provisorisk lösning tills jag har klurat ut något mer hållbart… tror inte jag kommer ha gaderob i det rummet Oo
Är lite glad med för att vi har en renovering till godo på de två "extra" rummen så jag behöver inte oroa mig sönder och samman att jag ska åka på att betala för omtapetsering om jag behöver flytta därifrån, men har också tänkt tanken på det där med plastmattorna… hur menar du att de gnager under på tapeten #1?
Sätter en tass här då jag själv kommer behöva lite tips om just dethär snart. ^.^
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Åh, nu när jag läste igenom kom jag att tänka på:
Jag har planerat att försöka ha någon korg eller liknande att ha råttgrejerna i, då det ligger en stor hög med leksaker och tyg bredvid buren som läget ser ut just nu :P
Inte jättevackert.
Sedan har jag funderat på att fixa något form av grind som jag kan ställa upp så att jag kan kliva in och ut ur köket utan att behöva öppna eller stänga dörren.
Den tanken har jag med tänkt, med grind alltså… skönt att kunna ha det öppet utan att de kommer ut ur rummet, men är lite rädd för att de ska lyckas komma på ett sätt att klättra upp ;O Träskiva? Haha…
Det där med grind har jag kämpat med ett bra tag, en av dem kommer hela tiden på nya sätt att ta sig förbi grinden. Det har dock varit fruktansvärt dåliga ad hoc-lösningar. ;) Nu har jag tagit bort alla plastskivor, kartongskivor och tejp från grinden, så det är helt enkelt en vanlig barngrind som jämt står öppen. Den är liksom symbolisk.
Jag lägger upp bilder på mitt råttrum ikväll, men här är en video på hur det såg ut tidigare:
Där syns även min första "grind", som Cola snabbt lärde sig hoppa upp på. Den fungerade dock för de andra, fast var ivägen en hel del. Många ömma tår.
Ja just min tanke, måste hitta något som kan hålla dom inne, har skaffat valp och jag kommer nog inte lita på den tillräckligt mycket för att riskera att råttorna tar sig ut… ><
Mysigt det såg ut i alla fall, vad är det för träställning du hade i underdelen av buren? Den såg skoj ut :D
Stegar så dem kan komma upp och ner xD Köp en billig sketen soffa och ha den där inne så råttorna kan misshandla den :D undvik gardiner ifall dem kanske klättrar upp och ramlar x(
#7 jag har en träskiva, en meter hög då en av mina tjejer är ritkgit bra på att hoppa :P har krokar i dörrkarmen så att man lätt kan öpna som en dörr :P
Mina små rådisar har låtit bli väggarna i ett halvår sen de kom, men nu har det blivit skoj med tapeter :P provar de en gång så är det kört ;P
Haha gnargar råttorna! :D Fy vad fint du har det, verkligen mycket inspiration det ska du ha tack för ;D
#16 Tack, kul att höra! :) Råttrummet är ett evighetsprojekt som konstant ändras, trots att det är mer ordentligt inrett än resten av min lägenhet (har bott här i två år…). ;)
Haha, men det är ju alltid roligast att pyssla med det man är mest intresserad av ;) Kommer säkert bli samma för mig, har massa planer för råttrummet men har inte ens funderat på hur resten av lägenheten ska se ut 
#18 Så sant som det är sagt! Ska resa iväg på semester med råttorna nästa onsdag, och har redan inrett deras "sommarstuga" samt skrivit upp viktiga grejer att ta med till dem. Har inte haft en tanke på vad jag ska packa ner till mig själv. ;)