Det stinker!
Jag har ett jätte problem! Mina 3 hon råttor stinker, det stinker över hela huset.
I början när jag skaffade råttorna hade jag inga som helst problem med lukt. Det var först efter någon månad som det verkligen började stinka. Det luktar i hela huset, det börjar bli pinsamt att ta hem folk.
Jag förstår inte vad det är jag gör fel. Jag torkar av buren varje dag, jag har storskurat buren flera gånger, badat råttorna, byter ut alla leksaker varje dag och diskar dem. Men hur mycket jag än städar så luktar det hemskt efter 1-2dagar.
Det finns ingen pryl som är dirket källa till problemet, för efter varje/varannan dag ser jag till att hela buren plus alla saker innuti, inte luktar.
Någon här som har ett tips på hur man kan dämpa lukten effektivt?
Mycket tacksam för hjälp!
Står de mot en vägg? Ibland kan väggen vara en stor luktbov. Det hände för mig en gång då jag inte visste vad jag gjorde för fel o tokstädade hela tiden :P
Då luktade det bara "okej" i ca 1 dag.
// Fawo (;
Kolla också att inte någon av dem kan ha ett infekterat sår, det kan lukta riktigt illa.
Annars - byt ut trähus och hyllor + annat av trä mot plast. Byt/tvätta hängmattor och annat tyg ofta. Kolla efter "kisshörnor", och omöjliggör att de går just där/ställ en toalåda där.
Vad har du för typ av galler,? Är det obehandlat kan det lätt dra åt sig.
^ What she said.
+ att det är viktigt att spånet du använder är bra.
Vissa använder toa-lätt (pellets) vilket stinker redan innan man lagt det i buren. Spån som är bra för råttor (är bra för deras luftgångar, dammar inte och så vidare) är dyrare men håller lukten borta väldigt bra.
Mina hanråttor luktade mer när de blev könsmogna, vet dock inte om det är samma sak med honor. Vissa råttor luktar också mer än andra. Har en råtta som inte luktar någonting, alls, och en som luktar otroligt mycket. Så det varierar nog.
+ överdrivet tvättande av råttorna gör så att dom luktar, dom gör ett speciellt sekret/olja för att inte bli utorkade och då kan dom lukta
#2. Obehandlat galler?
#5 Precis, kallas även "ogalvat".
Du menar när det bara e järn och ingen färg?
Kanske trixar du för mycket med buren?
Jag kan uppleva att om jag är och tvättar och torkar allt för mycket blir det bara värre - just för att då stökar mina killar till det ÄNNU mera.
Antar att de är som med oss människor - vi vill ha det inbott och inte kliniskt rent ^^'
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Fins det nått spesiellt medel att behandla gallret med då?
I början när jag städade buren så hade jag samma problem, sen kom jag på att gallret luktade apa haha. Nu städar jag åt mina honor en gång i veckan, är de smutsiga så badar jag dem men oftast tvättar jag rent svansen enbart och smörjer in den med helosan, för svansen tycker jag luktar värst när det kommer till råttan. Torkar ur och sköljer botten med grönsåpa, ser till att det blir ordentligt sköljt. Skrubbar rent gallret med en svamp och såpa. Samt alla leksaker. Hängmattorna byter jag två gånger i veckan nu då mina tjejer gärna ligger och gosar i sitt eget pink.
Kan någon tala om vad råttspånet som inte dammar heter? Vi använder oss av toa-lätt nu..
#9 Hammarlack kanske?
#10 Hampaströ. :)
# 10 Alspån eller hampaströ! Kostar som sagt mer, men det luktar fan i mig ingenting, haha!
#7 Ja, eller den blandning av metall som gallret är gjort av, och inte lackat eller så sen. Man känner då också att gallret är liksom "strävare".
Tack så jätte mycket för alla tips! jag ska testa detta. Jag hörde från en råttägare att hon använde IKEA dörrmattor för 4:- st. Har testat dessa men jag har svårt att säga om det hjälper eller stjälper. Någon annan som har någon erfarenhet runt dessa?
Jag har sådana dörrmattor. Fungerar utmärkt för mina toatränade råttor. Men med mina svår-toatränade pojkar fungerar de inte alls just nu. Får vänta med dem tills de lärt sig vart toan är :P
// Fawo (;
Jag har börjat använda sådana mattor i min bur. Tycker det fungerar bra, börjar närma sig dags att göra rent i buren, och känner ingen stank ifrån någonting.
Jag vet att min bur luktade mer när det var så fruktansvärt varmt, nu när det har blivit kyligare, iaf där jag bor, så luktar det ingenting igen.
Tack. Ska kolla in hampa!