Bottenmaterial?
Hejsan alla glada rått ägare :) Vi är ett par som köpt råttor för några månader sen, köpte dem i en djuraffär men de har blivit riktigt mysiga och goa! Det är så att vår ena råtta Misty (toppörad husky) Verkar inte tycka om vårt val av bottenmaterial! Vi använder toalett pellets vilket jag läst här är ett bra val! Vi har en fågel bur som är modefierad för dem, och det är ett lite glapp mellan lådan i bottnen och själva buren och Misty öser alltid ner allt material ner där så det hamnar på golvet!! Jag blir snart galen på henne och vet inte vad jag ska göra för att avvänja henne från att göra det… Har någon nått tips på vad vi kan göra för att hon ska sluta? Där är massa aktiviteter i buren att göra men de enda hon gör är att rensa ut pelletsen… MVH Sandra och Erik
testa fya på henne och lägg henne på rygg?
vet att min hona gjorde liknande mycket, spec då det kom till mat för hon ville gömma den från omvärlden.
tror med andra ord att det kan vara svårt att avänja
du kan ju annars testa att använda fleece som bottenmaterial, blir lite mer arbete med du slipper bottenmaterial på golvet
Hej Zolah
Det är inte att hon gömmer mat iallafall, det verkar bara som om hon inte gillar materiallet och vill ha bort det.. Det är verkligen såfort vi sätter in det så börjar hon.
Den andra honan Cloudy (toppörad blackhodded) bryr sig inte alls om det.
Det kanske jag kan pröva. för jag har försökt allt för att hon ska sluta fyat henne, satt saker ivägen för glippan så det inte ska åka ner men det funkar inte heller.. :(
Vi har funderat på att byta bur men det är alldeless för dyrt för tillfället, med tanke på att buran vi har är perfekt för dem.
Sätt upp någon form av stänkskydd då? Sånna där stora kanster som dom har på vissa papegojburar. Undrar varför ingen kommit på att tillverka smådjursburar med sånt än…
Annars kan du väll ha mattor (borris från IKEA kostar 4 kr) eller fleece, det är ju lite svårare att gräva ut.
Att fya råttan tror jag inte är en bra ide, den gör ju bara vad som är naturligt för den…
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Min hona gjorde det inte hela tiden med mat, utan bara ibland för att hon kunde. antog själv att det var nåt med att hon ville 'boa' runt med materialet tills hon var nöjd ( oftast då det täpper till tex hushålet eller en skål )
Hej Lamina
Vi försöker undvika så mycket tygger som möjligt för de kissar ner dem och det luktar i hela rummet.
Jag har som sagt försökt sätta nått ivägen men det funkar inte, hon luskar ut hur man flyttar det..
Det är hemskt anser jag för det är hemskt att alltid behöva soppa upp det för att sätta in de i deras bur IGEN för att hon sen öser ut det… Evighets cykel! :(
Fast om ni skaffar en ny bur kan ni ju sälja den gamla…
Prova att byta bottenmaterial annars, Det finns ju alspån, aspspån, STL-strö… Prova er fram.
Tycker personligen inte att toa-lätt är så lämpligt bottenmaterial, det är väldigt hårt och obekvämt och jag skulle iaf inte vilja gå på det…
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Tidningspapper på botten, och alspån i toan :)
Vi hade gärna använt spån men det är så att Misty nyser hela tiden av det. Vi får se hur vi gör men tack för alla tips :)!
Om ni toatränar dem (tar inte alls lång tid) kan ni ha strö i toalettlådan och fleece i botten :) (kissar de mkt på botten kan ni ha tidningspapper under fleecen) funkar fint, har haft det så ett tag själv, och det är kul att kunna variera med olika mönster och färger i buren ^^
#8 Av alspån? Men det dammar inte tycker jag, det är ju som små träbitar, typ flis, snarare än spån egentligen…
#11 Var därför jag frågade :)
Jag satte in fleece till mina killar, men dom lyckades ändå trycka ut de genom gallret och allt låg på golvet, dom gillade det inte, så fleece kan dom absolut dra ut….
Med vänliga hälsningar My
Klart dom kan. Sa inte att dom inte kunde, bara att det är lite svårare…
//Lamina