städning idag :)
Idag/igår (onsdag) så städa jag lägenheten lite, lät Jasmin vara med och kolla på, hon fick såklart sitta på min axel eftersom mamma är livrädd för råttor! Haha min lilla tjej tyckte det var jätte spännande att se den där konstiga, stora saken ta bort en massa skräp
. Världens gulligaste dumbotjej.
Försökte ha både Jasmin och Amy på mig samtidigt som jag pratade i telefonen… tappade mobilen i golvet ett antal golvet… så släppte in Amy tillslut eftersom det är Jasmin som är lugnast, men det hjälptes såklart inte eftersom hon kom emot min hand så telefonen flög rakt över till andra sidan rummet. Fick stoppa in henne med för att kunna prata i lugn och ro :P.

använder du spån som bottenströ ???
You can't spell Bitchy without Itchy
Dom verkar goa! :)
Här hemma är städ av buren lite av veckans höjdpunkt. Förmodligen för att det händer lite mer än vanligt :) Och såklart så ska dom klättra så mycket som möjligt på matte samtidigt som hon försöker torka och dona med buren. Och så finns det ju massa saker (som smutsiga hängmattor och liknande) att gömma under soffan.
Och det där med att sitta på axeln och chilla är inget för mina damer heller :D Funkar knappt en och en, dom har så mycket annat för sig så dom hinner inte riktigt sitta stilla.
#1 Ja, men idag blir det att byta till tidningspapper. Visste inte att det var så farligt för dom med spån och hö… Djuraffären rekomenderade det och eftersom att det är mina två första råttor så lär jag mig något nytt varje dag :).
#2 Jasmin har inga problem med att sitta på axeln själv när hon har fått springa runt lite ett tag men det är när båda två ska sitta på axlarna som det blir lite problem haha :)
#3 När de kissar och det blir blött kan de få på sig trycksvärta från tidningen, kör på tex toa-lätt om du vill köra budget eller alflis eller liknande.
#4 Det har jag aldrig haft problem med, däremot får man byta ofta om man kör tidningspapper. Toa-Lätt skulle jag verkligen inte klassa som budget, det är ju jättedyrt. Använder det själv enbart i toalådan.
Ett tips är STL-strö från granngården, där får du en säck som räcker huuuuuuuuuuur länge som helst för 50 kr.
#5 De varnade oss för tidningspappret i djuraffären (ja det va dumt att köpa råttor på zoo men nu vet vi bättre). Jag tycker ändå en säck på 55 liter för 135 kr inte är så farligt, den räcker typ en månad till våra tre tjejer. Sen så är botten på själva buren iofs inte så stor i arean. Det är skönt att slippa byta hela tiden och jag tycker toa-lätten håller sig fräsch länge. Det är mina upplevelser i alla fall :)
#6 Vad var det som var farligt med tidningspapper, menade de? Om det var trycksvärtan de varnade för, så innehöll den toxiska ämnen förr, men nuförtiden är det ingen fara. Om det var häftklamrarna är det absolut korrekt, de är livsfarliga och dem petar man självklart bort.
Det låter iofs inte jättedyrt, tänkte på de där små påsarna i t.ex. willys som går på 30 kr, vet dock inte hur mkt där är i en sån. Men det är nog fortfarande dyrare än STL, där får du 10 kg i en säck för de där 50 kronorna. Tyvärr har jag ingen aning om volymen, men det är mkt!
Gillar själv STL bättre än toa-lätt, men det gäller ju att hitta sina favoriter :P
Tack för alla tips :)!
Tror jag ska börja med tidningspapper och se om det funkar, att dom inte försöker äta upp det eller nått sånt. Sen provar jag med STL och om dom trivs med det så behöver jag kanske inte prova toaletten :).
#7 Jamenvisst är det så :) Tidningspapper är ju iofs roligt för dom att riva sönder och boa med, men jag tycker att det blir lite rörigt. Brukar köra med hushållspapper utifall att och äggkartonger och toarullar. Mina har ingen toalett, de gör sitt i ett och samma hörn i alla fall, utan massa sand och plastdunkar. Nu mer har de toaletten vi köpte åt dom som hus (up och ner-vänd) :P Trähuset vi skaffade blev snabbt nerkissat och började ånga ammoniak så plast verkade funka bättre mot sånt, och mycket lättare att göra rent.
(Detta är lite tips till dumboråttan as well)
#9 okej :). Ja, kartonger skulle ju också funka bra tror jag :). Mina råttor gör inte sitt i ett och samma hörn dock så det skulle passa bättre med en toalett då som dom kan gå på.