Parning
Har nämligen lite frågar ang detta. Kommer inte hända nu men antagligen i framtiden när jag fyllt 18 sisådär, Har redan läst en massa men hittade inte så mycke om de jag nu söker.
Om honan snart är ett år, om de är exempel 1-2 månader kvar kan hon paras då, eller är det endå försent?
Ska hanen MINST vara ett år gammal? Kan han vara yngre endå?
Vad händer om man parar olika raser? Får man göra de eller bör man ta två styck som är av samma?
Malteråttan (L)
Det finns inga raser hos råttor, dom är alla samma "ras" med olika utseende.
Vad gäller dethär med parning så har jag ingen aning. Men jag skulle gissa på att man inte ska para honan senare än att hon hinner få ungarna innan hon fyller 1.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Som lamina säger så finns det inga olika raser bland tamråttor, det är brunråttor alltihop oavsett färg, teckning och hårlag.
Parningen är lite olika, men honan bör ha haft sin första kull innan hon fyller 1 år, vid 7-8 månader funderar väl de flesta uppfödare att ta en kull. En del tar kull så tidigt som vid 5 månader, men det är lite för tidigt i mina ögon.
Hanen ska vara över ett år, gärna 1½ år gammal. Detta eftersom du vill ha så mycket information om ev dominans och liknande, samt så ser du hur han och syskon utvecklas.
Det finns massor av information här, du kan bland annat läsa artiklarna om parning så får du fram den information du söker.
Qui dormit, non peccat
Okej, men tack för informationen. (=
Malteråttan (L)
du kan ju ta och skaffa dig boken om råttor som en på forumet har gjort och läsa igenom nogrannt innan du tänker i dom här banorna
Har gjort, har även skrivit ner en massa i ett block jag har, om allt möjligt, Som sagt.. Kommer dröja ett bra tag, vill bara hitta lite information och så, så jag vet vad jag gör sen när jag är redo, och har de rätta råttorna för att börja! (=
Malteråttan (L)