Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 3453 ggr
fckingdead
0

kliar sig

Min råtta kliar sig rätt ofta tycker jag, vet inte hur mycke de kliar sig igentligen, men kan inte se nå gnetter(vit päls) och inga kryp på huden.. Dock har hon lite sår här å där( antagligen där hon kliar sig) kan inte låta bli å oroa mig, så vet nån vad de kan bero på?

Malteråttan (L)

MoaL
0

Gnetter är inte vit päls, utan pyttesmå vita små ägg som sitter på pälsstråna. :) Om det inte syns varken några gnetter eller rödbruna "prickar" på huden - alltså löss - så låter det som skabb. För att se skabbkvalster så behövs ett mikroskop, så det mesta man som ägare ser är att råttan kliar sig mycket, och det blir sår och skorpor på huden. Det enda du kan göra är att gå till veterinären så att du får utskrivet något lämpligt ohyremedel till ALLA dina råttor. :) Även om det bara syns på en råtta så måste alla behandlas.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Zolah
0

btw hoppas du inte får en tok till vetrinär som jag fick som tyckte jag skulle ge min stora hanråtta 14 droppar stronghold xD

fckingdead
0

Jo jag vet att gnetter är små ägg, men jag ser dom inte. Får väl ta mig till vetrinären så småningom. (=

14 droppar? hahah galet. :p

Malteråttan (L)

immsann
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det behöver inte nödvändigtvis vara skabb även om man inte ser något annat än sår, hade liknande problem för ett tag sen och fick de förklarat för mig från vet (då jag själv hade trott att de var skabb på ena råttan). fick iaf ivomec (stavning?) och ett smärtstillande inflammatoriumskyddande medel och efter de så försvann lössen och såren började läka fort. Nu i efterhand så har jag dock sett att den ena bitit på den andres rygg så kolla om du inte har en alltför dominant råtta som burkamrat : )

fckingdead
0

Njaa, har ingen dominant råtta, bara en liten bebis.. hon har varit sådär nu ett tag innan bebisen kom till mig, och hon kliar sig nästan hela tiden, ser lite små sår på sidorna..

Men ska så småningom ta mig till vetten å kolla. (=

Malteråttan (L)